تَبِ هوشمند سازی

روزی که کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان در بازی شطرنج از کامپیوتر Deep Blue شکست خورد، اولین چیزی که در ذهن آدم ها جا گرفت هوشمند شدن کامپیوترها بود.

کاسپارف در برابر کامپیوتر

**********

 

وحشت از ترمیناتورهایی که با هوش بی همانند خود و بدون هیچگونه احساسی آدم ها را به گلوله می بندند و راه خود را باز می کنند و بحران Y2K که در آن، برخی کشورها به مردم خود توصیه کردند که آب و نان و پول نقد را برای هر گونه پیش آمدی ذخیره کنند، چهره ی تازه ای به رودررویی انسان با پردازنده های قدرتمند و فاقد اخلاق و خرد داد.

**********

یک کلاس الکترونیک

 

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید و آیا به راستی کامپیوترها هوشمند هستند و یا روزی هوشمند خواهند شد؟ از آن مهم تر، آیا کامپیوترها می توانند به بشر آموزش داده و او را پرورش دهند؟

چنین نبود و چنین نیز نخواهد شد!

ما با ابزاری سر و کار داریم که تنها می تواند میلیون ها داده را در ثانیه پردازش نموده و با قرار دادن آن ها در کنار هم، به اطلاعاتی برسد که رسیدن آن به دست صدها متخصص، صدها سال طول خواهد کشید.

کامپیوترها، امروزه همان کاری را انجام می دهند که برنامه نویسان آن ها دستورش را برایشان نوشته اند و چیزی که انسان را از کامپیوتر ممتاز می نماید، هوش و خلاقیت اوست!

**********

کامپیوترها شعر نمی گویند، قصه نمی نویسند، ایده ندارند، اندیشه ندارند، اما می توانند با کمک جمله های پرسشی و پاسخ آن ها در یک لحظه، صدها جدول کلمات متقاطع ایجاد نمایند، کاری که سال ها و سال ها وقت یک طراح جدول را خواهد گرفت.

.

شاید روزی، یک درگاه ورودی بر روی سرمان داشته باشیم که داده ها با بهره گیری از آن بر روی مغز کپی شوند و نه همانند فیلم “ماتریکس” توانایی بدنی ما، که تنها داده های ذهن و حافظه ی ما افزایش یابد.

.

شاید روزی یک لنز نامرئی بر روی چشم ما قرار گیرد و با مشاهده ی هر کسی یا چیزی، واقعییت افزوده، بر روی چشم ما کلیه ی اطلاعات مربوط به آن را در اختیار ما قرار دهد.

.

شاید روزی کامپیوتر به ما کمک کند تا بتوانیم بدن خود را بهتر و بهتر کنترل نماییم.

.

اما دور است آن روزی که کامپیوتر بتواند به جای ما و بدون نظر ما تصمیم بگیرد.

.

آنچه کاسپاروف را شکست داد، نه هوش و نه خلاقیت، که پردازش سریع داده ها و در اختیار داشتن داده های  اجرای بازی های بازیگران شطرنج و حتی بازی خود کاسپاروف بود.

**********

.

… پس داستان این “هوشمند سازی” چیست؟

آیا با داشتن یک قلم الکترونیکی و تخته ی آن و انداختن تصویر مانیتور بر روی آن، یک مدرسه ی هوشمند ایجاد نموده ایم؟

آیا با انباشتن مدرسه ها از کیف های الکترونیکی و چیدن لپ تاپ بر روی نیمکت ها به هوشمند سازی خواهیم رسید؟

آیا قرار است که کامپیوترها به ما درس بدهند و آموزگاران ما باشند؟

آیا فرزندان ما با کلیک کردن و درگ نمودن ماوس و تایپ کردن به سطح های بالای یادگیری خواهند رسید؟

چنین نبوده، چنین نیز نخواهد بود.

**********

نخستین دگرگونی در فضای چندرسانه ای آموزش با تولید فیلم آغاز شد و توماس ادیسون به ما نشان داد که با وجود یک پرده ی سینما و یک گرامافون می توان تصویر و صدای بهترین استادان هر رشته را به هر جا برد و در برابر، آموزگاران با دگرگون کردن شیوه های آموزشی خود و تبدیل شدن به تسهیل کنندگان بستر آموزش به جای کتاب سخنگو بودن، نشان دادند که:

“هیچ فیلمی و هیچ صدایی نمی تواند جای خالی آموزگار را پُر کند.”

