تَبِ هوشمند سازی

روزی که کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان در بازی شطرنج از کامپیوتر Deep Blue شکست خورد، اولین چیزی که در ذهن آدم ها جا گرفت هوشمند شدن کامپیوترها بود.

کاسپارف در برابر کامپیوتر

**********

 

وحشت از ترمیناتورهایی که با هوش بی همانند خود و بدون هیچگونه احساسی آدم ها را به گلوله می بندند و راه خود را باز می کنند و بحران Y2K که در آن، برخی کشورها به مردم خود توصیه کردند که آب و نان و پول نقد را برای هر گونه پیش آمدی ذخیره کنند، چهره ی تازه ای به رودررویی انسان با پردازنده های قدرتمند و فاقد اخلاق و خرد داد.

**********

یک کلاس الکترونیک

 

 

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید و آیا به راستی کامپیوترها هوشمند هستند و یا روزی هوشمند خواهند شد؟ از آن مهم تر، آیا کامپیوترها می توانند به بشر آموزش داده و او را پرورش دهند؟

چنین نبود و چنین نیز نخواهد شد!

ما با ابزاری سر و کار داریم که تنها می تواند میلیون ها داده را در ثانیه پردازش نموده و با قرار دادن آن ها در کنار هم، به اطلاعاتی برسد که رسیدن آن به دست صدها متخصص، صدها سال طول خواهد کشید.

کامپیوترها، امروزه همان کاری را انجام می دهند که برنامه نویسان آن ها دستورش را برایشان نوشته اند و چیزی که انسان را از کامپیوتر ممتاز می نماید، هوش و خلاقیت اوست!

**********

کامپیوترها شعر نمی گویند، قصه نمی نویسند، ایده ندارند، اندیشه ندارند، اما می توانند با کمک جمله های پرسشی و پاسخ آن ها در یک لحظه، صدها جدول کلمات متقاطع ایجاد نمایند، کاری که سال ها و سال ها وقت یک طراح جدول را خواهد گرفت.

.

شاید روزی، یک درگاه ورودی بر روی سرمان داشته باشیم که داده ها با بهره گیری از آن بر روی مغز کپی شوند و نه همانند فیلم “ماتریکس” توانایی بدنی ما، که تنها داده های ذهن و حافظه ی ما افزایش یابد.

.

شاید روزی یک لنز نامرئی بر روی چشم ما قرار گیرد و با مشاهده ی هر کسی یا چیزی، واقعییت افزوده، بر روی چشم ما کلیه ی اطلاعات مربوط به آن را در اختیار ما قرار دهد.

.

شاید روزی کامپیوتر به ما کمک کند تا بتوانیم بدن خود را بهتر و بهتر کنترل نماییم.

.

اما دور است آن روزی که کامپیوتر بتواند به جای ما و بدون نظر ما تصمیم بگیرد.

.

آنچه کاسپاروف را شکست داد، نه هوش و نه خلاقیت، که پردازش سریع داده ها و در اختیار داشتن داده های  اجرای بازی های بازیگران شطرنج و حتی بازی خود کاسپاروف بود.

**********

.

… پس داستان این “هوشمند سازی” چیست؟

آیا با داشتن یک قلم الکترونیکی و تخته ی آن و انداختن تصویر مانیتور بر روی آن، یک مدرسه ی هوشمند ایجاد نموده ایم؟

آیا با انباشتن مدرسه ها از کیف های الکترونیکی و چیدن لپ تاپ بر روی نیمکت ها به هوشمند سازی خواهیم رسید؟

آیا قرار است که کامپیوترها به ما درس بدهند و آموزگاران ما باشند؟

آیا فرزندان ما با کلیک کردن و درگ نمودن ماوس و تایپ کردن به سطح های بالای یادگیری خواهند رسید؟

چنین نبوده، چنین نیز نخواهد بود.

**********

نخستین دگرگونی در فضای چندرسانه ای آموزش با تولید فیلم آغاز شد و توماس ادیسون به ما نشان داد که با وجود یک پرده ی سینما و یک گرامافون می توان تصویر و صدای بهترین استادان هر رشته را به هر جا برد و در برابر، آموزگاران با دگرگون کردن شیوه های آموزشی خود و تبدیل شدن به تسهیل کنندگان بستر آموزش به جای کتاب سخنگو بودن، نشان دادند که:

“هیچ فیلمی و هیچ صدایی نمی تواند جای خالی آموزگار را پُر کند.”

و امروز با وارد شدن به فضای مجازی و شبیه سازی شده، زمان آن است که دگرگونی تازه ای در آموزش پدید آید و این دگرگونی رخ نخواهد داد مگر در: “مدرسه ی هوشمند” و باز هم این آموزگار است که می تواند با بهره گیری از زیرساخت های مدرسه ی هوشمند و ایجاد بستر یادگیری و تجربه ی ارزشمند خود، راهبری و مدیریت یک کلاس درس هوشمند را بر دوش بگیرد.

