هوش های چند گانه در یک نگاه

اگر تصمیم گرفته اید از هوش های چندگانه در“تدریس”، “تربیت فرزندان” و “رشد و توسعه ی توانایی های فردی خودتان” بهره بگیرید به شما آفرین می گوییم!

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید!

به جهان پر رمز و راز هوش های چندگانه خوش آمدید! بیایید نگاهی دوباره به هوش های چندگانه بیافکنیم  اما این بار از زاویه ی کاربردی و تکنیکی!

 

**********

 

 

شعار اصلی هوش های چندگانه را از یاد نبرید:

” همه ی ابنای بشر هوش چندگانه دارند.”

این هوش ها می توانند پرورش یافته و تقویت شوند.

این هوش ها می توانند نادیده گرفته شده و ضعیف شوند.

**********

هوارد گاردنر کیست؟

هوارد گاردنرمتولد ۱۹۴۳ پنسیلوانیا است. او به دانشگاه هاروارد رفت. به روانشناسی و علوم اجتماعی علاقه مند شد.وی به کرسی استادی آموزش در هاروارد رسید. از مهمترین کارهای او می توان به چارچوب های ذهن و نظریه هوشهای چندگانه اشاره کرد.

**********

هوش چیست؟

برخی پژوهشگران هوش را یک قابلیت منفرد و عمومی می‌دانند.  برخی دیگر  هوش را دربرگیرنده ی دامنه‌ای از مهارت‌ها و استعدادها می دانند.

**********

 

هوش های چندگانه چیست؟
در حوزه روان شناسی و علوم رفتاری معمولا باور بر این است که:

” هوش موجودیتی منفرد است

که به ارث می رسد

و انسانها مانند لوح سفیدی هستند که هر چیزی را در صورتی که به شیوه ای مناسب ارائه شود، می توان به آنها آموزش داد.”


ادعای هوارد گاردنر ؟

– همه ی ابنای بشر هوش چندگانه دارند.

– این هوش ها می توانند پرورش یافته و تقویت شوند.

– این هوش ها می توانند نادیده گرفته شده و ضعیف شوند.


**********

انواع هوش

با کلیک بر روی عنوان هر هوش مطالب بیشتری درباره ی آن هوش دریافت نمایید!

**********

هوش زبانی، کلامی : (Verbal – Linguistic Intelligence):

این نوع هوش یعنی توانایی استفاده از کلمات و زبان

توانایی کاربرد موثر زبان مادری و احتمالاً سایر زبان ها به صورت شفاهی یا نوشتاری

افراد با هوش زبانی تمایل دارند تا بوسیله کلمات تفکر کنند و مهارت های پیشرفته شنوایی دارند.

 

مهارت های آنها شامل موارد زیر می شود:

گوش دادن، حرف زدن،  قصه گویی، توضیح دادن، تدریس، استفاده از طنز، درک قالب و معنی کلمه ها، یادآوری اطلاعات،  قانع کردن دیگران به پذیرفتن نقطه نظر آنها، تحلیل کاربرد زبان

تکنیک ها:

– داستان سرایی : برای انتقال اطلاعات، علوم، ریاضیات به شکل داستان

– افکاربکر: به کارگیری کلیه ی افکاری که درباره ی موضوعی به ذهن می رسند.

– ضبط صوت: حل مشکلات و بیان احساسات درونی، مهارتهای شفاهی برای مکالمه

روزنامه نگاری: نوشتن و پی گیری حوادث جاری

انتشار: نشر نظرات برای ایجاد بحث و گفتگو و نقد

 

**********

هوش منطقی، ریاضی : (Logical – Mathematical Intelligence)

‌توانایی:      …  کشف الگو ها   …        دلایل قیاسی      …                   تفکر منطقی

آنها قادرند زنجیره ای از دلایل را بسیار ماهرانه دنبال کنند، بین اطلاعات مختلف رابطه برقرار می کنند، کنجکاوند، سوال های زیادی می پرسند و دوست دارند آزمایش کنند.

