مدرسه ی فردا (شرکت ها)

مدرسه، امروز در کشاکش میان مدرسه ی دیروز و مدرسه ی فردا و جمله ی دست اندرکاران، سرگردان میان گذشته و آینده! نگران چیزهایی که از دست برود و دلواپس چیزهایی که شاید به دست نیاید!

 اما مدرسه ی فردا چگونه باید باشد؟

.

**********

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید و در این گیر و دار بهترین پاسخی که به نظر می رسد، این است:

.

“عمر مدرسه ی دیروز به پایان رسیده است، مدرسه های دیروز را ببندید!”

.

اگر روزی، روزگار ترس و نگرانی از بستن مدرسه از وجود ما رخت بربست و به این پاسخ رسیدیم که: باید مدرسه را ببندیم، این پرسش نمودار خواهد شد که:

“چه چیزی می تواند جای مدرسه ی دیروز را بگیرد؟”

.

بیایید در بستن مدرسه تردید نکنیم اما، با نگاهی ژرف و موشکافانه به جامعه ی فردا، به دنبال جایگزین باشیم.

برای پاسخ به چنین پرسشی، باید نیم نگاهی به جامعه ی فردا داشته باشیم.

جامعه ی فردا بر پایه ی سه محور خواهد چرخید.

این سه محور اگر در جای درست قرار داشته باشند، جامعه، کامل، پویا و شکوفا خواهد بود:

.

۱- رسانه

۲- شرکت ها

۳- ان جی او (سازمان های غیر دولتی- سازمان های مردم نهاد)

.

هر گزینه ی دیگری که در اندیشه ی شما باشد می تواند در دل این سه نهاد جای بگیرد اما این سه نهاد چگونه می توانند در آموزش و پرورش نقش خود را ایفا نمایند و اثر بگذارند؟

.

در جامعه ی فردا، شرکت موتور به پیش برنده ی جامعه خواهد بود.

با وجود تکنولوژی پیشرفته و ابزارهای نیمه هوشمند، فکر و نیروی انسانی بیشتر از پیش در شرکت ها نقش خواهند داشت و بالاترین سرمایه گذاری برای شرکت ها خواهد بود.

بیایید به جایگاه شرکت ها در فضای آموزشی نگاهی دوباره بیافکنیم!

 

۲: شرکت ها

یک شرکت اهداف خود را دارد،

یک شرکت به نیازهای خود می اندیشد

یک شرکت به دنبال کسب راه های بهتر، برای پیشتاز شدن در عرصه ی رقابت است و در این میان، با وجود رشد بی قاعده ی تکنولوژی، نقش انسانی، به هیچ وجه کم رنگ نخواهد شد.

.

شرکت های آینده نگر، نیاز به تامین نیروی انسانی دارند و همیشه از این که نیروی آن ها، با وجود کسب دانش، با ساز و کار مورد نیاز آن ها آشنا نیست و نیاز به آموزش های ضمن خدمت فراوان و صرف هزینه های گزاف برای آموزش دارند، گله کرده اند.

.

شرکت های آینده بیشتر به امپراطوری های قدرتمندی می مانند که برای پیش برد خود، نیاز به خلاقیت، هنر و نیروی کار ماهر و توانمند دارند و خوشحال خواهند شد که در آموزش و پرورش، سهم خود را داشته باشند و کارگران، مهندسان و مدیران خود را، به دست خود پرورش دهند.

.

این نیاز همین امروز هم احساس می شود اما شرکت های فردا، نیازهای خود را به سطح مدرسه ها و دانشگاه های خود خواهند برد و پرونده هایی را در ذهن فراگیران خواهند گشود تا از همان دوران کارآموزی، دغدغه ی آن ها باشد و در پی راه کارها و تجربه های گوناگون باشند، ایده های خود را در آن مراکز آموزشی پیاده کنند و در یک فضای مجازی و زیر نظر شرکت آموزش و کار و تجربه را در هم بیامیزند و زمانی که پا به شرکت می گذارند، در هر زمینه ای که آموزش دیده اند، حرفه ای باشند.

.

ممکن است یک شرکت، مدرسه ای رسمی و معتبر داشته باشد و در همان بدو ورود، شاگردان خود را با نیازها و کمبودهای خود آشنا نماید.

شاید موضوع انشا در چنین کلاس هایی این باشد:

 

– آیا می توانیم گرمای تابستان را  در جایی نگه داری و سپس از آن برای گرم نمودنِ خود در زمستان استفاده نماییم؟

– چگونه می توانیم برق را بدون سیم از جایی به جایی بفرستیم؟

– انشایی در مورد یک تلفن همراه رویایی بنویسید.

– آسفالت زیر پای خود را توصیف کنید!

– چگونه یک ساختمان هزار طبقه بسازیم؟

تردید نیست که پاسخ کودکان و نوجوانان چندان کارآمد نخواهد بود، اگرچه این امکان هم وجود دارد اما چیزی که مهم است این که، طرح چنین پرسش هایی ذهن ناخودآگاه دانش آموز را با این موضوع درگیر خواهد نمود و او همواره، با پردازش گرهای بی همانند مغز خود، در پی راه چاره بر خواهد آمد. او سال ها زمان خواهد داشت تا پاسخ های ممکن را زیر و رو نماید و احتمال هایی که از نظر هر پژوهش گری پنهان مانده است را پیدا کند.