.

مدرسه ی هوشمند و ادیسون

مدرسه ی هوشمند و ادیسون

تماشا کنید

دانلود کنید

.

مدرسه ی هوشمند چیست؟

هوشمند سازی به چه معناست؟

زیرساخت های هوشمند سازی چیست؟

تجهیزات دیجیتالی و الکترونیکی تا چه اندازه در چهارچوب یک مدرسه ی هوشمند به کار گرفته می شوند؟

اجازه بدهید میان هوشمند سازی و کلاس الکترونیکی تفاوت بگذاریم و نگاهی تازه به مدرسه و کلاس هوشمند داشته باشیم.

*

****

**********

… و به همین دلیل … نخستین نمایشگاه تخصصی هوشمند سازی مدارس در مشهد برگزار شد و به گمان من اثر خوبی بر روی همه ی دست اندرکاران آموزش از خانواده تا معلمین و مدیران مدارس و مسئولین آموزش و پرورش گذاشت.

.

کوچک ترین مدرس کلاس درس هوشمند

کوچک ترین مدرس کلاس درس هوشمند

بسیاری از پدرها و مادرها از این که همان ابزاری که همیشه به عنوان یک تهدید برای فرزندشان به حساب می آمد حالا قرار است ابزار آموزش فرزندشان باشد، هم خوشحال بودند و هم نگران!

.

جدا از هزینه ای که باید پرداخت می شد، جدا از نگرانی هایی که نشستن در برابر کامپیوتر به وجود می آورد و جدا از همه معضلات و آسیب های اخلاقی و اجتماعی، این که آیا به راستی، کامپیوتر بتواند در آموزش نقش ایفا نماید، بزرگترین پرسش خانواده ها بود.

کارگاه های آموزشی "مدرسه ی هوشمند" در نمایشگاه

کارگاه های آموزشی “مدرسه ی هوشمند” برای آشنایی خانواده ها

.

 استفاده از ابزارهای کمک آموزشی که به پایین آمدن از قله ی علایم گفتاری و علایم دیداری در مخروط تجربی ادگار دیل و رسیدن به سطح گسترده ی تجربه ی کار با مدل ها و در بازه ی گسترده تر، تجربه ی مستقیم هدف دار، یاری می رسانند و مفاهیم انتزاعی و ذهنی را به صورتی عینی و قابل مشاهده و تجربه در برابر ما قرار می دهند، گزینه ی مثبت و ارزشمند کلاس های الکترونیکی است اما هنوز تا کلاس هوشمند راه بسیار درازی را در پیش رو داریم.

.

کلاس هوشمند چیست؟

.

اگر بخواهیم  کلاس هوشمند در شکل راستین خودش پدید آید و فرآیند درست خود را طی نماید و آموزگارانِ کلاسِ هوشمند دچار سرخوردگی نشده و یا یک کلاس قدیمی و کهنه را با سر و شکل الکترونیکی دوباره برپا ننمایند، نگاه به برخی زیرساخت های کلاس هوشمند لازم است.

.

**********

“نگاهی به زیرساخت های کلاس هوشمند”

– هوش های چندگانه

بی تردید کلاس هوشمند، با محور قرار دادن هوش و اثر گذاردن بر روی آن به جای اثر گذاری بر روی حافظه برپا شده است. برای همین باید پیش از هر چیز نگاهی به بزرگترین زیرساخت کلاس هوشمند بیافکنیم و برای آن برنامه ریزی نموده و طرح های لازم را برای پیاده سازی یک فوندانسیون قدرتمند، ایجاد نماییم.

هوش!

هوش، حافظه نیست.

هوش دارای فرآیند ورودی، پردازش و خروجی است.

در یک کلاس هوشمند، پیش از هر چیز ورودی ها هستند که اهمیت دارند.

ورودی های هوش، حواس ما هستند و حواس به منزله ی درهایی هستند که راه ورود داده را می گشایند.

و چه کسی بهتر از هوارد گاردنر توانسته است برای این ورودی ها به ما راه کار بدهد؟

هوش های چند گانه ابزارهایی هستند که هوش با کمک آن به تقویت و رشد لازم می رسد.

در کلاس هوشمند، یک آموزگار، هوش های چندگانه را به کار می گیرد تا ورودی های هوش هر دانش آموز را پیدا و اسباب درگیر نمودن هوش با فرایند تدریس را مهیا نماید.