و امروز با وارد شدن به فضای مجازی و شبیه سازی شده، زمان آن است که دگرگونی تازه ای در آموزش پدید آید و این دگرگونی رخ نخواهد داد مگر در: “مدرسه ی هوشمند” و باز هم این آموزگار است که می تواند با بهره گیری از زیرساخت های مدرسه ی هوشمند و ایجاد بستر یادگیری و تجربه ی ارزشمند خود، راهبری و مدیریت یک کلاس درس هوشمند را بر دوش بگیرد.

.

مدرسه ی هوشمند و ادیسون

مدرسه ی هوشمند و ادیسون

تماشا کنید

دانلود کنید

.

مدرسه ی هوشمند چیست؟

هوشمند سازی به چه معناست؟

زیرساخت های هوشمند سازی چیست؟

تجهیزات دیجیتالی و الکترونیکی تا چه اندازه در چهارچوب یک مدرسه ی هوشمند به کار گرفته می شوند؟

اجازه بدهید میان هوشمند سازی و کلاس الکترونیکی تفاوت بگذاریم و نگاهی تازه به مدرسه و کلاس هوشمند داشته باشیم.

*

****

**********

… و به همین دلیل … نخستین نمایشگاه تخصصی هوشمند سازی مدارس در مشهد برگزار شد و به گمان من اثر خوبی بر روی همه ی دست اندرکاران آموزش از خانواده تا معلمین و مدیران مدارس و مسئولین آموزش و پرورش گذاشت.

.

کوچک ترین مدرس کلاس درس هوشمند

کوچک ترین مدرس کلاس درس هوشمند

بسیاری از پدرها و مادرها از این که همان ابزاری که همیشه به عنوان یک تهدید برای فرزندشان به حساب می آمد حالا قرار است ابزار آموزش فرزندشان باشد، هم خوشحال بودند و هم نگران!

.

جدا از هزینه ای که باید پرداخت می شد، جدا از نگرانی هایی که نشستن در برابر کامپیوتر به وجود می آورد و جدا از همه معضلات و آسیب های اخلاقی و اجتماعی، این که آیا به راستی، کامپیوتر بتواند در آموزش نقش ایفا نماید، بزرگترین پرسش خانواده ها بود.

کارگاه های آموزشی "مدرسه ی هوشمند" در نمایشگاه

کارگاه های آموزشی “مدرسه ی هوشمند” برای آشنایی خانواده ها

.

 استفاده از ابزارهای کمک آموزشی که به پایین آمدن از قله ی علایم گفتاری و علایم دیداری در مخروط تجربی ادگار دیل و رسیدن به سطح گسترده ی تجربه ی کار با مدل ها و در بازه ی گسترده تر، تجربه ی مستقیم هدف دار، یاری می رسانند و مفاهیم انتزاعی و ذهنی را به صورتی عینی و قابل مشاهده و تجربه در برابر ما قرار می دهند، گزینه ی مثبت و ارزشمند کلاس های الکترونیکی است اما هنوز تا کلاس هوشمند راه بسیار درازی را در پیش رو داریم.

.

کلاس هوشمند چیست؟

.

اگر بخواهیم  کلاس هوشمند در شکل راستین خودش پدید آید و فرآیند درست خود را طی نماید و آموزگارانِ کلاسِ هوشمند دچار سرخوردگی نشده و یا یک کلاس قدیمی و کهنه را با سر و شکل الکترونیکی دوباره برپا ننمایند، نگاه به برخی زیرساخت های کلاس هوشمند لازم است.

.

**********

“نگاهی به زیرساخت های کلاس هوشمند”

– هوش های چندگانه

بی تردید کلاس هوشمند، با محور قرار دادن هوش و اثر گذاردن بر روی آن به جای اثر گذاری بر روی حافظه برپا شده است. برای همین باید پیش از هر چیز نگاهی به بزرگترین زیرساخت کلاس هوشمند بیافکنیم و برای آن برنامه ریزی نموده و طرح های لازم را برای پیاده سازی یک فوندانسیون قدرتمند، ایجاد نماییم.

هوش!

هوش، حافظه نیست.

هوش دارای فرآیند ورودی، پردازش و خروجی است.

در یک کلاس هوشمند، پیش از هر چیز ورودی ها هستند که اهمیت دارند.

