تدریس چاق، تدریس لاغر

 

“چگونه برای یک موضوع درسی تولید محتوا کنیم؟”

.

“تدریس چاق، تدریس لاغر”

*****

****

***

*

آیا به شیوه ی تدریس خوداندیشیده اید؟ 

 

زمانی که ادیسون اختراع سینما را کامل کرد، گفت که دیگر نیازی به وجود آموزگاران نیست!

آموزگارانی که به تدریس او پرداخته بودند، بیشتر کتاب سخنگو بودند.

.

توماس ادیسون جوان

آموزگاران او مطالب وارد شده در کتاب را می خواندند.

ادیسون چنین روحیه ای نداشت.

او از مدرسه بیرون رفت و به شیوه ی خودش آموزش دید.

محصول خروج او از مدرسه، ۱۰۳۹ اختراع ارزشمند بود.

 

.

توماس به جمع رانده شدگان از مدرسه پیوست و رفت تا خود بیاموزد و تجربه کند.

ادیسون سینما را اختراع کرد تا به همراه دستگاه پخش صدای فونوگراف، بهترین آموزگار رسانه ای را پدید بیاورد.

اما

ادیسون اشتباه می کرد. هیچ ابزاری نمی تواند جایگزین خوبی برای آموزگار باشد.

آموزگاران ادیسون هم در تدریس راه درستی را  نمی پیمودند.

آموزگار، کتاب سخنگو نیست!

 

 

مدرسه ی هوشمند و ادیسون

مدرسه ی هوشمند و ادیسون

تماشا کنید

دانلود کنید

****

***

 

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید! و تفاوت تدریس چاق و تدریس لاغر در همین است.

.

هر چه گفتار و رفتار یک آموزگار در تدریس، به کتاب نزدیک تر باشد، تدریس او لاغرتر است.

.

تدریس خود را چاق کنید!

نه این که از کتاب دور شوید!

کتاب را پُربار نمایید.

.

پربار نمودن کتاب یعنی:

پر نمودن آن از همه ی چیزهای قابل لمس، دیدن، شنیدن، بو کردن، چشیدن!

 .

چاق نمودن کتاب، یعنی عینی نمودن مفاهیم ذهنی و انتزاعی آن (مخروط تجربی ادگار دیل) و وارد شدن به دنیایی از تجربه، اندیشه، کاوش، تولید، مقایسه، سنجش، نقش پذیری و …

.

___________________________________________________________

آیا آماده هستید تا به نام یک آموزگار فراگیران خود را وارد دنیایی تازه و پر از شگفتی ها و تجربه ها و آفرینش ها بنمایید؟

پس اجازه بدهید تا کتاب درسی را به گونه ای دیگر بگشاییم.

.

.

درسی که باید تدریس شود را در نظر بگیرید!

این درس از چندین پاراگراف تشکیل شده است.

هر پاراگراف شامل یک یا چند کلیدواژه است.

 .

 

کلیدواژه ها، رمزهای اصلی گشودن معمای تدریس هستند.

کلیدواژه ها، مغز یک پاراگراف هستند.

کلیدواژه ها، با ارزش ترین واژگان درس هستند.

کلیدواژه ها، واژه های طلایی و نمره آور هستند.

 .

.

این کلیدواژه ها را جدا نموده و برای هر کدام پوشه ای بسازید.

کلیدواژه ها را در موتورهای جستجو، وارد نمایید.

.

 

آن ها را در برگه ی وب، تصویر و ویدیو، جستجو کنید.

یادتان باشد که در دنیای اینترنت برای هر علمی می توانید موتورهای جستجوی ویژه پیدا کنید.

“نام رشته ی خود را + موتور جستجو” در گوگل وارد نمایید.

 

“خودتان تولید محتوا نمایید.”

*****

فراگیران را برای گرفتن، عکس، فیلم، ضبط صدا، نوشته، پیرامون کلیدواژه ها راهی کنید.

از آموزش خود فیلم برداری نمایید.

با صاحب نظرها و متخصصین در رشته ی خود گفت و گو نمایید.

.

.

از کارگاه ها و کارخانه ها فیلم بگیرید.

اگر به اردو می روید با دستانی پر از صدا و فیلم و متن و عکس بازگردید.

پیش از رفتن به اردو، “اردوها و چالش ها” را بخوانید.

و …

چه چیزی به دست خواهید آورد؟

.

.

انبوهی از صدا، فیلم، متن، عکس

انبوهی از شعر، لطیفه، چیستان، بیان احساس، نکته های ظریف، خبرهای روز، داستان، فیلم، گزارش، کاریکاتور، نقاشی، عکس، پوستر، موسیقی، …، … .

 

آن ها را در پوشه های ساخته شده کپی نمایید.

هر چه پوشه های کلیدواژه پَروارتر باشد، می توانید تدریس چاق تری داشته باشید.

 

 

این داده ها را با کمک ابزارهای ویرایش، پردازش نمایید.

از دانش آموزان خود کمک بگیرید و دگرگونی های لازم را در جهت تدریس در آن ها به وجود بیاورید.

 

 

(لازم نیست با فتوشاپ و پرمیر و مووی میکر آشنا باشید! دانش آموزان شما در کار با این نرم افزارها همکار خوبی برای شما خواهند بود. کافی است که شما تهیه کننده ی خوبی باشید و بدانید که از نرم افزار مورد نظر چه می خواهید. دانش آموزان شما نیز در زمان کار با نرم افزار، ناخودآگاه آموزش می بییند. از کسانی که کار ویرایش را انجام می دهند به شکل خوبی قدردانی کنید. آن ها دستیاران شما در تدریس هستند.)