 

مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

مسئله حل کردن، تقسیم بندی و طبقه بندی اطلاعات،کار کردن با مفاهیم انتزاعی برای درک رابطه شان با یکدیگر، به کاربرددن زنجیره طولانی از استدلالها برای پیشرفت، انجام آزمایش های کنترل شده، سوال وکنجکاوی در پدیده های طبیعی، انجام محاسبات پیچیده ریاضی، کار کردن با شکل های هندسی

تکنیک ها:

محاسبه و کمیت نمایی: پی گیری اعداد و ارقام در تمامی علوم مانند: ریاضی، تاریخ، ورزش، طبقه بندی و رده بندی

ایجاد یک ساختار برای داده ها: انواع آب و هوا

پرسش های سقراط گونه: کمک به افزایش تفکر دقیق و موشکافانه با پرسش و پاسخ

روش یافتاری: پیدا کردن و جدا ساختن موارد گوناگون، دسته بندی، جستجوی مسایل و حل آن

تفکر علمی: پیدا کردن ایده ها، انگیزه ها، راهکارها، بازخوردها

 

**********

هوش فضایی، بصری (Visual – Spatial Intelligence)

این نوع هوش توانایی درک پدیده های بصری است.

“امکان خلق ماهرانه تصاویر ذهنی به منظور حل مشکلات”

توانایی درک بصری فضایی ،تجسم فضایی ،رسم نقشه ونمودار ،کارتصویری گرافیک وطراحی ،خیال پردازی ،علاقه به دیدن فیلم، بازی شطرنج و…

 

– مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی، ساختن استعاره ها و تمثیل های تصویری (احتمالا از طریق هنرهای تجسمی)، دستکاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری.

تکنیک ها:

– تجسم: با چشمان بسته تجسم مطالب، (تخته سیاه درونی)، تور علمی خیالی

– علامات رنگی: استفاده از رنگهای متنوع و متناسب، بهره گیری از رنگهای مورد علاقه

– استعاره های تصویری: (بیان ایده به صورت تصویر)

– ترسیم تصاویر: رسم نمادهای گرافیکی، استفاده از خطوط و طرح های گوناگون

 

**********

هوش بدنی، جنبشی (Body – Kinesthetic Intelligence)

– این هوش یعنی توانایی کنترل ماهرانه حرکات بدن و استفاده از اشیا – این یادگیرنده ها خودشان را از طریق حرکت بیان می کنند.

– آنها درک خوبی از حس تعادل و هماهنگی دست و چشم دارند.

 

– مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

-هماهنگی بدنی، ورزش، استفاده از زبان بدن، صنایع دستی، هنرپیشگی، تقلید حرکات، استفاده از دست هایشان برای ساختن یا خلق کردن، ابراز احساسات از طریق بدن

تکنیک ها:

– واکنش ها: استفاده از بدن به عنوان وسیله ی ابراز احساسات

– نمایش های کلاسی

– مفاهیم حرکتی:  پانتومیم

– تفکرهای عمل مدار: لمس اشیا و بررسی آنها

 

**********

هوش موسیقی – ریتمیک (Musical Intelligence):

این نوع هوش یعنی توانایی تولید و درک موسیقی، با استفاده از صداها، ریتم ها و الگوهای موسیقی فکر می کنند.

بلافاصله به موسیقی عکس العمل نشان می دهند.


– مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

آواز خواندن، سوت زدن،  نواختن آلات موسیقی،  تشخیص الگوهای آهنگین،  آهنگ سازی،  به یاد آوردن ملودی ها،  درک ساختار و ریتم موسیقی

تکنیک ها:

– ریتم، آواز، سرود، ضربه

–  تکمیل دروس با آوازهای مربوط

– موسیقی فراذهنی: پخش موسیقی مناسب همراه با تدریس

– مفاهیم موسیقیایی: استفاده از صداهای موسیقی برای مفاهیم، الگوها و …

 

**********

هوش برون فردی (فرا فردی)، (درک اجتماعی) :  (Interpersonal intelligence)

–  یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن و فهم دیگران.

