مهندسی معکوس و تدریس!

این بار به سراغ مهندسی معکوس در تدریس می رویم!



اگر با تعریف آن و دیدگاه های من درباره ی این گونه مهندسی آشنا نیستید، اینجا را کلیک نمایید! و سپس تجربه ی کاربردی مرا در این صفحه بخوانید!

اگر دبیر و آموزگار علوم پایه و نظری هستید، گله نکنید که این تدریس، خودش شاخه ای از علم مهندسی است و به کار من نمی آید! این شیوه در علوم نظری هم جایگاه ویژه ای دارد که نمونه اش را با کلیک در اینجا می توانید بخوانید!

 

در هر حال این تجربه ی من است و از ناپختگی و خطا به دور نیست! این تجربه را به شما هدیه می کنم تا از آن الگو بگیرید و به تجربه ی خودتان برسید!

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید!

….

**********

یک شیوه ی قدیمی و سنتی در تدریس هست که:

به کلاس وارد می شویم و پس از احوال پرسی و حضور و غیاب می گوییم: “درس امروز درباره ی قضیه ی فیثاغورث در ریاضیات، یا رد المطلع در عروض یا قوانین نیوتون در فیزیک یا … می باشد! کتاب هایتان را باز کنید و … ”

– یک ظرف غذا برای کسی که احساس گرسنگی نمی کند!

– یک مفهوم گنگ، نامفهوم، نچسب، … که تنها خاصیت آن نمره آور بودنش است !

– یک درس جدید که باید به ضرب تشویق و تنبیه (انگیزه های بیرونی) یاد گرفته شوند!

 

 

**********

 

کلاس “عروض و صنایع ادبی” است.

امروز باید لف و نشر مرتب را آموزش بدهید!

این کلاس از جنس دیگری است!

از جنس “آرمان شهر دانش و فرهنگ!”

به کلاس وارد می شوید و پس از حضور و غیاب و احوال پرسی، بیت های زیر را بر روی تخته سیاه می نویسید:

 

 

 

 

داستان چیست؟

منظور چیست؟


به انتهای کلاس بروید و اجازه بدهید دانش آموزان خوب به تک تک مصرع ها نگاه کنند!

 

از دانش آموزان بخواهید این چهار مصرع را مهندسی کنند!

اجازه بدهید مصرع ها را بشکنند!

کلمه ها و واژگان را پیاده کنند!

آن ها را از درون بیت ها پیاده و دوباره سر هم بندی کنند!

 

از هوش دیداری فضایی اشان کمک بگیرید!

راهنمایی اشان کنید!

پیشنهاد کنید: این بار به جای افقی، عمودی به شعر نگاه کنند!

 

نوع چیدمان شما، شرایط و زمینه ی یادگیری را آسان خواهد نمود!

شعر را به شکل زیر دوباره نویسی کنید!

به شکل زیر نگاه کنید! رنگ ها، فاصله ها، تراز، … همه ی این ها دانش آموز را به سوی چیزی که شما می خواهید، سوق خواهد داد.

 

 

چه چیزی جلب توجه می کند؟

شاعر چه تکنیکی را بکار گرفته است؟

 

– از هر دانش آموز بخواهید که برداشت خود را در برگه ای بدون عنوان بنویسد!

– دانش آموزان به گروه خود وارد شده و برداشت های خود را با یکدیگر روبرو و هماهنگ نمایند!

– هر گروه از آنچه برداشت نموده است تعریفی ارایه دهد!

– تعریف هر گروه در کلاس خوانده شده و با تعریف های گروه های دیگر روبرو و هماهنگ شود.

– کلاس یک تعریف بی عنوان به دبیر ارایه نماید.

 

 

این یک شعر ساده نیست، جدول کلمات متقاطع است!

زمانی که دشمن خاک سرزمین ما را مورد تاخت و تاز قرار می دهد، آن یل ارجمند پا به میدان نبرد می گذارد و بی مهابا به دل دشمن می تازد، آن گاه:

(عمودی بخوانید)

– با شمشیر، سر می برد.

– یا خنجر، سینه می درد.

– با گرز، پا می شکند.