_____________________________________________________________

نکته:

آن چه به آن پرداختیم تنها ابزار است، ابزار آی تی در تدریس، و این، به آن معنا نیست که با نبود ابزاری همانند کامپیوتر و اینترنت باید دست از کار کشید.

– با بردن پشته ای از روزنامه های قدیمی به کلاس درس، فراگیران می توانند در میان آن ها، به جستجوی کلید واژه ها بپردازند.

– با گذاشتن یک جعبه برای هر کلیدواژه، می توانیم فیش های گردآوری شده، تصاویر بریده شده و …  را در آن ها قرار دهیم و برایشان روزنامه دیواری بسازیم.

… و راه کارهای بسیاری که می شود محتوا را از کتاب درسی بیرون کشید و کاربردی اش نمود.

**********

*****

*

اگر می خواهید با داده های خود و شیوه ی ویرایش آن ها آشنا شوید به پیوندهای زیر بروید:

.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

.

ویرایش صدا

__________________________________________________

ویرایش فیلم

__________________________________________________

ویرایش متن

__________________________________________________

ویرایش عکس

__________________________________________________

*

*****

**********

.

از این داده ها، در تدریس در جای لازم استفاده کنید.

 

 وارد کلاس شوید.

درس را آغاز نکنید.

.

یک فیلم پخش کنید، تصویری را به نمایش بگذارید و یا داستان و لطیفه ای را تعریف کنید.

.

فضاسازی کنید.

در زمان رسیدن به هر کلیدواژه، آن قدر نکته و فیلم و تصویر نشان دهید تا اثر آن کلیدواژه، ماندگار شود.

.

– اجازه بدهید تا دانش آموزان از دنیای مفهوم و نماد، خارج شوند و کلیدواژه ها را

لمس کنند، بو کنند، بچشند، ببینند و  تجربه کنند.

.

– اجازه بدهید تا آن قدر رسانه ها، گرد کلیدواژه را پر کنند تا هر دانش آموزی با هر هوش و هر توانمندی بتواند آن را برای همیشه به دست آورد و به کار ببندد.

.

– اگر دانش آموز فرصت آن را داشته باشد که کلیدواژه را به دست بگیرد، به چشم ببیند، حس کند و جای گاه آن را پیدا نماید، آن را در جای خود بچیند و  پازل دانش خود پیرامون درس را کامل نماید.

.

– در حین تدریس هوش “ریاضی، منطقی” را از خاطر نبرید و به یاد داشته باشد که یک تدریس پراکنده، به دانش آموز اجازه ی چیدن داده ها را در جای درست نمی دهد و هر کلیدواژه ای را که از دست بدهد، زنجیره ی دانشِ او از هم می گسلد و پاره می شود.

 .

– تدریس را چاق کنید، تدریس هر چه چاق تر، ماندگارتر!

 

**********

بیاندیشیم، بسیار هم!

 

 

فیلم “تولید اسلاید از محتوای آموزشی” را از لینک زیر دانلود نموده و یا تماشا نمایید:

.

تماشای فیلم

دانلود فیلم

.

**********

 

**********

…..
..

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ © نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

468 ad

۴ دیدگاه‌ها

  1. ابوترابی says:

    عالی بود
    این ها یعنی تدریس را از انتزاعی بودن خارج کردن و وارد شدن به دنیای دانش آموزان
    .
    ..
    مهرداد
    استاد ارجمند و بزرگوار
    سپاس و درود مرا پذیرا باشید.
    ارج نهادن شما به این دیدگاه ها، سربلندی و سرافرازی مرا به همراه دارد. نقد و نظر شما در درستی و نادرستی این پیام و بهینه نمودن آن را، با جان و دل پذیرا هستیم.
    پیروز باشید.

  2. انوری says:

    سلام سپاسگذارم از اینکه اینقدر صریح و راحت شیوه آموزشی نوین را توضیح دادید من یکی از شاگردان شما در کلاسهای مهارت تدریس ناحیه ۴ هستم امیدوارم اگر خداخواست و من روزی معلم شدم بتوانم از تجربیات شما استاد گرانقدر نهایت استفاده را ببرم باز هم سپاس سپاس سپاس
    .
    ..

    مهرداد
    سرزنده و پاینده باشید.
    برایتان بهترین آرزوها را دارم.
    به نام یک آموزگار، پا به کلاس گذاشتید یا نه، مهم نیست.
    به نام یک انسان، زیبااندیشه و ارزشمند باشید و سودمند زندگی کنید.
    این زندگی و به کار بردن این تجربه ها در زندگی است که ارزشمند است.
    درود همیشه ی مرا پذیرا باشید.

  3. پریناز مطلبی says:

    تمام گامهایی که بیان فرمودید کاملا عملی وواقعا آرمانی وبه یاد ماندنی هستند ویادگیری راحتمی میکنند از جنابعالی سپاسگزارم لطفا درباره ی حل مساله ی ریاضی هم بنویسید ممنونم.
    .
    ..

    مهرداد
    سپاسگزارم.
    آفرین و درود بر شما
    همه ی تلاش من در این سال ها این بوده تا آن چه را در “آرمان شهر دانش و فرهنگ” می نویسم پویا و قابل اجرا در هر شرایطی باشد.
    نقد و بررسی و همراهی شما، گامی بزرگ در پیشبرد این آرزوست.
    تلاش می کنم تا درباره ی حل مساله هم مطالبی بنویسم.
    پیروز باشید و سربلند

  4. sadeq says:

    سلام! بسیار بسیارسپاس !عالیه. واقعا عالیه

نوشتن دیدگاه