–  این یادگیرنده ها سعی می کنند چیزها را از نقطه نظر آدم های دیگر ببینندتا بفهمند آنها چگونه می اندیشند و احساس می کنند.

–  آنها معمولا توانایی خارق العاده ای در درک احساسات، مقاصد و انگیزه ها دارند.

–  آنها سازمان دهنده های خیلی خوبی هستند.

–  آنها معمولا سعی می کنند که در گروه آرامش را برقرار کنند و همکاری را تشویق کنند.

 

– مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

دیدن مسائل از نقطه نظر دیگران (نقطه نظر دوگانه)، گوش کردن،  همدلی،  درک خلق و احساسات دیگران،  مشورت،‌ همکاری با گروه،‌ توجه به خلق و خو  رابطه برقرار کردن چه از طریق کلامی چه غیر کلامی،‌اعتماد سازی، حل و فصل آرام درگیری ها، برقراری روابط مثبت با دیگر مردم

تکنیک ها:

– درمیان گذاشتن مسایل با هم کلاسی ها

– پیکره های انسانی: تجمع افراد برای هدفی خاص

– گروه های همکار: برای رسیدن به هدف مشترک، تقسیم کار، هماهنگی اعضا

– بازی های صفحه ای: قرار دادن دانش آموزان در موقعیت خاص اجتماعی

– شبیه سازی: دوره های تاریخی، فرهنگ ها،اندیشه ها

 

**********

هوش درون فردی (Subjectivity Intelligence)

عبارت است ازتوانایی فهم و بیان کردن احساسات درونی

دانستن این که: “چه کسی هستید؟”، “چه کارهایی می توانید انجام دهید؟”

داشتن بصیرت نسبت به احساسات خود در همان لحظه ای که روی میدهد .


– مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

تشخیص نقاط ضعف و قوت خود، درک و بررسی خود، آگاهی از احساسات درونی،‌ تمایلات و رویاها،‌ ارزیابی الگوهای فکری خود،‌ باخود استدلال و فکر کردن،‌درک نقش خود در روابط با دیگران

تکنیک ها:

دوره های واکنش یک دقیقه ای: فرصت برای تامل و درون نگری در حین تدریس

روابط فردی: معلمان این است میان مطالبی که به دانش آموزان می دهندو زندگی واقعی آنان ارتباط برقرار کنند .

ایجادلحظه های عاطفی

خصوصیاتی را که دارا هستید و به شما در موفقیت کامل کمک می کند شرح دهید

درباره آن هدف گذاری کنید یا هدفی را دنبال کنید.

 

**********

هوش طبیعت شناسی، طبیعت گرا، محیطی (Naturalistics Intelligence)

همان توانایی فرد در شناخت  طبیعت و محیط اطرافش است.

آدم های این گروه خیلی خوب با حیوانات، گیاهان و سایر چیزهای طبیعت

نظیر کوه یا دریا ارتباط برقرار می کنند.

 

– مهارت های آنها شامل این موارد می شود:

توانایی شناسایی و دسته بندی و جدا نمودن پدیده های گوناگون طبیعی همانند: گیاهان ،جانوران ، سنگ ها، ابرها، صخره ها و….. .

تکنیک ها:

– یک دفترچه از مشاهدات درست نمایید.

– تغییرات در منطقه یا محیط جهانی را دنبال، بررسی و توصیف نمایید.

– از حیوانات حیات وحش، باغ ها و پارک ها مراقبت نمایید.

-از دوربین، تلسکوپ، میکروسکوپ یا ذره بین برای مشاهده ی ریزه کاری ها و ساختار آفرینش استفاده کنید.

– از طبیعت عکس و فیلم بگیرید یا آن را نقاشی کنید.