کودکانی که خلاق بار آیند می توانند با به هم متصل نمودن چیزها به پدیده هایی دست یابند که حتی اندیشیدن به آن ها مشکل است.

.

شاید در کلاس ریاضی به کودکان و نوجوانان روش های محاسبه و کاربرد قوانین ریاضی در کارخانه های خود را بیاموزند و فراگیران به صورت عملی، از این قواعد استفاده نمایند.

بدون تردید هشتاد درصد زمان تحصیل این فراگیران در کارخانه ها و محل هایی که پس از آن در آنجا به کار مشغول خواهند شد می گذرد و آنها در فرآیند کار، آموزش می بینند و در حال آموزش، کار می نمایند.

.

این فراگیران برای کارها و ایده های خود فیش حقوقی خواهند داشت، اما بیشتر این پول به صورت سهام در آمده و انگیزه های لازم را برای همراهی و همسویی به آنان خواهد داد.

.

شرکت ها، چرخ های جامعه هستند و با شکسته شدن چرخ ها، جامعه نابود می شود.

موتور محرک هر شرکت، رقابت است. اگر رقابت نباشد، شرکت درجا می زند، پس می ماند و با پس ماندن شرکتها، جامعه، پس می ماند.

در این جامعه، دولت ها، همه ی زمینه های لازم را برای شرکت ها فراهم می نمایند و مهم ترین این زمینه ها، نیروی انسانی است. دیر یا زود، شرکت ها برای رقابت بیشتر و کارآمدتر، به تربیت نیروی لازم خواهند پرداخت و چون انگیزه ی لازم را در این میان دارند، بهترین راه کارها و قوی ترین ابزارها را برای رشد و شکوفایی و خلاقیت نیروی انسانی خود بر می گزینند و استعدادهای بالقوه ی افراد را شناسایی و در جای لازم آن را به کار و عمل تبدیل خواهندنمود.

.

شرکت ها نمی توانند به نیروی خود همانند ابزار نگاه کنند.

دورانی که گمان می رفت آدم ها در نقش کارگر، موجوداتی بی روح و فاقد اندیشه هستند، گذشته است.

در شرکت های آینده، کارگران و کارمندان و مهندسین و مدیران شرکت، هر کدام، با پیشرفت و سوددهی بیشتر شرکت، سود ویژه ی خود را خواهند داشت. این تقسیمِ سود، خردمندانه است.

هر کسی در یک شرکت  به دنبال آن است تا کار خود را به بهترین صورت ممکن به انجام برساند و به دنبال راه کارهایی است که این کار، بهتر و کارآمدتر شود و به همین منظور، به دنبال ایده های تازه است. مدیران شرکت ها، این ایده ها را جذب خواهند نمود و برای آن، با کمک مهندسین و اندیشه وران خود، طرح خواهند ریخت و ابزار خواند ساخت.

.

هیچ کس، از کارگری که با دستگاهی کار می کند، به زیر و بم آن آشناتر نیست. او تجربه ی لازم را برای کار دارد و نقطه های ضعف و قوت دستگاه خود را می شناسد. اگر تجربه ی او با دانش یک مهندس، گرد هم آید، ایده های ناب و ارزشمندی پیدا خواهند شد که در نهایت موتور شرکت را تقویت خواهد نمود و مدیران شرکت دوست ندارند چنین فرصتی را از دست بدهند.

مدیران شرکت با آموزش درست و پایه ای و پس از آن با دوره های ضمن خدمت، همواره اندیشه و کارکرد نیروهای خود را بهبود خواهند بخشید و به روز خواهند نمود.

.

  شرکت ها و توانمندی های بی همانند آن ها برای رشد و توسعه ی آموزش را دست کم نگیرید!

**********

و در پایان، از شما می پرسم:

 

– “چه باید کرد؟”

– کدام نهاد آموزشی بهتر از یک شرکت می تواند به صورتی مستقیم در بهره وری و به کار گیری اندیشه ها و توانایی ها نقش داشته باشد؟

– آموزش در چه جایی به جز یک شرکت، سوددهی دوسویه خواهد داشت؟ کافی است توانایی و استعداد بدنی و هوشی شما را پیدا نموده و از همان آغاز برایش طرح و برنامه ای ویژه ریخته شود.

– چه چیزی بهتر از آن که از همان آغاز بدانید که چه کاره خواهید بود و برای این چه کاره بودن طرح ها و برنامه های خود را از همان نوجوانی بچینید و خود و مهارت هایتان را برای آن آماده نمایید.

پس بیایید از همین امروز به نقش شرکت ها و جایگزینی آن به جای مدرسه بیشتر و بیشتر بیاندیشیم!

 

 

بیاندیشیم، 

بسیار هم!

 

– نکته: به شرکت ها فراتر از آن چه هستند بیاندیشیم، اموری همانند کشاورزی، خدمات، تسهیلات، بیمه، آموزش، راهنمایی و رانندگی، کنترل و مراقبت و پشتیبانی، بازرسی، ورزش، … دیر یا زود در قالب شرکت ها، شکلی دوباره خواهند یافت.

**********

 

..
.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

سربلند و پیروز باشید!

 

468 ad

نوشتن دیدگاه