ورودی های هوش، حواس ما هستند و حواس به منزله ی درهایی هستند که راه ورود داده را می گشایند.

و چه کسی بهتر از هوارد گاردنر توانسته است برای این ورودی ها به ما راه کار بدهد؟

هوش های چند گانه ابزارهایی هستند که هوش با کمک آن به تقویت و رشد لازم می رسد.

در کلاس هوشمند، یک آموزگار، هوش های چندگانه را به کار می گیرد تا ورودی های هوش هر دانش آموز را پیدا و اسباب درگیر نمودن هوش با فرایند تدریس را مهیا نماید.

هوش های چندگانه زیرساخت اساسی مدرسه ی هوشمند هستند و بدون آن مدرسه ی شما تنها یک کلاس الکترونیکی است.

برای آشنایی بیشتر با هوش های چندگانه به این صفحه ی آرمان شهر بروید.

“هوش های چندگانه در یک نگاه”

.**********

– تکنولوژی آموزشی

اگر هنوز کتاب را باز می کنید و از سرخط کتاب آغاز کرده و خط به خط همراه کتاب به پیش می روید، دور کلاس هوشمند را خط بکشید.

در جریان آموزش در کلاس هوشمند، مطالب درسی از قالب علم محض خارج شده و به شکل کاربردی در می آیند و اجرایی می شوند.

در کلاس هوشمند، هر آموزگار، یک تکنولوژیست است.

آموزگار تکنولوژیست، مفاهیم درسی و کلید واژه های هر بحث را بیرون کشیده و برای آن جنبه های کاربردی و عملیاتی تعریف می نماید.

اگر چه این عنوان، به نظر سخت و پیچیده به نظر می آید، بسیار بسیار ساده است.

به این صفحه بروید:

تکنولوژی آموزشی ساده است.

نمونه هایی از تدریس را ببینید:

تدریس یکی از مفاهیم عروض در ادبیات

“تدریس میکس رایانه

“تدریس ریاضی ابتدایی

**********

.

– گروه بندی

جامعه ی امروز و فردا را تیم ها و شرکت ها خواهند ساخت و زندگی فردا بیشتر به بازی فوتبال شبیه است و هر که نتواند در گروه زندگی کند و خودش را با آن سازگار نماید باید روی نیمکت بنشیند و شاهد گل زدن تیم های دیگر باشد.

به این دوصفحه بروید:

“گروه بندی در کلاس درس

“نان سنگک و کار گروهی

.

**********

– تولید محتوا

کلاس هوشمند، بدون محتوای تازه و به روز، بی ارزش و ناکارآمد است اما این معلم نیست که محتوا تولید می نماید.

دانش آموزان در گروه به تولید محتوا دست می زنند و آموزگار کاوش آن ها را بررسی و عیب یابی و تصحیح می نماید تا گروه بتواند محتوای تهیه شده را در قالب یک نرم افزار یا برنامه به کلاس ارایه نماید.

کلاس های امروز به گونه ای، آموزش را در حافظه ی دانش آموز تزریق می نماید، اما در کلاس هوشمند، محتوای کتاب به عنوان سرفصل، به کلیدواژه بدل می شود و دانش آموزان در باب آن کلیدواژه ها به کاوش گری و فرضیه سازی می پردازند.

فرضیه ها در کلاس مطرح شده و مورد نقد و بررسی اعضای کلاس قرار می گیرد و در پایان به یک جمع بندی یکسان و مبتنی بر محتوای کتاب خواهند رسید.

معلم در کلاس هوشمند،

به وجود آورنده ی چالش در باره ی موضوع درسی، تسهیل کننده ی شرایط یادگیری، کاوش گری و فرضیه سازی است.

به این صفحه ها بروید:

“دانش آموزان، دستیاران آموزش!”

“تولید محتوای چندرسانه ای”

“تدریس چاق، تدریس لاغر”

.

**********

– ابزارها و تجهیزات

هر وسیله ای که بتواند به هر گونه ای در کاربردی نمودن محتوای درسی ارزشمند باشد، از ابزارهای کلاس هوشمند به حساب می آید،

اما با نگاهی به آینده و زندگی در آینده،

کلاس درس باید جایی باشد که دانش آموز زندگی در آینده را تجربه نماید

و آن گونه که به پیش می رویم، زندگی در آینده نیازمند به دانش نیست، دانش به فراوانی خواهد بود، شیوه ها و فرمول های دسترسی به این دانش و متصل کردن داده های گوناگون و پدید آوردن ساختارهای نوین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دانش آموز به ابزارهایی نیاز دارد که بتواند او را در کشف و کاوش و فرضیه سازی یاری نماید و به همین دلیل باید مهارت استفاده از ابزارها را نیز به دست آورد.

