پهنای باندِ یادگیری

یک محتوای آموزشی را به کلاس درس می برید؛

روبروی شما آدم هایی با هوش های گونه گون و پهنای باند متفاوت نشسته اند.

برخی از آن ها به سادگی در شاهراهی به نام باند یادگیری، اطلاعات ورودی را می بلعند (این ها شوربختانه سنگ محک هستند و ارسال اطلاعات بر اساس توانمندی این ها کوک می شود).

این جا دِبی اطلاعات ده متر در ثانیه است و فراگیر شما مشتاق است تا هر چه بیشتر داده ها را دریافت نماید.

اما فراگیرانی هم هستند که دبی آن ها به ده سانتی متر هم نمی رسد!

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید! … و ما با چنین گستره ی پهنای باند و تفاوت توانایی دریافت فراگیران چه کنیم؟

این، تنها، دغدغه ی شما به عنوان آموزگار نیست!

 

 

طراحان مرورگرهای اینترنتی نیز با چنین مشکلی دست به گریبان هستند. آن ها باید برای سرزمین هایی با بالاترین پهنای باند و کشورهایی که پهنای باندی بسیار پایین دارند راه کار داشته باشند. طراحان مرورگرها برای حل این مشکل، راه های جالب و با ارزشی را پیدا کرده اند. این راه حل ها ممکن است به درد شما در آموزش هم بخورد!

 

 

 

 

 

بیایید به این داستان، نگاهی موشکافانه داشته باشیم!

سطح گیرایی یا پهنای باند شاگردان شما متفاوت است، همان گونه که پهنای باند اینترنت در سرزمین های مختلف، متفاوت است. مرورگرها با این اختلاف پهنای باند چه می کنند؟ آن ها چگونه داده های خویش را در اختیار کاربرانی با پهنای باند متفاوت می گذارند؟

آیا نمی توانیم از ایده های طراحان مرورگرها در تدریس استفاده کنیم؟

  **********

طراحان مرورگرها چه می کنند؟

قرار است که عکسی در یک مرورگر از طریق اینترنت به کاربر نشان داده شود. این عکس ممکن است حجم بالایی داشته  باشد بنابراین دانلود شدن آن به طول می انجامد، در این صورت یا با کوچک ترین قطع ارتباط کل فرآیند انتقال از دست می رود و یا کاربر حوصله اش را از دست می دهد و مرورگر را می بندد.

 

به همین دلیل است که دانلود خطی بدل به دانلود سطحی می شود.

این شکلی از فرآیند پیشرفته Progressive است که کل تصویر به مرور ظاهر می شود. این به آن می ماند که فیلم عکاسی در اتاق ظهور، به مرور آشکار شده و جزییات آن کم کم نمایان می شوند و شما از همان آغاز تصویری را هر چند مات تماشا می کنید.

 

 

ظهور عکس، کلی و در یک بازه زمانی!

 

 

 

در این حالت کاربر پس از کلیک کردن، تصویری گنگ و دارای کم ترین وضوح را می بیند.

این تصویر به مرور در برابر چشمان او آشکار می شود. عکاس می داند که یک فرآیند انتقال در جریان است و فرصت دارد تا آشکار شدن آن را به تماشا بنشیند. در طی این فرآیند او نه تنها مرورگر را نمی بندد که فرصت آن را دارد که به تمام جزییات عکس در جریان ظاهر شدن در یک ساختار قیاسی از کل به جزء و از مات به آشکار بپردازد و آن را بهتر و دقیق تر به تماشا بنشیند.

 

رشد گل یک فرآیند تصاعدی، Progressive است.

 

شوربختانه تدریس های ما خطی (Linear) بوده و ما از همان آغاز یک فرآیند را به صورت زنجیروار نمایش می دهیم.

در گذر این زنجیره از داده ها اگر حتی یک حلقه از دست برود، ما کل فرآیند انتقال داده را از دست خواهیم داد.

کافی است که فراگیر معنی یکی از کلمه ها را دریافت نکند، کافی است که در هجوم داده ها، پهنای باند یکی آن قدر کم باشد که نتواند به درک و پردازش سریع آن ها پرداخته و طبیعی است که با نرسیدن برخی داده ها به مقصد Drop، دانش آموز توانایی سامان دهی و پردازش داده های رسیده و ایجاد یک زنجیره را ندارد و کل درس را از دست می دهد.

 

 

آفرینش دارای یک فرآیند تصاعدی است!

 

 

بیایید از کار طرحان مرورگرها الگو بگیریم.

بیایید به شکل پیشرفته و تصاعدی Progressive آموزش بدهیم.

بیایید با بهره گیری از شیوه ی غیر خطی (Nonlinear) به سطوح یادگیری دسترسی پیدا نماییم.