 

**********

هوش احساسی – هیجانی (Emotional Intelligence):

به معنی توانایی فرد در دریافت، ارزیابی، کنترل و مدیریت صحیح  احساسات خود و اطرافیانش است.

هوش هیجانی بیانگر آن است که:

در روابط اجتماعی و در شرایط خاص چه عملی مناسب و چه عملی نامناسب است.

یعنی اینکه فرد در شرایط مختلف بتواند امید را در خود همیشه زنده نگه دارد،

با دیگران همدلی نماید، احساسات دیگران را بشنود،

برای به دست آوردن پاداش بزرگتر، پاداش‌های کوچک را نادیده انگارد،

نگذارد نگرانی قدرت تفکر و استدلال او را مختل نماید،

در برابر مشکلات پایداری نماید و در همه حال انگیزه خود را حفظ نماید.

برای سنجش هوش احساسی از معیار EQ  استفاده می شود.


امروزه به تحقیق ثابت شده که  عامل موفقیت افراد خیلی بیشتر بستگی به میزان EQ آنها دارد  تا میزان IQ آنها.

مثلا در زمینه شغلی، میزان EQ فرد خیلی مهم تر از عواملی نظیر: تجربه کاری، مدرک تحصیلی و یا تخصص اوست.

 

**********

با نگاهی به کتاب ارزشمند:

“سنجش و کاربرد هوش های چندگانه در خانه و مدرسه

هوش های چندگانه را دریابیم!

آگاهانه بیاندیشیم و درست تصمیم بگیریم.

> دانلود فیلم :”هوش های چندگانه در افتتاحیه ی المپیک چین (بیجینگ ۲۰۰۸)

تماشای زنده ی فیلم

دانلود

…..
..
.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

 

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

468 ad

۲۶ دیدگاه‌ها

  1. سیمین خزائی نژاد says:

    بسیار قابل استفاده بود.امیدوارم بتوانم با مطالعه و آشنایی باهوشهای چندگانه

    دانش آموزانم را بهتر ارزیابی کنم .

  2. نوشین says:

    سپاس و درود
    آیا “هوش گروهی” هم درمیان هوش های چندگانه جایی دارد؟
    .
    ..

    مهرداد:
    با درود
    “هوش گروهی” به خودی خود معنایی ندارد مگر آن که نظر شما “هوش برون فردی” یا “هوش سازمان دهنده” باشد. این گونه هوش ها به نوعی به تعامل میان فرد با گروه ها و یا سایر افراد جامعه می پردازند.
    پیروز و سربلند باشید!

  3. ابوالقاسم عباسپور says:

    با سلام
    … بسیار زیباست.
    به خلاقیت وعلاقمندی وهمت و..شماتبریک می گوییم.
    کاشکی درصد اندکی ازوالدین ومربیان ومسوولان و…مثل شما بودند.
    .
    ..

    مهرداد
    استاد گرامی، دوست ارجمند
    دریافت تایید از سوی شما، برای من بسیار ارزشمند و مایه ی سربلندی من است.
    با افتخار راه خود را ادامه می دهم و امیدوارم در این راه با نقدهای ارزنده ی خود ، مرا یاری نمایید.
    سپاس و درود
    پیروز باشید!

    • ساجدي says:

      سلام و احترام
      جناب مهرداد عزیز سال نو خجسته باد
      تلاشها و افکار شما در امر اموزش و پرورش ذهنی کودکان ستودنی ست
      همینکه ایم وبسایت را بوجود اوردید مشخص است که دید جهانی به امر اموزش دارید
      اگر موسسه ای در زمینه نوآوریهای اموزش کودکان ابداع کنید بسیار موثر تر خواهید بود

      • مهرداد says:

        سلام
        سپاس و درود
        تنها موسسه من همین پایگاه اینترنتی آرمان شهر دانش و فرهنگ است.
        دست زدن به چنین کاری نیاز به تیمی توانمند و امکاناتی است که بیش از توان فردی مانند من است.
        امروزه یک سازمان مردم نهاد و تیمی شیفته ی فرهنگ و دانش می تواند نقشی زیربنایی در این زمینه داشته باشد که به نظر دست نایافتنی می آید و جایش هم بسیار خالی است.

