فرایند طراحی آموزشی

طراحی منظم آموزشی(فرایند سیستماتیک): طراحی منظم آموزشی به آموزش بصورت یک سیستم یا نظام نگاه می کند.سیستم چیست؟جریان سیستماتیک چگونه جریانی است؟ به این داستان توجه کنید:

****

با دوربین دیجیتال خود از صحنه ای زیبا عکس گرفته اید. شما اکنون یک “داده(Data)” در اختیار دارید. در این داده، صحنه هایی به چشم می خورد. این صحنه ها ممکن است لازم یا زیادی باشند. این گونه تصاویر به طور معمول شارپ نیستند. بیش از اندازه روشن یا تاریک هستند و لازم است تا رنگ و نور آنها تنظیم شود. این عکس یک “داده” است.

“داده” خام است.

داده ی خام، کارآمد نیست!

داده خام باید فرایند ویژه ای را پشت سر بگذارد.

در این مسیر باید عکس آرایش، پیرایش و ویرایش شود، قسمت هایی از آن حذف و قسمت هایی به آن اضافه شود. برای یک عکاس حرفه ای، یک عکس همانند مواد اولیه ای است که به نانوایی می رسد. این مواد باید خمیرشود، ور بیاید و در تنور پخته شود. یک عکس هم باید همین فرایند را پشت سر بگذارد تا از شکل آغازین “داده” خارج و تبدیل به ” اطلاعات (Information)” شود.

برای این کار نیاز به کامپیوتر، نرم افزار فتوشاپ یا همانند آن، و آشنایی و پیروی از یک سری دستورات و مقررات مربوط به نرم افزار و کامپیوتر را داریم.

این یک جریان است که به ما کمک می کند تا عکس خود را پردازش نماییم و به شکل مناسب ذخیره کنیم.

این عکس، حالا یک خروجی ارزشمند است. هیچ کم و کاست یا زیادی ندارد و انسان از تماشای آن به درک درستی که عکاس از گرفتن عکس داشته است، می رسد.

در این داستان یک جریان را پشت سر گذاشتیم:

– ورود داده

پردازش داده

خروج اطلاعات

 

حالا در خیابان به یک چهار راه سر می رسیم.

ماشین ها یک به یک در مسیر خود به چهار راه وارد می شوند.

آنها همانند داده های خام هستند که باید پردازش شوند.

پردازش برای ماشین در چهار راه یعنی به سلامت و سرعت گذشتن از آن و رسیدن به مقصد.

برای این کار نیاز به وجود خط کشی، چراغ راهنما، پلیس راهنمایی و اطاعت از مقررات راهنمایی و رانندگی می باشد.

این یک جریان است که باعث می شود به اطلاعات برسیم.

بگذارید اطلاعات را در اینجا، گذشتن به سلامت و با سرعت مناسب  از خیابان، نام بگذاریم.

 

اجازه بدهید به وب سایت Weather سری بزنیم.

این وب سایت توانایی پیشگویی آب و هوا را دارد.

چگونه؟

وب سایت  Weather  با ماهواره ها در ارتباط است. با کمک آن ها ابر، شکل، میزان و تراکم آن، سرعت و مسیر حرکت، کوه ها و موانع پیش رو و خلاصه ای از سوابق آب و هوای منطقه را  در اختیار دارد. این ها همه داده هایی هستند که به خودی خود ارزشی ندارند.

وب سایت  Weather مجموع این داده ها را پردازش می نماید.

خروجی اطلاعت، پیشگویی آب و هوا می باشد.

 

به دستگاه گوارش نگاه می کنیم.

آب و مواد خوراکی وارد بدن ما می شود.

این مواد برای بدن ما “داده” هستند.

معده به عنوان یک پردازش گر، این داده ها را پردازش می نماید.

معده مواد زاید را خارج و مواد مورد نیاز بدن “اطلاعات” را که خود آن را ویرایش و پردازش نموده و زیادی آن را بیرون ریخته و با کمک آنزیم ها و اسید ها آن را به شکل مورد نیاز بدن درآورده است، به عنوان انرژی به بدن می رساند.

 

به پیرامون خود نگاه کنیم.

گردش آب و هوا، منظومه شمسی، دوچرخه، ماشین، کامپیوتر، دستگاه تنفسی و … بسیاری از جریان های پیرامون ما خود به تنهایی یک سیستم هستند و یک جریان سیستماتیک را پشت سر می گذارند.

در این فرآیند تغییر و تحول  زیادی بر روی داده ها انجام شده و اطلاعات به شکلی ارزشمند و کارامد دگرگون می شوند.

یک سوال:

آیا می توانیم کلاس درس را یک سیستم و تدریس خود را سیستماتیک بنامیم؟

 

بیاندیشیم!

چه فرآیندی در کلاس درس ما در جریان است؟

خروجی آن چیست؟

آیا این خروجی به شکل معناداری از داده های ورودی تغییر یافته و پردازش شده است؟

داده های کلاس درس ما چیست؟

آیا این داده هاتوانایی تبدیل شدن به اطلاعات را دارند؟

آیا این داده ها به اطلاعات تبدیل می شوند؟

آیا زمانی که دانش آموز از کلاس درس خارج می شود به نسبت زمان ورود دچار دگرگونی در “طرز تفکر”، “رفتار”، “سطح دانش”، “تجزیه و تحلیل”، “شناخت”، “نگرش” و یا سایر موارد شده است؟

آیا فراگیر در پایان کلاس تنها و تنها حمل کننده ی مشتی داده های خام جدید است که آن ها را در یک حافظه ی جانبی کامپیوتر هم می توان ذخیره نمود؟

…..

….

..

.

مهرداد

Edutopia.ir

 

 

468 ad

یک دیدگاه

  1. Angel says:

    بسیار مفید و کاربردی با تشکر از مولف.

نوشتن دیدگاه