 

 

به این قسمت خوب توجه نمایید:

 این شاید سرنوشت تدریس شما و سرنوشت بسیاری از دانش آموزان که پهنای باند کم تری را در اختیار دارند دگرگون نماید:

 

 

  **********

سه هفته ی بعد بایستی به تدریس سلسله ی ساسانیان بپردازیم.

دو هفته ی بعد در مورد اشکانیان سخن خواهیم گفت.

این هفته بایستی از تمدن پارس حرف بزنیم.

این هفته در حین تدریس از پارسیان سخن می گوییم و در حین تدریس می گوییم که:

 

-: “پس از حمله ی اسکندر و نابود شدن تمدن ایرانیِ هخامنشیان، اشکانیان برخواستند تا این تمدن را از چنگال بیگانگان نجات داده، احیا کنند و تا حدودی موفق شدند که پا جای پای هخامنشیان بگذارند و تمدنی با آثار باستانی و فرهنگی فراوان برجای گذاشتند که شوربختانه با قدرت گرفتن ساسانیان پس از آنان، آثار تمدن اشکانی به کلی از بین رفت! همین دوبیتی ها (فهلویات) که می خوانید یادگار دوره ی اشکانیان است!”

این یک نمای کلی، مات، قیاسی از دروس دو هفته ی بعد ماست.

شما ذهن فراگیر خود را برای پذیرش دو تمدن بعدی شیار نموده اید، در طی هفته های بعد، کافی است دانه های اطلاعات خود را در این شیار بریزید.

شما پهنای باندی را ایجاد نموده اید و ظرفیت آن را در ذهن فراگیر ساخته اید. شما به فراگیر اجازه داده اید تا از دو تمدن بعدی یک تصویر ذهنی هرچند کلی و مات اما مهم و اثربخش داشته باشد.

 

  **********

-: “آفرین! در این بیت که خواندی از یک تکنیک زیبا و ویژه استفاده شده که بهش “لف و نشر” می گن! من از لف و نشر خیلی خوشم می آد و به زودی درباره اش صحبت خواهیم کرد! خوب به بیت نگاه کنید و ببینید لف و نشر چی می تونه باشه؟”

**********

-: “حالا با کمک ابزار Recorder صدای خودمون رو ضبط می کنیم، سعی کنید با یه میکروفن خوب و یه فضای ساکت و آرام صدا را بدون خش و نویز ضبط کنید. ما به زودی یاد می گیریم که چطوری با تکنیک Restoration خش و هوای صدای ضبط شده را بگیریم. این امکان خیلی جالب رو توی منوی Effect پیدا کنید.”

 

 

  **********

_: “توی مناطق نیمه استوایی، هوای گرم و بارندگی زیاد باعث شده درخت ها پهن برگ باشند، فکر می کنید زمانی که به قطب شمال با هوای سرد نزدیک بشیم، چه جور درخت هایی با چه جور برگ هایی خواهیم دید؟”

  **********

-: “… حالا با ابزار برش Razor کلیپ هاتون رو برش بدید و کنار هم بچینید. وقتی از یک کلیپ به کلیپ بعدی منتقل بشیم، یه جور پرش که گاهی وقت ها ناجور و آزارنده است پیدا می شه، یه جلوه های ویژه ای هست که این جابجایی رو با شکل دل نشین و نرمی در می آره، ما به زودی با این جلوه ها انتقال یا Transition Effect سر و کار خواهیم داشت.”

 

  **********

-: “فلسفه مثل نور مهتاب، فضای درک و فهم ما رو روشن می کنه، این نور درسته کمه ولی همه جا رو روشن می کنه، برای همین ممکنه دچار اشتباه بشیم، پس به ابزاری نیاز داریم که اجازه نده ذهن ما دچار خطا و اشتباه بشه، با این ابزار توی کلاس منطق  آشنا خواهید شد.”

 

 

  **********

اگرچه این جمله ها و کنایه ها بیشتر به عنوان حاشیه بیان می شوند، شما با کمک همین جمله های معترضه، ذهن دانش آموز را برای تدریس درس های بعدی آماده نموده اید.

ذهن، آن قدر پیشرفته و قدرتمند هست که با شنیدن نام  چیزی، برای آن یک پوشه ی مخصوص باز کند و منتظر باشد که داده های مربوط از راه برسند تا آن ها را درون پوشه ها بریزد و این یعنی هوش ریاضی، منطقی!

همه ی کودکان ما هوش منطقی، ریاضی دارند و با استفاده ی درست و به جا از پهنای باند و ایجاد زمینه ی مناسب می توان از این هوش بهره ی کافی گرفت.

  **********

 

همکاران ارجمند، آموزگاران گرامی!

