سقف را سوراخ کنیم!

ساده ترین برخورد ما در برابر چیزهایی که با چهارچوب هنجارهای مان تناسب ندارد، خندیدن و گاهی به مسخره گرفتن است.

همین باعث شده است تا همواره در چهارچوبی از گذشته رشد کنیم و نه به خود و نه به دیگران اجازه ی شکستن این قاعده های کهنه را نمی دهیم.

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید! و دلهره ی ما  از بروز فکرهای نو و اندیشه های بامزه و خلاقانه، به بن بست فکری ما و ماندن در قالب “تفکر هم گرا” منجر خواهد شد!



**********

روزی، روزگاری ساختمان ها شروع به رشد کردن به سمت آسمان ها نمودند. دولت ها به فکر افتادند تا به جای پهن کردن شهر که هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می نمود، آن را به سمت آسمان بکشانند، به این ترتیب هزینه های بسیاری همانند لوله کشی آب و گاز و آسفالت و ترافیک و حمل و نقل کاسته می شد.


در این میان یک اشکال اساسی وجود داشت!

با قد کشیدن ساختمان ها، بردن مصالح به بالا روز به روز مشکل تر می شد!

در این میان یک مهندسِ معمارِ باهوش، کارکنان خود را جمع کرد، مشکل را با آن ها در میان گذاشت و از آن ها خواست تا هر چه به ذهن شان می رسد را بیان کنند، هیچکس اجازه نداشت به هیچ ایده و نظری بخندد یا آن را مسخره کند!



 

دستور جلسه این بود:

– توجه به هر ایده ای، حتی اگر خنده دار باشد!

– بیان هر نظری حتی اگر خلاف عقل و هنجار باشد!

– رها کردن اندیشه در فضای تخیل و رویاپردازی!

– بروز ایده های نو با توجه به ایده هایی که بیان می شود!




 

جلسه شروع شد!

کارگران و کارمندان ابتدا با ترس و دلهره پیشنهادهایی دادند.

پیشنهادها خیلی جدی گرفته شد و بر روی کاغذ نوشته شد.

به زودی جوشش ایده ها شروع شد!

هر پیشنهادی حتی اگر خنده دار ثبت می شد:




– شیب دار کردن پله ها!

– کم کردن پله ها!

– پایین آوردن سقف!

– بشقاب پرنده!

– هلیکوپتر!

– سوراخ کردن سقف!

-…



 

پس از آن، در بخش دوم جلسه، به ارزیابی دیدگاه ها پرداختند. مهندس، همه ی دیدگاه ها را نوشت و آن گاه اجازه داد تا روی تک تک ایده ها بحث و بررسی بشود، ایده ها دست به دست بچرخند و هرکس آن را به گونه ای تغییر داده، با دیدگاه های دیگر تلفیق کند و چیزهای نوی را به آن بیافزاید.


 

 

… تا به سوراخ کردن سقف رسیدند.

یکی گفت

– :”گیرم که سقف را سوراخ کردیم، با سقف بعدی چه کنیم؟”


دیگری گفت

– :” خوب، آن را هم سوراخ می کنیم!”


یکی از آن پشت داد زد

– : ” یعنی می خواهید همه ی طبقه ها را سوراخ کنید؟”


دیگری گفت

– : “بله! چه اشکالی دارد؟”


آن یکی گفت

_: ” حالا چطور مصالح را بالا بکشیم؟”


همه سکوت کردند، ناگهان یکی گفت

_: ” تخته! مصالح را روی تخته می گذاریم!”


دیگری گفت

_: ” حالا اگر به هر گوشه ی تخته طناب ببندیم، به راحتی آن را بالا می کشیم!”


آن یکی گفت

_:” بهتر است این سازه داخل چهاردیواری باشد.”


یکی دیگر بی فاصله گفت

_:”پس لازم است که در هر طبقه برایش دری هم بسازیم.”


آن یکی که هنوز حرفی نزده بود، گفت

_: “حالا اسمش را چی می گذارید؟”


این گونه بود که آسانسور اختراع شد!



 

هر زمان که به آسانسور وارد می شوید و به راحتی به طبقه های بالا و پایین حرکت می کنید یادتان باشد، این ایده، یک ایده ی مبتنی بر “بارش فکری” است!


