از دیدن تا تماشا

فرق دیدن با نگاه کردن چیست؟

آدمی در طول تاریخ افتادن سیب از درخت، بارش باران، سُر خوردن از روی سُرسُره را به چشم دیده است. این تماشا شاید، تنها برای یکی با پرسش همراه بوده است.

 

بیشتر ما در پارک یا جنگل قدم زده ایم و از تماشای سبزه و گل و برگ و درخت لذت برده ایم.

چیزی که ما می بینیم، محصول سیزده میلیارد و هفتصد میلیون سال تجربه ی آفرینش است. دریافت و بهره گیری از این تجربه ی طولانی، راه پر پیچ و خم ما را به سمت آرمان شهر کوتاه خواهد نمود!

 

**********

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید و به تازگی این جمله در تمام وب پخش شده است:

“Genius 13 Year Old Has a Solar Power Breakthrough”

.

**********

داستان چیست؟

یکی دنیا رو یک جور دیگر دیده است، جوری که بشر، هزاران سال است آن گونه ندیده است!

یکی با تماشا، پرسشی به اندیشه اش راه یافته و چون یادگرفته تا پرسش ها را بی پاسخ نگذارد به دنبال راه کار گشته است!

یک نوجوان سیزده ساله، که سر از تماشای کتاب درسی برداشته و به آسمان، به درخت بالای سرش نگاه کرده!

.

_: “چرا شاخ و برگ درخت ها در یک مسیر و یک جهت قرار ندارند؟”

_: “آیا رشد برگ های درخت در جهت های گوناگون تصادفی و بی دلیل است؟”

.

او اکنون در برابر تجربه ی میلیاردها ساله ی آفرینش قرار گرفته بود!

_: “آیا آفرینش برای چیدمان شاخ و برگ درختان الگویی را در نظر گرفته است؟”

_: “آیا اگر الگویی هست، این الگو هدف مند است؟”

.

.

او آموخته های خود را به کار گرفت و به دنبال الگویی هدف مند در ساختار درختان گشت، آری، این الگو هست و یک مسیر خاص دنباله دار را از ساقه تا نوک درخت دنبال می کند!

.

چرا؟

آفرینش بی هدف نیست و بی سبب چنین ساختار آهنگینی را پیاده نمی کند!

آیدان آزمایشی را ترتیب داد

او با کمک سلول های خورشیدی دو مدل را ایجاد کرد:

– مدل اول همان بود که هم اکنون استفاده می شود.

– مدل دوم را با استفاده از الگوی شاخ و برگ درختان ساخت.

مدل دوم بین بیست تا پنجاه درصد انرژی بیشتری را جذب کرد!

.

.

.

.

**********

.

بار دیگر “شش ت ی آفرینش” برتری خود را نشان داد!

و بار دیگر خوب دیدن و خوب اندیشیدن رازها و رمزهای تازه ای از جهان آفرینش را گشود!

دست آورد این نوجوان سیزده ساله، اگرچه ممکن است هنوز به بار ننشیند و تا جا افتادن و کارآمد شدن راه زیادی را در پیش داشته باشد، چیزی که ارزش دارد آن است که او میان دیدن و نگاه کردن، دیدن همراه با اندیشه و درک و چون و چرا را برگزید و چیزی را یافت که شاید کمتر کسی توانسته ببیند و به الگوی آن دست پیدا نماید و این مفهوم هوش دیداری، فضایی در میان هوش های چندگانه است!


آیدان دوایر (Aidan Dwyer) با بهره گیری از هوش دیداری – فضایی، راه کاری تازه یافت و بدون تردید این راه کار به زودی، بر روی بزرگ ترین دغدغه ی بشر، انرژی، نتیجه ی مثبت و ارزشمندی خواهد گذارد.

.

**********

نفت به پایان خواهد رسید، زغال سنگ تمام می شود، معادن خالی می شوند، … و خورشید هم، روزی خاموش می شود ولی اندیشه، اندیشه ی مبتنی بر هوش های چندگانه و خلاقیت، هرگز خاموشی نخواهد داشت!

اندیشه ها را دریابیم!

بیاندیشیم، بسیار هم!

**********

…..
..

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

468 ad

۲ دیدگاه‌ها

  1. آراد says:

    سلام
    بسیار جالب بود.
    من که متحیر موندم.
    ای کاش ماهم شیوه آموزشی مون طوری بود که چنین نتایجی می گرفتیم.

    اگر ممکنه آدرس جایی که عکس ها رو ازش گرفتید، برامون بنویسید.
    ممنون

    .
    ..

    مهرداد:
    با سلام
    می توانید از کلمات کلیدی به وب سایت های مرتبط دسترسی داشته باشید یابه این وب سایت مراجعه نمایید:
    http://www.amnh.org/nationalcenter/youngnaturalistawards/2011/aidan.html

    • آراد says:

      از لطفتون ممنونم

نوشتن دیدگاه