  4. ابوترابی says:

    بسیار عالی بود. موفق باشید
    آموزش و پرورش به داشتن معلمانی چون شما به خود می بالد.

  5. نوشین says:

    سلام به انگیزه قوی شما در این اشفته بازار اموزش حسودی میکنم انقدر بامخالفتها ونادیده گرفتن خلاقیت ها در طی ۲۰سال تدریسم روبرو شده ام که توانی برای ادامه دادن ندارم تنها نگاه معصومانه دانش اموزانم مرا اندکی سرذوق می اورد اما حیف از انهمه اشتیاق که در پیچ وخم این سیستم برباد رفت فقط منتظرم بازنشسته شوم ومدرسه ای تاسیس کنم شایدتمام ارزوهای فرو خورده ام انجابه پرواز درایند.مدرسه ای که انسانیت در لابلای کتابها گم نشود.پر توان وپیروز باشید

    • امین says:

      سلام
      باتشکر از مطالب مفیدی که ارائه نمودهاید.
      آیا تستی وجود دارد که بتوان در همان جلسه اول کلاس به نوع هوش هر دانش آموز پی برد؟
      .
      ..

      مهرداد
      درود و سلام به شما دوست ارجمند
      داستان پیچیده تر از این حرف هاست.
      آیا می توانید با هر دانش آموزی با هوش ویژه ی او تعامل داشته باشید؟
      تعداد دانش آموزان شما چند نفر است؟
      زمان شما چقدر است؟
      تست های گوناگونی برای هوش های چندگانه وجود دارد که چندان قابل استفاده نیست.
      آیا فراگیر شما از روی احساسات خود می تواند هوش خود را تشخیص بدهد؟
      آیا با علامت زدن چند تست دریای خروشان هوش های دانش آموزان برای شما رو خواهند شد؟
      خیر!
      دو نکته در این باره وجود دارد
      – بنا به گفته ی هوارد گاردنر :”…هوش ها می توانند تقویت شوند چرا که همه ی هوش ها در همه ی آدم ها وجود دارند… .” پس تلاش کنید تا در همان زمانی که در اختیار دارید برخی از هوش های دانش آموزان را با تحریک و تشویق، تقویت نمایید.
      – در گذر زمان برخورد با فراگیران می تواند توانایی ها و هوش های آن ها را برای شما آشکار نماید. دانش آموزی که علاقمند است تخته سیاه را پاک کند یا فراگیری که پی در پی شما را با پرسش های خود کلافه می نماید یا کودکی که به راحتی تصویر راه خانه تا مدرسه را در ذهن خود مجسم می نماید یا کودکی که می داند یک نکته در کدام صفحه و کدام خط کتاب قرار دارد و کسی که همیشه آهنگی را زیر زبان زمزمه می کند همگی نشانه های بارز هوش های چندگانه هستند.
      پیروز باشید!

  6. مصطفی فیاضی says:

    عالیه، می خوامت

  7. Ye Dokhtar says:

    ممنونم از مطالب مفیدتان

  8. زهرا رنجبر says:

    سلام
    اگر بتوانید ادبیات بیشتری در زمینه هوش بدنی و سایر انواع هوش تهیه کنید و همچنین پرسشنامه هوش بدنی را ضمیمه فرمایید خیلی عالی میشود. موفق باشید.

  9. حمیده says:

    سلام. با تشکر از به اشتراک گذاشتن آموزه هایتان.
    سوالی در مورد شناسایی هوش در دانش آموزران دارم:
    دانش آموزی که راه مدرسه تا منزل را در ذهن خود تصور میکند و دانش آموزی که میداند کدام مطلب در کجای کتاب قرار دارد از چه نوع هوشی برخوردار هستند؟
    .
    ..