**********


رها کردن ذهن و اندیشه در جهانی سرشار از ایده ها و اندیشه های مبتنی بر تفکر واگرا، ارزشمندترین چیزی است که باید نه تنها در کلاس درس که در تمامی زندگی ما از کارِ خانه گرفته تا طراحی سیستم های پیچیده تا تصمیم های مهم و سرنوشت ساز پیاده شود.


باید به دیگران یاد بدهیم تا از ایده های نو و حتی باورناپذیر استقبال کنند!

باید یاد بگیریم که به چیزهایی که با چهارچوب هنجار ما سازگار نیست، حمله نکنیم و به آن نخندیم!


اگر چنین نبود، هنوز توی غارها زندگی کرده و خام خواری می کردیم.

زندگی رو به جلو مبتنی بر برانگیختن اندیشه های نو و سازگار نمودن این اندیشه ها با جریان زندگی است!


**********

 

به عنوان یک پدر و مادر یا آموزگار فضای بازی را در اختیار فرزندان مان قرار دهیم تا در این فضا ایده ها و اندیشه های ناب خود را به پرواز درآورند، راه کارهای نو را پیدا کنند و دیدگاه های تازه را بیازمایند!


پس بیایید تا سقف اندیشه ها را با “بارش فکری” سوراخ کنیم و به فضای بی کرانِ خرد و اندیشه بال و پر بدهیم و تا بی کران آرمان شهر دانش و فرهنگ پر بزنیم!


“بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم      فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم”

حافظ

 

**********

مراحل روش بارش مغزی:

۱-  تولید اندیشه       ………………………          ۲-  ارزشیابی

 

راه بردهای مرحله ی اول (تولید اندیشه):‏

وظایف رییس جلسه:
‏۱ ـ بیان و تفهیم موضوع جلسه
‏۲ ـ اعلام وظیفه ی افراد، منشی ‏‎ها و مشاهده‎کنندگان
‏۳ ـ بیان قوانین جلسه

 

– ‏ شروع جلسه بارش مغزی و بیان دیدگاه ها به صورت چرخشی و نوبتی.‏
‏- ثبت دیدگاه ها و آرای بیان شده در حین اجرای جلسه به وسیله ی منشی.‏

 

تشکیلات جلسه
‏¨‏    رئیس گروه

 

رییس گروه کیست؟ رییس گروه برنامه‎ریز و هدایت کننده گروه است که در ابتدا  آموزش‎هایی در خصوص اجرا به اعضا ‏می‎دهد و کنترل جلسه را بعهده دارد. ‏

 

‏¨‏    یک یا چند نفر منشی

منشی کیست؟ منشی در طول جلسه دیدگاه ها و نظرات اعضای شرکت کننده را ثبت می نماید.


‏¨‏    اعضای شرکت کننده

عده ی افراد شرکت کننده در جلسه بارش مغزی از ۱۰ تا ۴۰۰ نفر متغیر است. به نظر می‎رسد که عده ی افراد براساس دایره ی ‏اطلاعات آنان از موضوع تعیین می‎شود.‏


 

‏راه بردهای مرحله ی دوم (ارزشیابی):‏

 

– ارایه ی تک تک پیشنهادهای بیان شده در مرحله ی اول

– نقد، نظر، بررسی هر دیدگاه، ترکیب، تلفیق، حذف و اضافه نمودن دیدگاه

– ثبت نقدها و دیدگاه های نو به دست منشی

– جمع بندی و رسیدن به نقطه نظر پایانی

 

**********

بیاندیشیم!

بارش فکری را به خانه ببریم!

بارش فکری را به کلاس درس ببریم!

بارش فکری را به محل کار ببریم!

به یاد داشته باشیم که در دل هر دیدگاهی گنج هایی نهفته است که باید کشف شود. قیافه و شکلِ دیدگاه، شاید ناجور و نافرم باشد، شکافتن آن و کشف گنج های آن ارزشمند است!

 

بیاندیشیم، بسیار هم!

.

…..

مهرداد

Edutopia.ir

با ما همراه باشید!

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ © نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

468 ad

۳ دیدگاه‌ها

  1. معصومه علیمحمدی says:

    خیلی مطالب جدید و جذابی از سایت شما یاد گرفتم

  2. محمد says:

    خیلی حوب بود،دستتون درد نکنه.

  3. محسن says:

    سلام خداقوت استفاده کردم موفق باشید

نوشتن دیدگاه