هوش طبیعت گرایانه

هوش طبیعت گرایانه (Naturalistics intelligence)

 

انسان بین ده تا بیست هزار سال است که دست به تولید و طراحی زده است.

آفرینش سیزده میلیارد و هفتصد میلیون سال است که تجربه ی آفریدن دارد.

سال های زیادی می اندیشیدیم که آفرینش را برای رسیدن به نیازهای خودمان دگرگون کنیم، چوبش را هم خوردیم،

بعد فهمیدیم که برای از بین بردن نیازها و رسیدن به هدف هایمان، لازم است تا خود را با آفرینش سازگار نماییم.

امروز به آفرینش نگاه می کنیم، از آن الگو می گیریم:

 

– اگر می خواهیم هواپیما بسازیم، به وال نگاه می کنیم که در طول میلیون ها سال، بیشترین انعطاف را در برابر جریان آب پیدا کرده است.

– اگر می خواهیم رادار بسازیم، چه نمونه ای بهتر از خفاش پیدا می شود؟

– برای ساختن خانه های امن، تار عنکبوت حرف های زیادی برایمان دارد. در طوفان های شدید که درختان غول آسا درهم می شکنند، تار عنکبوت سالم می ماند.

– اگر می خواهیم لباس ضد گلوله بسازیم، باز تارعنکبوت الگوی مناسبی است.

– در آموزش های رزمی، فوت و فن های طبیعت و حیوانات کاربرد دارد.


امروز کودکان ما در یک فضای استریلیزه، محدود و خفقان آور، از آفرینش جدا شده اند.

از خاک، سبزه، درخت، سنگ، کوه، ساحل، رودخانه، دریا به دور مانده ایم!

با سیمان، بتن، تلویزیون، کامپیوتر، موبایل، آسفالت، گچ، سیم، امواج الکترومغناطیسی، اُنس گرفته ایم.

 

******

هوش طبیعت گرایانه یعنی:

توانایی فرد در شناخت، سازگاری، تقسیم بندی محیط پیرامونش

 

آدم ها در این گروه، خیلی خوب با حیوانات گیاهان و سایر اجزای آفرینش همانند کوه یا دریا ارتباط برقرار می کنند.

این نوع هوش را بعدا گاردنر معرفی کرد ولی در جمع هفت هوش نظریه‌ی هوش چندگانه قرار نگرفته است.

گاردنر معتقد است که این نوع هوش حتی قابل تعمیم از طبیعت به ساخته های دست بشر هم هست.

 

هوش طبیعت گرا (هوش محیطی )

توانایی فهم نماد های طبیعی و احترام و حساسیت نسبت به “شش ت ی آفرینش” که به ما امکان ادامه زندگی می دهد.

– توانایی تشخیص و طبقه بندی و تمایز انواع گوناگون پدیده های طبیعی همانند: گیاهان ،جانوران ، سنگ ها، ابر ها ،صخره ها

– توانایی حساسیت و شناخت طبیعت ،

– تشخیص وطبقه بندی گونه های  گیاهی،

– توجه به طبیعت،

– ماهی گیری،

– عکاسی و فیلم برداری از طبیعت، آسمان، سبزه ، چمن، کوه، دریاچه

– و …


***

چکار کنیم:

–  یک دفترچه از مشاهدات درست نمایید.

– تغییرات در منطقه یا محیط جهانی را دنبال، بررسی و توصیف نمایید.

– از حیوانات حیات وحش، باغ ها و پارک ها مراقبت نمایید.

-از دوربین، تلسکوپ، میکروسکوپ یا ذره بین برای مشاهده ی ریزه کاری ها و ساختار آفرینش استفاده کنید.

– از طبیعت عکس و فیلم بگیرید یا آن را نقاشی کنید.

…..

….

..

.

مهرداد

EDUtopia.ir

 

-:”در بهره گیری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

468 ad

نوشتن دیدگاه