    مهرداد
    همکار بزرگوارم، خودتان را زیاد درگیر این دغدغه ها نکنید.
    به یاد داشته باشید که همه ی آدم ها همه ی هوش ها را دارند. شما می توانید هر هوشی را بسته به نیاز خود با محرک های لازم پویا نمایید و از آن در جهت پیش برد هدف های درسی بهره بگیرید.
    تجربه ی من می گوید بیشتر دانش آموزان از مجموعه ای از هوش ها بهره می گیرند:
    – دیدن یک تصویر به هوش دیداری، فضایی بر می گردد.
    – این که کوچه به کوچه . دکان به دکان را به ترتیب به یاد آورد بی ربط با هوش منطقی ریاضی نیست.
    – این که کوچه ای سرشار از خاطره باشد و احساس تا در یاد بماند، به هوش درون فردی بر می گردد.
    – این که در خیابانی با گروه دوستان بازی کرده باشد و یا تصادفی در آن مکان روی داده باشد و … هر کدام اثر خود را هوش می گذارد.
    در به یاد آوردن کتاب، گاهی دانش آموز از صفحه های کتاب با ذهن خود همانند SnagIt عکس برداری می کند و گاهی واژگان را به یاد می سپارد، گاهی هم آن را به صورت شعر زمزمه می کند و برایش ریتم می سازد تا در خاطرش بماند. می بینید که هر هوشی می تواند در آن نقش داشته باشد.
    پیروز باشید و سربلند.

  10. هادی ریاحیnv says:

    درود بر دوست وهمکار گرامی از مطالبی که در آرمان شهر مطرح می کنید . سپاس
    .
    ..

    سلام و درود به شما دوست قدیمی و توانای من
    از این که همواره مرا مورد لطف قرار می دهید و پشتیبان خوبی هستید، سپاسگزارم.
    همچنین توجه ویژه ی شما به “آرمان شهر دانش و فرهنگ”در جاهای گوناگون با زبان و قلم شما، جای تقدیر و تشکر دارد.
    سرزنده و پیروز باشید.

  11. ARIANA says:

    ممنون از مطالب خوبتون ولی ای کاش چندتا فرمول هم می زاشتید

    • مهرداد says:

      سپاس از شما
      تلاش من در هوش های چندگانه بر این بوده تا به گونه ای بنویسم تا شما بتوانید از آن به صورت فرمول در درس و شیوه ی تدریس خودتان استفاده نمایید.
      این فرمول برای هر درس و شیوه ی تدریس هر آموزگاری فرق دارد.
      در هر حال می توانید چند نمونه را در آموزش های کلاسی درس های خودم در بخش گالری/ فیلم پیدا نمایید.
      سرزنده و پایدار باشید.

  12. اکرم خوش سیما says:

    باسلام بر شما استاد گرامی
    ساعتهاست که وقتم بر مطالعه ی مطالب اموزنده شما گذشت بعنوان معلم اجتماعی استفاده بهینه بردم ارزوی موفقیت دارم

    • مهرداد says:

      سلام و درود به شما بزرگوار
      خوشحالم که سودمند افتاده است.
      علوم اجتماعی، خط مشی زندگی را برای نسل فردا و زندگی در فردا، روشن می نماید.
      همیشه پایدار و سرافراز باشید.

  13. محمد says:

    مطالبتون واقعا خوبه و بدرد بخور مرسی

  14. فرهاد-ک says:

    ساقیا لطف نمودی قدحت پرمی باد!
    مطالب مفید،مختصر،قابل استفادهوپرمغزند.دعای خیرما بدرق ی راهتان باد!

  15. مصطفی مشیمشاوی says:

    با سلام و سپاسگزاری. موضوع هوش چندگانه بسیار جالب است. از نظر بنده معلم بازنشسته ۳۲ سال سابقه کاری. هوش ماهیتی ارثی دارد که در اجتماع فزونی و پالایش میابد.