– با کمند، دست می بندد.

 

این ساختار، خوراک دانش آموزانی است که هوش منطقی، ریاضی دارند و به طبقه بندی ساختمان سیستم ها علاقه دارند!

این ساختار، چشم دانش آموزانی که هوش دیداری، فضایی دارند را می نوازد.

این ساختار، اگر به شکل نقالی خوانده شود، مورد توجه دانش آموزان با هوش های کلامی و موسیقایی و حرکتی، جنبشی خواهد بود.

این ساختار، می تواند با هر هوشی پیوند برقرار کند.

 

این یک کندوکاو است!

این یک کشف است!

دانش آموزان چیزی را کشف کرده اند که هیچکس به آنان نیاموخته است!


آنان لف و نشر را آموخته اند!

آنچه باقی مانده، این است که شما به آن ها بگویید که کشف شان “لف و نشر” نام دارد و لف ها و نشرها را نشان بدهید و بگویید: “چون نشرها به ترتیب لف ها توزیع شده اند این لف و نشر مرتب است.”

 

آنچه شما از حالا به بعد بگویید، همانند دانه ای است که در بستر شخم خورده ی خاک فرو می رود، رشد می کند و به کمال می رسد!

 

حالا می توانند برای نوشته ی خود عنوان بگذارند.

این دانش آموزان تشنه ی آن هستند که درباره ی چیزی که کشف کرده اند، بیشتر بدانند.

شما هم آماده هستید تا همه ی آن چیزی را که می خواهند بدانند به آنان برسانید.

 

 

آب کم جو، تشنگی آور به دست     تا بجوشد آب ات از بالا و پست

مولوی

**********

 

این تکنولوژی آموزشی است!

شما از این تکنیک در آموزش می توانید بهره بگیرید.

شما می توانید به شکل معکوس تدریس کنید!

 

**********

 

گام ها:

–  ساختمان یک سیستم را به دانش آموزان بسپارید. (این سیستم می تواند یک بیت شعر، یک قانون ریاضی، یک نرم افزار، یک ناحیه در جغرافیا، یک ماشین، یک مدار الکترونیکی، …، یک شی ء ناشناخته باشد.)

 

– دانش آموزان سیستم مورد نظر را تجزیه کنند، ساختمان آن را، آجر به آجر از هم جدا کرده و ساختار و چینش و چگونگی کارکرد هر جزء آن را پیدا و ثبت نمایند، پیوندها و رابطه ها را کشف و کارایی هر قطعه را شناسایی نمایند و شما گام به گام به همراه آن ها بوده و زمینه ی یادگیری و نه خود یادگیری را برای آن ها، ساده و آسان نمایید.

 

– با کمک خود آن ها، سیستم را دوباره جمع بندی و سازمان دهی و بازسازی نمایید. چه بسا در چینش دوباره ی ساختمان یک سیستم ایرادها و اشکال های گذشته ی آن از بین رفته و نوآوری و توانمندی های تازه ای هم به آن سیستم افزوده شود.

 

**********


به درس های خود بیاندیشید،

به آموزشی که به فراگیران ارایه خواهید نمود!

 

آیا زمان آن نرسیده است تا به دنبال راه کارهای نوین آموزشی باشید؟

آیا وقت آن فرا نرسیده که مدرسه ی نوینی را پایه ریزی کنیم؟


مهندسی معکوس تا چه اندازه به شما کمک خواهد نمود؟


بیاندیشیم،

بسیار هم!

…..

مهرداد

Edutopia.ir

 

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ © نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

 

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

468 ad

۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حسن میرزایی says:

    سلام جدا خسته نباشید عالیست از یه طراوت خاصی برخورداراست البته همه مطالب شما ،شما رو رو لینک دادم واز مطالبتون با ذکر منبع استفاده کردم استاد موفق باشید

  2. رضا سهرابی says:

    با سلام:

    من با کمال تشکر از شما، از این روش برای تدریس نرم افزار های word و powerpoint

    استفاده می کنم و واقعا خوب بوده است.

