دانش آموزان، دستیاران آموزش

خُب، به خوبی و خوشی مدرسه ها دانه دانه به چرخه ی” آموزشگاه های هوشمند” وارد می شوند و این وارد شدن بیش از هر چیز نگرانی کارکنان و دست اندرکاران آموزش در مدرسه را در پی دارد.

کامپیوتر، دیتا پروژکتور، قلم نوری، نرم افزار، سخت افزار،

کلیک، دابل کلیک، فتوشاپ، پرمیر، مووی میکر، پی دی اف، اسکنر،

دوربین فیلم برداری، نرم افزارهای تولید چندرسانه ای، …

تکنولوژی آموزشی را در تدریس به کار بگیرید!

همه ی این ها، اصطلاحاتی هستند که دست اندرکاران آموزش را بمباران می کنند و خواسته یا ناخواسته، باید به آن روی بیاورند در حالی که گچ و تخته سیاه، سال هاست که کار آن ها را راه انداخته و نیازی به ابزاری جدیدی نداشته اند.

چه باید کرد؟

بنشینیم و یک دوره ی آموزش “تولید محتوای چندرسانه ای” را پشت سر بگذاریم؟

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید! و زمانی که شیوه های کهنه ی آموزشی و کمترین بازدهی آموزشی را در آن می بینیم با خود می گوییم:

“چه چیزی بهتر از آن است که آموزش ما و یادگیری فراگیران مبتنی بر تکنولوژی آموزشی، هوش های چندگانه، روش های فعال تدریس و حتی مهندسی معکوس باشد!”

شیوه های کهنه ی آموزشی

مدرسه ی هوشمند

اگر به مردان و زنان آینده ی این سرزمین می اندیشید، آینده مبتنی بر فن آوری است و هر که آن را ندارد باید همانند من و شما در گذشته زندگی کند.

پس آیا لازم است که “بنشینیم و یک دوره ی آموزش “تولید محتوای چندرسانه ای” را پشت سر بگذاریم؟”

نه،

چنین نیست!

 

بیایید و به اولین و مهم ترین اصل روش های فعال تدریس بیاندیشیم:

“دانش آموز محوری”

بیایید در کلاس درس، تدریس را مدیریت کنیم.

>>>>مدیریت تدریس، به جای یادگیری “تولید محتوای چندرسانه ای”!<<<<

شما درس را به خوبی می شناسید!

شما اجزای تشکیل دهنده ی آن را می دانید و با فرآیند تدریس آشنا هستید.

شما از کلیدواژه های ارزشمند هر پاراگراف خبر دارید

و این شما هستید که آزمون خواهید گرفت.

پس بیایید در چندگام “تدریس را مدیریت کنیم.”

گام اول:

فراگیران خود را گروه بندی کنید. (اگر با فرآیند گروه بندی آشنا نیستید اینجا را کلیک نمایید.)

گام دوم:

درس را خرد کنید و تبدیل به اجزایی همانند پاراگراف یا یک بحث یا حتی یک درس نمایید و این خرده ها را بین گروه ها پخش نمایید. کلیدواژه ها را به هر گروه نشان بدهید و هدف درس را برایشان روشن نمایید.

گام سوم:

هر گروه پیرامون درس خود به گردآوری صدا، فیلم، متن، عکس بپردازد.

گام چهارم:

گروه این داده ها را با کمک نرم افزارها ویرایش نموده و با کمک نرم افزارهای چند رسانه ای همانند: فتوشاپ، پرمیر، پاورپوینت، اتوپلی مدیا استودیو، مووی میکر، فلش یا هر نرم افزار دیگری که با آن آشناست، تبدیل به یک بسته ی اطلاعاتی بنماید و به کلاس بیاورد.

گام پنجم:

کنترل و هدایت و مدیریت رسانه ی تولید شده با شما خواهد بود. ببینید که آیا اثر تولید شده ی آنان با اهداف درسی هماهنگ است یا باید ویرایش شود. از گام های آغازین تولید محتوا (اینجا) کمک بگیرید و با بهره گیری از دستورهای کار با صدا، کار با فیلم، کار با متن و کار با عکس کار آن ها را ارزیابی کرده و گروه دگرگونی های لازم را در پروژه زیر نظر شما انجام دهد.

گام ششم:

گروه، کار را در زمان ویژه ای که برای آنان در نظر گرفته شده با کمک کامپیوتر و دیتا و … به کلاس ارایه نماید.

گام هفتم:

کار به نقد و بررسی گذاشته شود و دیگر گروه ها به ارزیابی و بیان دیدگاه های خود درباره ی آن بپردازند.

گام هشتم:

موضوع، با هدایت شما با هدف های کتاب همسان سازی شود و در صورت نیاز نکته های لازم را بیان نموده و پازل تدریس را کامل نمایید.

**********

آموزگار گرامی، بنا به نیاز، با کم و زیاد نمودن این گام ها، روش ویژه ی خود را برای تدریس هوشمند بوجود بیاورید.

این گام ها را با طرح درس خود هماهنگ نمایید و درصورت نیاز دگرگونی های لازم را در آن ایجاد و به شکلی قابل اجرا با توجه به توانمندی های خود، توانایی های دانش آموزان و امکانات موجود در فضای آموزشی در آورید.

در هر حال یادتان باشد که:

آشنایی با ساختار و توانمندی های نرم افزارهای آموزشی به شما کمک خواهد نمود تا دانش آموزان را به شکل بهتری برای تولید محتوا، مدیریت و راهنمایی کنید.