  16. ساجدي says:

    سلام
    اینکه معلم چقدر در بروز توانایی های کودکان تاثیر دارد لطفا مطلبی بنویسید
    ایا اموزش دانش اموزمحور بهتراز معلم محور است
    ؟!
    مدارس پژوهش محور چطور ؟!
    ایا لازم نیست ابتدا معلم را تغییر یابد بعد دانش اموزان؟
    معلمان ما چقدر بدنبال تغییر مثبت هستند

    • مهرداد says:

      با سلام
      معلم در بروز توانایی های کودکان هیچ نقشی ندارد.
      معلم باید زمینه ساز بروز توانایی ها باشد و اجازه بدهد تا کودک در شرایطی که پدید آورده رشد کند.
      باغبان زمینه را برای شکوفایی دانه فراهم می کند اما این دانه است که می بالد و رشد می کند.
      نقش معلم در آغاز زمینه سازی و در ادامه سو دادن به مسیر درست بالندگی است.
      دانش آموز محور و معلم محور هر دو شعار هستند.
      پرسش این است که محور چیست و چرا باید محور داشته باشیم؟
      اگر محور بروز توانایی های دانش آموز است، معلم، دانش آموز، شرایط و ابزارهای یادگیری، … هر کدام نقش خود و جایگاه خودشان را دارند.
      زمینه و زیرساخت و آگاهی های لازم برای ساخت و توسعه مدارس پژوهش محور وجود ندارد و برای آن نیاز به تغییر نگرش خانواده، مدرسه، آزمون ها، مدیریت آموزش، … خواهد بود. دانش آموزان مدرسه پژوهش محور در آموزش و پرورش حافظه مدار شکست خواهند خورد.
      پیش از معلم، آموزش و پرورش، خانواده، فرهنگ، امتحانات، کنکور، … باید تغییر نمایند.
      معلمین ما در شرایطی آسیب زا، نگران کننده و ناامیدانه قرار دارند. تکنولوژی و فرهنگ تغییر یافته اما کتب درسی و شیوه های آموزشی کهنه است. این پارادوکس به معلم آسیب می زند. تغییر مثبت در معلم نیازمند تغییر مثبت در فرهنگ و آموزش و پرورش و نگاه مثبت جامعه به معلم است.
      پاینده باشید.

  17. مینا says:

    سلام من برای اولین بار با این مطالب آشنا شدم بسیار جالب بود وانشاا… در کلاس درسم از این مطالب استفاده کنم کاش آدرس فیلمای ک گفته بودید رو میدادید مرسی

  18. النا فرشچی says:

    ترجمه فارسی کتاب هوش های چندگانه : افق های نو هاوارد گاردنر (نظریه پرداز نظریه هوش های چندگانه) قابل دسترسی در کتابسرای دانشگاه آزاد تبریز تلفن:۳۳۳۹۶۲۳۰ و ۳۳۳۱۳۶۹۶ پیش شماره” :۰۴۱

    شایان ذکر است که این کتاب در جشنواره فرهیختگان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است…..

  19. سهراب پور says:

    با سلام
    بابت مطالب مفیدی که در اختیارمون قرار دادین صمیمانه ازتون ممنونم و از صمیم قلب بهترین های خدایی رو براتون خواستارم
    سوالی از خدمتتون داشتم
    آیا در ایران مدارسی رو داریم که بر مبنای این هوش های چندگانه پیش برن؟
    اگر بله لطف می فرمائین معرفی بفرمائین لطفا؟
    از لطف و بزرگواریتون نهایت تشکر رو دارم

    • مهرداد says:

      سلام و درود به شما
      من با بررسی و پیگیری های فراوان نتوانستم مدارسی را پیدا کنم که بر پایه “هوش های چندگانه” طراحی شده باشد.
      ساختار بنیادین آموزش و پرورش با “تکنولوژی آموزشی”، “هوش های چندگانه”، “آی تی” و “روش های نوین تدریس” بیگانه است.
      پیروز باشید.

نوشتن دیدگاه