.

برکزاری کلاس های هوشمند در نمایشگاه برای آشنایی آموزگاران با شیوه های نوین تدریس

.

این ابزارهای شامل سخت افزار و نرم افزار است. آشنایی با سخت افزار و نرم افزار مربوط به درس، در جهت کاوش و فرضیه سازی، مهم تر از خود درس است.

انسان فردا باید بتواند ماهی گیری نماید و بیشتر آن که بتواند  ماهی را پرورش داده و تولید کننده باشد. انسان فردا، انسان ابزارمند است.

.

**********

– آموزش

خانواده باید بداند که کلاس هوشمند چیست،

مدیر مدرسه باید با فرآیند هوشمند سازی مدرسه اش آشنا باشد

و کارکنان مدرسه، باید خود را با شرایط تازه همراه نمایند و آموزگار باید با

“هوش های چندگانه”، “تکنولوژی آموزشی”، “روش های فعال تدریس”، “دوره های آموزش کامپیوتر از مقدماتی تا پیشرفته”، “نرم افزارهای تولید محتوا همانند Adobe Captivate و نرم افزارهای آزمون ساز و …”

آشنا شوند و تنها راه حل، حضور آموزش عالی در این فرایند است.

کلاس های آموزشی زیر نظر دانشگاه و با کنترل و مدیریت آموزش عالی و اساتید تکنولوژیست و تایید و گواهی قبول شدگان در دانشگاه و بر اساس ساعات حضور و قبولی، مدرک معادل دانشگاهی تحویل شرکت کنندگان شود. چنین کلاس هایی، می تواند در ضمن سال و یا تعطیلات تابستان به صورت حضوری و غیرحضوری باشد و پس از دریافت گواهی، این افراد در کلاس های هوشمند به تدریس بپردازند.

تشکیل کارگاه های آموزشی در نمایشگاه برای پدران و مادران دانش آموزان

تشکیل کارگاه های آموزشی در نمایشگاه برای پدران و مادران دانش آموزان

.

**********

– مخروط تجربی

هر آموزگاری با نگاه به مخروط تجربی ادگار دیل به نقشه ای دسترسی پیدا می کند که می تواند، جایگاه خود را در تدریس، در آن پیدا نماید.

در مخروط تجربی هر چه از قله به سمت پایی بیایید، به کلاس هوشمند نزدیک تر خواهید شد. مخروط تجربی به ما می گوید، کلاس هوشمند، یک کلاس عینی و مبتنی بر تجربه و کاوش است.

به این صفحه بروید:

“نگاهی به مخروط تجربی ادگار دیل”

.

تیم دانش آموزان و آموزگاران غرفه ی ناحیه ۶ آموزش و پرورش مشهد، خراسان رضوی

.

اداره ی آموزش و پرورش ناحیه ی 6 مشهد- سربلند در هوشمند سازی مدارس

اداره ی آموزش و پرورش ناحیه ی ۶ مشهد – سربلند در هوشمند سازی مدارس

**********

در کلاس هوشمند، کامپیوتر و تکنولوژی، ابزار هستند و اگر نبودند، جای آن را با هر ابزاری که بتواند به کاوش و تجربه ی دانش آموزان کمک نماید و بتواند هوش های چندگانه ی دانش آموزان را به کار گیرد، می توان پر نمود.

.

در مدرسه هوشمند با چنین زیرساخت هایی می توان به سراغ ساختار روبنایی آن رفت. در این مدرسه:

همه ی فرایند های آموزشی و یادگیری،

ارتباط با خانواده ی دانش آموز،

پیوند با دیگر مدرسه ها و موسسه های آموزشی،

آزمون ها،

و روند برنامه ی آموزشی می تواند از فن آوری اطلاعات و ارتباطات بهره ببرد.

.

**********

چه بسا آموزگاری در بروز مشکل در تدریس یک مفهوم با همراهی دوستان همکار در مدرسه های دیگر و با کمک ابزار “درس پژوهی” راهکار تدریس را پیدا نموده

و یا الگوهای تدریس خود را در اختیار دیگر همکاران قرار دهد

و یا در یک سایت با همان موضوع آموزشی به تبادل نظر بپردازد.