  3. ساجدی says:

    سلام
    بسیار سپاس تو را که اینچنین شور و شوق صفت پیامبری را شکوفا می کنی… عجب و درود بر تو ای ساغر تشنه لب…

  4. زهرا مجاهدی says:

    سلام. من دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی هستم. برای ت دکتری ام مایلم روی مدرسهای کردن هوش های چندگانه کار کنم. آیا می تونم از تجربیات شما استفاده کنم؟
    .
    ..

    مهرداد
    سلام و درود به شما
    خوشحال خواهم شد اگر بتوانید روی ایجاد یک ساختار کاربردی، قابل اجرا و مبتنی بر بومی سازی این ارزشمندترین نیاز دانش آموزان این مرز و بوم تلاش نمایید.
    هر کاری از من برآید، کوتاهی نخواهم نمود.
    عنوان مفهوم نبود، اگر امکان دارد دوباره آن را ارسال نمایید.
    با این پست الکترونیک تماس بگیرید یا همین جا پیام بگذارید:
    Info@edutopia.ir

  5. مجتبی says:

    با سلام و سپاس از تارنمای زیبا و پرمحتوایتان…

    شما برای تدریس زبان انگلیسی چه روش و ایده ی نوئی را پیشنهاد می کنید که با مهندسی معکوس بهتر بتوان تدریس نمود؟
    پیروزیتان ارزوست…
    .
    ..

    دوست گرامی
    با سلام و درود
    “آموزش زبان” سازگارترین شکل آموزش به شیوه ی مهندسی معکوس است.
    به زودی کاری را در این زمینه در آرمان شهر قرار می دهم.
    پیروز باشید.

  6. محبوبه says:

    سلام ممنون از مطالب جالب و شوق و هیجانتون در عنوان اونها.

  7. حبیب says:

    بسیار عالی ، خدا قوتتون بده !

  8. زهرا says:

    سلام ممنون ازمطالب بسیار عالیتون.تلاش شمابه من بسیار روحیه میده خداقوت.بنده دبیر ریاضی ام لطفا اگه مهندسی معکوس تواین زمینه کاربرد داره راهنماییم کنید

    • مهرداد says:

      سلام و درود به شما
      نکته ی گمشده در تدریس ریاضی “کاربردی نمودن” آن است.
      اگر می خواهید فرایند انگیزش و درک دانش آموزان از مفاهیم ریاضی بالا برود به دنبال کاربردهای عینی، قابل لمس و حس آن در زندگی روزمره باشید. چنین چیزی اگرچه ممکن است سخت اما پیدا کردنش ناممکن نیست.
      در مهندسی معکوسِ مفاهیم ریاضی یک قانون ریاضی را به فراگیران بدهید و از آنان بخواهید آن را کالبد شکافی نمایند. اجزای آن را جدا و برای هر جزیی از آن یک مفهوم قابل درک پیدا کنند. با کنار هم چیدن این مفاهیم عینی آیا می توان به نتیجه ای همانند قانون ریاضی اما در جهان واقعی رسید؟
      کار ساده ای نیست اما شما با تسلطی که به دانش ریاضی دارید می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.
      سرزنده و پایدار باشید

  9. مجید احمدی says:

    بابا خداییش دمتون گرم !!!
    انگار دارین همینارو تو کلاس جلومون توضیح میدین !! بسیار زیبا رسا ! دلنشین !
    سلام
    من شاگردتونم !
    خیلی خیلی جالب بود و استفاده کردم !
    امیدوارم بتونم بر مشکل فن بیانم غلبه کنم!!!
    متشکرم

    • مهرداد says:

      زنده باشی مرد جوان
      برای مشکل فن بیان: تمرین، تمرین، تمرین، تمرین
      با نرم افزارهای ضبط صدا بیانت را ضبط و گوش کن و تلاش کن تا هر بار آن را بهبود ببخشی.
      سپاسگزارم

  10. سایه روشن says:

    سلام
    واقعا عالی بود
    ممنون
    خدا معلمهایی مثل شما رو زیاد کنه

  11. حسین says:

    عالی بود ولئ اگر بیشتر بود بهتر بود شما کانال تلگرامی دارید

نوشتن دیدگاه