هوش های چندگانه زیرساخت اساسی مدرسه ی هوشمند هستند و بدون آن مدرسه ی شما تنها یک کلاس الکترونیکی است.

برای آشنایی بیشتر با هوش های چندگانه به این صفحه ی آرمان شهر بروید.

“هوش های چندگانه در یک نگاه”

.**********

– تکنولوژی آموزشی

اگر هنوز کتاب را باز می کنید و از سرخط کتاب آغاز کرده و خط به خط همراه کتاب به پیش می روید، دور کلاس هوشمند را خط بکشید.

در جریان آموزش در کلاس هوشمند، مطالب درسی از قالب علم محض خارج شده و به شکل کاربردی در می آیند و اجرایی می شوند.

در کلاس هوشمند، هر آموزگار، یک تکنولوژیست است.

آموزگار تکنولوژیست، مفاهیم درسی و کلید واژه های هر بحث را بیرون کشیده و برای آن جنبه های کاربردی و عملیاتی تعریف می نماید.

اگر چه این عنوان، به نظر سخت و پیچیده به نظر می آید، بسیار بسیار ساده است.

به این صفحه بروید:

تکنولوژی آموزشی ساده است.

نمونه هایی از تدریس را ببینید:

تدریس یکی از مفاهیم عروض در ادبیات

“تدریس میکس رایانه

“تدریس ریاضی ابتدایی

**********

.

– گروه بندی

جامعه ی امروز و فردا را تیم ها و شرکت ها خواهند ساخت و زندگی فردا بیشتر به بازی فوتبال شبیه است و هر که نتواند در گروه زندگی کند و خودش را با آن سازگار نماید باید روی نیمکت بنشیند و شاهد گل زدن تیم های دیگر باشد.

به این دوصفحه بروید:

“گروه بندی در کلاس درس

“نان سنگک و کار گروهی

.

**********

– تولید محتوا

کلاس هوشمند، بدون محتوای تازه و به روز، بی ارزش و ناکارآمد است اما این معلم نیست که محتوا تولید می نماید.

دانش آموزان در گروه به تولید محتوا دست می زنند و آموزگار کاوش آن ها را بررسی و عیب یابی و تصحیح می نماید تا گروه بتواند محتوای تهیه شده را در قالب یک نرم افزار یا برنامه به کلاس ارایه نماید.

کلاس های امروز به گونه ای، آموزش را در حافظه ی دانش آموز تزریق می نماید، اما در کلاس هوشمند، محتوای کتاب به عنوان سرفصل، به کلیدواژه بدل می شود و دانش آموزان در باب آن کلیدواژه ها به کاوش گری و فرضیه سازی می پردازند.

فرضیه ها در کلاس مطرح شده و مورد نقد و بررسی اعضای کلاس قرار می گیرد و در پایان به یک جمع بندی یکسان و مبتنی بر محتوای کتاب خواهند رسید.

معلم در کلاس هوشمند،

به وجود آورنده ی چالش در باره ی موضوع درسی، تسهیل کننده ی شرایط یادگیری، کاوش گری و فرضیه سازی است.

به این صفحه ها بروید:

“دانش آموزان، دستیاران آموزش!”

“تولید محتوای چندرسانه ای”

“تدریس چاق، تدریس لاغر”

.

**********

– ابزارها و تجهیزات

هر وسیله ای که بتواند به هر گونه ای در کاربردی نمودن محتوای درسی ارزشمند باشد، از ابزارهای کلاس هوشمند به حساب می آید،

اما با نگاهی به آینده و زندگی در آینده،

کلاس درس باید جایی باشد که دانش آموز زندگی در آینده را تجربه نماید

و آن گونه که به پیش می رویم، زندگی در آینده نیازمند به دانش نیست، دانش به فراوانی خواهد بود، شیوه ها و فرمول های دسترسی به این دانش و متصل کردن داده های گوناگون و پدید آوردن ساختارهای نوین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دانش آموز به ابزارهایی نیاز دارد که بتواند او را در کشف و کاوش و فرضیه سازی یاری نماید و به همین دلیل باید مهارت استفاده از ابزارها را نیز به دست آورد.

.

برکزاری کلاس های هوشمند در نمایشگاه برای آشنایی آموزگاران با شیوه های نوین تدریس

.

این ابزارهای شامل سخت افزار و نرم افزار است. آشنایی با سخت افزار و نرم افزار مربوط به درس، در جهت کاوش و فرضیه سازی، مهم تر از خود درس است.

انسان فردا باید بتواند ماهی گیری نماید و بیشتر آن که بتواند  ماهی را پرورش داده و تولید کننده باشد. انسان فردا، انسان ابزارمند است.

.

**********

– آموزش

خانواده باید بداند که کلاس هوشمند چیست،

مدیر مدرسه باید با