بهترین نمونه برای آن در وب سایت “EDUTOPIA.ORG”  قابل دیدن است.

تدریس با کمک ویدئو کنفرانس و ارتباط رودررو میان آموزگار و دانش آموز به صورت زنده و به همراه پرسش و پاسخ و دریافت و ارسال تکلیف میان آموزگار و دانش آموز، جستجو و کاوش پیرامون موضوع درسی در اینترنت و اینترانت و در میان گذاشتن فرضیه ها و کاوش ها با دانش آموزان دیگر مدرسه ها، آگاهی لحظه به لحظه ی خانواده از وضعیت درسی و پرورشی دانش آموز، ارسال و دریافت بخشنامه ها و دستورالعمل های اداری و آموزشی به صورت مستقیم برای آموزگار و مدیر در پست الکترونیک وی، کنترل و مدیریت ورود و خروج دانش آموزان به صورت الکترونیکی و اطلاع همزمان از آن توسط خانواده و بسیاری گزینه های دیگر از نیازهای ضروری آموزش و پرورش برای ایجاد یک جامعه ی شبیه سازی شده از فردای امروز است، همان فردایی که قرار است این دانش آموزان در آن زندگی کنند و باید بتوانند گلیم خود و خانواده و جامعه را از آب بیرون کشیده و سرزمین خود را به سمت ارزش های برتر انسانی به پیش ببرند.

و در هر حال با هر امکاناتی می شود حداقل برخورداری از مدرسه ی هوشمند را پدید آورد. چه بسا آموزگاری با با در اختیار قرار دادن روزنامه های کهنه و باطله، برای جستجو و کاوش، در روستایی دور یک کلاس هوشمند بوجود آورد.

و چه بسا آموزگارانی که هم اکنون با ابزارهای ساده و در دسترس و با کم ترین هزینه، کلاس هوشمند را پدید آورده اند و به مهم ترین پیام کلاس هوشمند توجه می نمایند:

.

“بچه های امروز را برای زندگی در فردا آماده نمایید!”

 اندیشه ها را دریابیم!

بیاندیشیم، بسیار هم!

**********

…..

..

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

سربلند و پیروز باشید!

468 ad

۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مرادزاده says:

    سلام
    چیزی نمیتونم بگم جز اینکه دمت گرم, خیلی باحالی واقعا انرژی میدی, زحمت میکشی.
    یکی از آرزوهای من این که یک معلم هوشمند و توانا در زمینه خلاقیت شناسی شاگردام باشم.

  2. نژادعباسی says:

    باسلام : دوست عزیز خیلی زحمت کشیدی….

  3. محمد تقی خورشیدی says:

    با سلام
    بسیار عالی و عالمانه بود
    هوشمند باشی ای با هوش اموزگار

  4. فاطمه says:

    فاطمه says:
    سلام واقعا خسته نباشید
    جناب مهرداد من دانشجوی ارشد برنامه ریزی هستم و پایان نامم در مورد هوشمند سازی درس ریاضی مقطع ابتدایی هست.میتونم از وبلاگ شما استفاده کنم؟آیا مقاله یا سایت خارجی در این مورد دارین که بتونم ازش استفاده کنم؟
    ممنونم
    .
    ..

    مهرداد
    سلام و درود به شما
    از این که به ارزشمندترین نیاز آموزش و پرورش پرداخته اید به نام یک آموزگار از شما سپاسگزارم.
    در بهره برداری از داده ها و اطلاعات این پایگاه مجاز هستید و آرزوی نیکی و بهروزی مدیر این پایگاه همراه شما خواهد بود.
    امیدوارم که در موضوع پایان نامه ی خود دو چیز را از یاد نبرید:
    – خارج ساختن مدل مفهومی مدرسه هوشمند از قالب آکادمیک و تئوری به صورت کاربردی و اجرایی با توجه به نیازها و داشته های موجود در آموزش و پرورش
    – ارایه ی نتیجه ی پایان نامه به مراکز پژوهشی آموزش و پرورش و هم اندیشی با این سازمان برای به کار بستن اندیشه های کاربردی شما و نسپردن پژوهش تان به گورستان پایان نامه های دانشگاه
    .
    چیزی که شما به دنبال آن هستید را می توانید با جستجو در اینترنت با عنوان “مدل مفهومی مدرسه هوشمند” و در زبان انگلیسی “Conceptual model of smart school” و اگر علاقه مند بودید در زبان فرانسه “Modèle conceptuel de l’école à puce” به دنبال آن باشید.
    اگر کلیدواژه های خود را با pdf و نیز ppt و سایر پسوندهای مورد نیاز خود نیز همراه نمایید به داده های زیادی دسترسی پیدا خواهید نمود.
    .
    با درود به شما، سرزنده و پیروز باشید.