 

تدریس می تواند غیرخطی، پیشرفته، تصاعدی، Progressive، لایه به لایه و قیاسی باشد. این تدریس از یک نمای کل در چند هفته ی یا چند ماه پیش شروع می شود و به مرور جزییات آن برای فراگیران روشن و آشکار می شود. هر فراگیری با هر پهنای باندی به راحتی به دریافت داده های درسی خواهد پرداخت.

می خواهید از یک تدریس توسعه یافته استفاده نمایید؟ به این پرسش ها پاسخ دهید!

 

  **********

طرح درس من چیست؟

چه اطلاعاتی را باید در طول یک دوره ی آموزشی به شاگردان خود یاد بدهم؟

داده های این دوره  چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ چگونه می توانم میان این داده ها پیوند بوجود آورم؟

چگونه می توانم یک کلیت مات را بدون این که فراگیر نگران شود، در حاشیه ی تدریس، عرضه نموده و به مرور در طی زمان، لایه به لایه به وضوح آن بیافزایم و تا آشکار شدن کل طرح، دانش آموز خود را قدم به قدم به پیش ببرم؟

 

ذهن را شیار کنید، سپس دانه های دانایی را بپاشید!

در آرمان شهر دانش و فرهنگ، پیش از آغاز تدریس، روزها و روزهای پیشین، در کلاس درس آمادگی و زمینه چینی لازم را برای ورود داده ها به مغز به وجود آورید،

برای مغز چالش ایجاد کنید،

معما مطرح کنید،

طرح پرسش نمایید،

از داستان، طنز، فیلم، صداهای ضبط شده، تصویر، … استفاده نمایید

و شیار لازم را برای قرار دادن دانه های داده و رشد و پرورش آن به وجود آورید،

پهنای باند فراگیران را افزایش دهید و چه بهتر که این طرح از روزها و روزهای پیش باشد تا مغز در پردازش پیشرفته ی خود زمان لازم را برای درک و پی ریزی لازم برای بنای داده و ساخت و ساز آن داشته باشد.

 

ذهن فراگیران را برای ارایه ی داده های نو آماده کنید!

 

فضاسازی کنید،

پی ریزی نمایید،

شناژ قدرتمند و محکم بریزید تا بنای دانش بر روی این پایه به خوبی و محکم قرار گیرد،

به قدر کافی شیار برای پهنای باند ایجاد کنید تا داده ها به خوبی و با پایداری لازم در اندیشه ی فرد جای بگیرند

و توانایی رشد و شکوفایی داشته باشند، 

در غیر این صورت دانه ها ی داده ی شما را کوچکترین باد و گرد و خاکی پراکنده خواهد نمود و ذهن انسان پر از این گرد و خاک ها و بادهاست!

 

پیش از تدریس پایه ی آن را محکم نمایید!

 

 بهترین نمونه ی تدریس تصاعدی را آفرینش پیش پای ما نهاده است.

رشد یک درخت، تولد یک کودک، پیدایش کهکشان، … نمونه های عالی از این گونه تدریس هستند.

همه از یک کلیت ساده اما جامع آغاز شده و این کلیت در طی گذر از یک چرخه به کمال خود می رسد.

آیا این یک شیوه ی تدریس عالی و ارزشمند و کاربردی نخواهد بود؟

 

بیاندیشیم، بسیار هم!

بسیار!!!

 

**********

پهنای باند چیست؟

پهنای باند به نرخ انتقال داده توسط یک اتصال شبکه و یا یک اینترفیس، اشاره می‌نماید. مقدار اطلاعات منتقل شده از کانال ارتباطی در واحد زمان.

  **********

دبی چیست؟

به حجم آب جابجاشده از یک مقطع مشخص (رودخانه، کانال آب، دریچه سد، لوله و یا هر سازه دیگر) در مدت زمان مشخص بـِده یا دِبی گفته می‌شود… . آبگذری یا دبی مقدار آبی است که از نقطه مشخصی در واحد زمان عبور میکند. این میزان از حاصل ضرب سطح مقطع در سرعت آب به دست می آید.

**********

 

شناژ چیست؟

شناژ در فنداسیون برای یکپارچه کردن رفتار سازه در تراز پایه به کار میرود و در زمانی که از فنداسیون های تکی استفاده می کنیم برای ارتباط بین این فنداسیون ها از شناژ کمک می گیریم .

 

 

**********

…..
..

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

468 ad

۳ دیدگاه‌ها

  1. ابوترابی says:

    راهتان پاینده و تلاشتان افزون- با آرزوی سلامت و توفیق روزافزون

  2. محمد says:

    استفاده کردم

  3. جواد says:

    یک دنیا سپاس. موفق باشید

نوشتن دیدگاه