با آموزش در کلاس های هوشمند، اندیشه های دانش آموزان را در مخروط تجربی ادگار دیل به بهترین شکل ممکن بارور نمایید.

نکته ی مهم:

این پژوهش، آزمایشی است و  کامل نشده و نیاز به بررسی و کند و کاو بیشتری دارد. نکته نظرهای شما در اینباره ارزشمند و سازنده خواهد بود. برای بهره گیری از آن با کارشناسان آموزش و پرورش هماهنگی های لازم را انجام دهید.

اندیشه ها را دریابیم!

بیاندیشیم، بسیار هم!

**********

…..
..

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

468 ad

۴ دیدگاه‌ها

  1. اعظم امینیان says:

    باسلام و وقت بخیر
    استاد گرامی، من در کلاس روش تدریس علوم اجتماعی و ادبیات شما حضور داشتم و در همان مدت ۴ جلسه، از دانش و مهارت شما در شیوه تدریس، بهره بردم. من از معلمین مبتدی و جزء نیروی آزاد آموزش و پرورش هستم. تحصیلاتم در مقطع کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی است و به آموزش، بسیار علاقمندم- امسال به پیشنهاد چند تن از دوستان، در جشنواره روش های نوین تدریس، شرکت کرده ام.
    موضوع مورد نظر من در اجتماعی پایه اول راهنمایی، موضوع “رهبر” و ویژگی های آن است. اگر پیشنهاد و یا راهنمایی برای انجام این کار، دارید، با کمال میل می پذیرم و از این بابت از شما متشکرم.
    با احترام: امینیان
    .
    ..

    مهرداد:
    سلام و روز و روزگارتان خوش
    خوشحالم که تصمیم گرفته اید تا در این جشنواره شرکت نمایید.
    روی این نکته ها بیشتر دقت نمایید:
    ۱- مطالب خود را از قالب محض کتاب خارج نموده و تا می توانید آن را به صورت فیلم و تصویر درآورید.
    ۲- بیشتر تاکید خود را بر روی کارِ خود دانش آموزان متمرکز نمایید. دانش آموزان را به گروه هایی تقسیم نموده و نام هایی متناسب با درس خود بر روی گروه ها نهاده و اگر می توانید با کمک آن ها، در قالب نمایش، سرود، کار گروهی درس را ارایه نمایید.
    ۳- با کمک نرم افزارهایی همانند Quiz Builder برای درس خود آزمون تهیه نموده و دانش آموزان در پایان درس با کمک کامپیوتر آزمون بدهند.
    ۴- طرح درس دقیق و روشنی را بر مبنای سی دقیقه تهیه نموده و نوع روش تدریس خود را بر مبنای روش های فعال تدریس و شناخت و فراشناخت انتخاب نمایید.
    ۵- فیلم های برندگان جشنواره های سال های گذشته را از گروه های آموزشی اداره ی خود دریافت نموده و راه کارهای آنان را در فیلم مطالعه نمایید.
    امیدوارم در تدریس واقعی با دانش آموزان حقیقی پیروز و سربلند باشید.

  2. حمیده says:

    با سلام
    اطلاعات مربوط به جشنواره های تدریس را از کجا میتوان تهیه نمود؟
    آیا این جشنواره ها در مقاطع تحصیلات دانشگاهی هم برگزار میشود؟
    .
    ..

    مهرداد
    سلام و درود به شما
    به واحدهای “تکنولوژی و گروه های آموزشی” در اداره ی آموزش و پرورش منطقه ی خود مراجعه کنید و یا به وب سایت های مربوط به گروه های آموزشی سربزنید.
    پیروز باشید.

  3. فاطمه says:

    سلام واقعا خسته نباشید
    جناب مهرداد من دانشجوی ارشد برنامه ریزی هستم و پایان نامم در مورد هوشمند سازی درس ریاضی مقطع ابتدایی هست.میتونم از وبلاگ شما استفاده کنم؟آیا مقاله یا سایت خارجی در این مورد دارین که بتونم ازش استفاده کنم؟
    ممنونم
    .
    ..

    مهرداد
    سلام و درود به شما
    از این که به ارزشمندترین نیاز آموزش و پرورش پرداخته اید به نام یک آموزگار از شما سپاسگزارم.
    در بهره برداری از داده ها و اطلاعات این پایگاه مجاز هستید و آرزوی نیکی و بهروزی مدیر این پایگاه همراه شما خواهد بود.
    امیدوارم که در موضوع پایان نامه ی خود دو چیز را از یاد نبرید:
    – خارج ساختن مدل مفهومی مدرسه هوشمند از قالب آکادمیک و تئوری به صورت کاربردی و اجرایی با توجه به نیازها و داشته های موجود در آموزش و پرورش
    – ارایه ی نتیجه ی پایان نامه به مراکز پژوهشی آموزش و پرورش و هم اندیشی با این سازمان برای به کار بستن اندیشه های کاربردی شما و نسپردن پژوهش تان به گورستان پایان نامه های دانشگاه
    .
    چیزی که شما به دنبال آن هستید را می توانید با جستجو در اینترنت با عنوان “مدل مفهومی مدرسه هوشمند” و در زبان انگلیسی “Conceptual model of smart school” و اگر علاقه مند بودید در زبان فرانسه “Modèle conceptuel de l’école à puce” به دنبال آن باشید.
    اگر کلیدواژه های خود را با pdf و نیز ppt و سایر پسوندهای مورد نیاز خود نیز همراه نمایید به داده های زیادی دسترسی پیدا خواهید نمود.
    .
    با درود به شما، سرزنده و پیروز باشید.

  4. اورنگ says:

    بسیار عالی

نوشتن دیدگاه