  5. نصرالله پورسالم says:

    با سلام خدمت استاد گرامی
    خداوند بزرگ پشت و پناهتان باشد وقتی این خبر را دیدم خوشحال شدم امیدوارم که همیشه شاهد موفقیت های شما باشم
    استاد بزرگ خدا قوت
    استاد با استفاده از فیلم های آموزشی خیلی مفیدشما و مطالبی دیگر توانستم یک نرم افزار “آتوران”را با کمک یک گرافیست تولید کنم ، میخواستم اگر میشود و برایتان مقدور است،یک آدرس پستی بدهید تا آن را برای جنابعالی پست نمایم و نظر استاد را در مورد اولین کارم بدانم و نواقصی که در اولین کارم پیش آمده را در کارهای بعدی تکرار نکنم.
    خدانگهدارتان باشد.
    .
    ..

    مهرداد
    سلام و درود به شما دوست گرامی
    سپاسگزارم
    آدرس پست الکترونیک
    Payyzan@gmail.com
    سرزنده و پیروز باشید.

  6. فرامرز جلالی says:

    سلام .افتخار آشنایی با شما رو در نمایشگاه تخصصی هوشمندسازی مدارس در دانشگاه شهید بهشتی داشتم و بعد از صحبت های ارزشمند شما با خودم عهد بستم که بیشتر به رویکرد مفهومی مطالب در تدریسم عمل کنم و خدای را شکر که پارسال تا حدودی موفق بودم و امسال جدی تر و با مطالعه بیشتر و فراهم کردن محتوی آموزشی موثر تر از قبل به کارم ادامه می دهم ؛ الحمدالله مدرسه ما از زیر ساخت ها و امکانات آموزشی خوب و به روزی برخوردار است و این روند کار ما رو آسان تر می کند . از زحمات شما متشکرم . به امید دیدار شما

    • مهرداد says:

      سلام و درود به شما
      سرزنده و پایدار باشید.
      از این که هر دو عامل زیرساخت های آموزشی و نیروی انسانی توانا و علاقمند در مدرسه ی شما وجود دارد خوشحالم و امیدوارم خود شما این نیاز “پرورش فرزندانمان برای زندگی در فردا” را به همکاران خود و اولیای دانش آموزان منتقل نمایید.
      از شما سپاسگزارم.

  7. معین قلی زاده says:

    سلام به معلم عزیزم جناب آقای آموزگار من معین قلیزاده مدرسه سلمان فارسی درکلاس سوم هفت هستم نمی دانستم اینقدر فعال در زمینه هوشمند سازی مدارس هستید اگر هم شد مدرسه مارا سرو سامان دهید

    باتشکر

    • مهرداد says:

      سلام به همکلاسی خوبم آقا معین
      کارهای زیادی را برای هوشمند سازی مدرسه آغاز کرده ایم اما زمان بَر هستند. کلاس خود مرا هم دیده ای. امیدوارم پیروز و سربلند باشی.

  8. ریحانه says:

    با سلام امروز به طور اتفاقی با این سایت اشنا شدم من دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی هستم موضوع یکی از تحقیق هایم در مورد یادگیری الکترونیکی است خیلی مطالبتون بهم کمک کرد .واقعا جالب بود حتی به ابن فکر افتادم که موضوع پایان نامه ام را هم در این حیطه کار کنم. با توجه به تجربه تون اگه چند موضوع کاربردی که واقعامفید باشه پیشنهاد بدین ممنون می شم

    • مهرداد says:

      سلام و درود به شما
      یادگیری الکترونیکی یکی از نیازهای ضروری نسل فردا است. خوشحالم که به این موضوع پرداخته اید.
      در بخش مدرسه ی نو به ویژه “مهندسی معکوس” و “مدرسه ی هوشمند” به برخی ایده ها خواهید رسید.
      در صورت نیاز می توانید با گروه های آموزشی اداره ی کل آموزش و پرورش خراسان رضوی (میدان شهدا، خیابان سجادی، ساختمان فیوضات) و پژوهشکده ی تعلیم و تربیت عباسزادگان (فلکه ی احمد آباد)، نیز هماهنگی نمایید و راهکارهای مورد نیازتان را دریافت کنید.
      پیروز و سرافراز باشید.

  9. هادی ریاحی says:

    سلام استاد ,همکار ودوست عزیز
    به عنوان یک همکاری که تکنولوژی آموزشی خونده ازاینکه به طور جدی وکیفی و به روز به آموزش و پرورش دانش آموزان ایران زمین می پردازید بسیار خوشحالم ولذامی خواستم بیشتر از تجریبات شما استاد عزیز در زمینه یادگیری الکترونیکی بهره مند شوم .اگر ممکن است شماره تماسی به بنده بدهید تابیشتر گپ بزنیم .تبادل نظر با شما آموزگار فرهیخته باعث رشد افراد کم تجربه ای چون من است .یاحق
    ارادتمند هادی ریاحی

    • مهرداد says:

      سلام و درود به شما دوست ارجمند
      خوشحالم از این که دوستی همانند شما با روحیه و پر انرژی تکنولوژی آموزش خوانده است.
      سرزنده و سرافراز باشید.
      من همه ی داشته هایم را در دنیای مجازی به ویژه در آرمان شهر دانش و فرهنگ و شبکه های اجتماعی در اختیار دوستان قرار می دهم.
      از این که همیشه در فضای مجازی پشتیبان من هستید سپاسگزارم و اگر رهنمود و پرسشی از سوی شما باشد آماده ی پاسخگویی و همکاری هستم.

  10. یار مهربان says:

    برایتان موفقیت روز افزون آرزو دارم.

  11. علی فتحعلیان says:

    سلام استاد من یکی از شاگرد های شما در سال پیش بودم
    خیلی خوشحال میشم یک سر به کانال من در اپارات بزنید
    ودر انجا نظر بدهید.
    من در زمینه های after effects -premier -corel video studio-و تا حدودی maya-3ds max-cinema4d-فعالیت دارم. واموزش های سایت شمارو نیز دنبال میکنم.
    حیف که قدر شمارو ندونستم و تا با دنیای فیلم سازی وانیمیشن سازی اشنا شدم شما رفتین.ای کاش یک سال دیگر هم در مدرسه ما(سلمان پارسی )می امدید.

    • مهرداد says:

      سلام به پسر دانا و خردمندم
      خوشحالم که آینده خود را از همین حالا پیدا کرده ای.
      افتر افکت و پرمیر در حوزه های تبلیغاتی بسیار با ارزش هستند و دنیای فیلم و سینما دنیایی جذاب و تماشایی است.
      یادت باشد که اول درس و ادامه تحصیل و این فعالیت های هنری بماند برای تعطیلات و اوقات بیکاری.
      در راهی که می روی محکم باش و از شاگردی استادان بزرگ روبرمگردان و سخت کوشی و پشتکار را پیشه کن.
      تلاش کن تا نمونه کارهایی را تولید کنی، هنرمند با کارهایش شناخته می شود و از نقد و بررسی کارهایت هراسی به دل راه مده که سبب پیشرفت تو خواهد شد.
      پاینده و سربلند باشی.

  12. sima says:

    سلام، خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی رشته کامپیوتر هستم و برای پایان نامه ام دارم روی زیرساخت های شبکه شهر هوشمند کار میکنم ولی دقیقا نمی دونم زیرساخت هایش چیه؟ و خیلی جستجو کردم ولی چیزی در این مورد پیدا نکردم،شما سایتی یا مقاله ای در این مورد دارید که به من بدید؟
    ممنون

    • مهرداد says:

      با سلام
      در زبان های دیگر جستجو کنید و یا خودتان به دنبال زیرساخت های مورد نیاز بگردید و آن ها به عنوان سرفصل پروژه معرفی نمایید.
      فرهنگ سازی، پهنای باند، سخت افزار، نوع شبکه های کارآمد، جامعه ی هدف، … می تواند زیرساخت شبکه شهر هوشمند باشد.
      پاینده باشید.

  13. مانیا (مریم) says:

    برای شما آموزگار عزیز آرزوی موفقیت و سلامتی دارم

نوشتن دیدگاه