جرج ملی یِس

داستان سینما (بخش سوم)

جُرج ملی یس

*****

GeorgeMeliesEDUTOPIA.IR-2

 مستند داستان سینما، بخش سوم، داستان گویی در سینما

زمان: ۱۰ دقیقه

تماشای فیلم

دانلود فیلم با حجم ۱۳۵ مگابایت (HD)

 دانلود با حجم ۴۲ مگابایت

georgeMelies_1[10-32-12]


قرن هجدهم میلادی، ده های نیمه ی قرن، هر شش ماه مردم فرانسه، در روزی خاص روبروی کتاب فروشی ها صف می کشیدند تا نسخه ای تازه از داستان های علمی تخیلی ژول ورن را به دست آوردند.

 ژول ورن در اتاق کوچک خودش و در رویاهای خودش داشت تکنولوژی دنیای آینده را ترسیم می کرد.

jules02

در این میان جوان علاقمندی در بین خوانندگان مشتاق به چشم می خورد که تشنه ی ایده ها و اندیشه های ناب این نویسنده ی بزرگ بود.

این شعبده باز کوچک قرار بود برای اجرای بزرگترین شعبده ی خودش از این کتاب ها الهام بگیرد.

اگر گفته ی استیو جابز را درباره ی خلاقیت بپذیریم که خلاقیت به هم متصل کردن چیزهاست، قرار بود این جوان با به هم پیوستن فیلم و جادو، راه سینما را به دنیای تازه و شگفت آوری باز کند.

 

EDUTOPIA.IR-014georgeMelies_1[10-32-14]

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید و فیلمساز فرانسوی جُرج ملی یس سازنده فیلم‌هایی مانند سفری به ماه، از تکنیک های بسیاری در کارش بهره می برد که نگه داشتن حرکت فیلم در دوربین، جا به جا نمودن سوژه ها در فضای فیلم برداری و سپس به به راه انداختن دوباره ی دوربین و نیز تکنیک برهم اندازی دو قطعه فیلم، دیزالو از این تکنیک هاست.

در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ جزو اولین کسانی بود که اجرای سینماتوگراف برادران لومیر بودند را دید و توانمندی های اختراع جدید را دریافت و به آن ها گفت:

“وسیله ای که شما ساخته اید دنیا را متحول می کند و می توان با آن رویاها را به واقعیت تبدیل کرد.”

برادران لومیر از آنجا که فیلم را یک سرگرمی کوتاه مدت می دانستند سخن او ر ا جدی نگرفتند و از فروش دوربین خود به جرج خودداری کردند. ملی یس ناامید نشد و با دو مهندس در کارگاه تئاتر خود تلاش برای ساخت یک دوربین اولیه را شروع کرد.

جُرج در یک رویداد برنامه ریزی نشده  به تکنیک  استاپ-موشن دست یافت.

هنگامی که تصویر اتوبوسی را در حال رد شدن فیلم برداری می کرد، دسته ی گرداننده ی دوربین گیر کرد و دوربین از حرکت ایستاد. زمانی که دوربین دوباره به راه افتاد و ملی یس شروع به فیلم گرفتن کرد، جادو رخ داده بود.

ملی یس می نویسد:

“…درطول این یک دقیقه ی ،خراب شدن تا به کار افتادن دوربین، مردم، اتوبوس ها، و وسائل نقلیه حرکت کرده بودند، پخش فیلم این جدایی را به هم پیوند داد و من ناگهان دیدم که اتوبوس به درشکه و مردها به زن تبدیل شدند؛ “

این گونه بود که ترفند جانشینی Substitution  یا ایست-حرکت Stop-Action را پیدا کرد.

 

شعبده باز فرانسوی  جُرج ملی یس

Georges Melies

۱۸۶۱۱۹۳۸

هیچ کس دیگری جز او تاثیری چنان شگرف و پایداری بر آفرینش جلوه‌های ویژه نگذاشته است.  او خیال پذیری را با سینما آورد و به پیشبرد داستان گویی در سینما کمک کرد.

بسیاری از روش‌هایی که او استفاده کرد، برای همیشه در پدیده ی سینمای جادویی باقی ماند. او به راستی، “پدر جلوه‌های ویژه” است.

ملی یس بهره گیری از جلوه های مختلفی چون “توقف-حرکت”، “دوبار نوردهی”، “تند و کند کردن تصویر”، “دیزالو” و”ترفند های پرسپکتیوی” را در کارنامه ی خود دارد.

 ملی یس، برای واقعی کردن ایده هایش، استودیویی شیشه‌ای در باغ خانوادگی‌شان در نزدیکی پاریس ساخت که همانند استودیوی بلک ماریای ادیسون، یکی از پیچیده ترین استودیوی زمان خود بوده و می توان از آن به عنوان نخستین کارگاه جلوه‌های ویژه نام برد؛ جایی که به طور استادانه‌ای با وسایل شعبده بازی تئاتری، دریچه‌های مخفی، بالابرها و قرقره‌ها، آینه‌ها، ریسمان‌های پرواز و هم چنین کارگاه‌های نجاری و انبار نقاشی‌های بزرگ تجهیز شده بود.

                                                             melies

در آن دوران، گرایش همه گیر در میان فیلم سازان، بازنمایی جهان با کمک دوربین بود اما ملی یس، فیلم‌هایی پیچیده تر آفرید. او با دمیدن روح خود در آن چه “صحنه های مصنوعی نظم یافته” می نامید، دست به آفرینش این جهان رویایی زد.

شاید تاثیرگذارترین اثری که ملی یس خلق کرده است، فیلم “سفر به ماه”  باشد.

 

EDUTOPIA.IR-016georgeMelies_1[10-32-16]

این فیلم حماسی از هر ترفندی برای گویش داستانِ یک گروه از فضانوردان ویکتوریایی در سفرشان به ماه، استفاده می‌کند.

دکور و وسایل صحنه به شکلی ساده، از نقاشی‌های به شدت واقع‌گرایانه برای تولید ترفندهای تصویری که باعث می‌شود عناصر موجود در نقاشی برپایه ی قوانین پرسپکتیو  ژرفا داشته باشند و توهم عمق ایجاد کند، ساخته شده است.

در این فیلم، ملی یس یکی از خیالی ترین افکت هایش را وقتی رو می‌کند که چندین تصویر دوبعدی منظره سطح ماه برای نشان دادن تغییر پرسپکتیو نسبت به هم شروع به حرکت می‌کنند.

**********

جُرج ملی یس پدر فیلم داستانگو، آغازگر جلوه‌های ویژه و نخستین خیال پرداز دنیای سینماست. او دروازه ای را گشود و جهانی را به فیلمسازان نشان داد که بسیاری از فیلم های داستانی و علمی تخیلی همانند جنگ ستارگان، ۲۰۰۱ یک ادیسه ی فضایی، پیشتازان فضا و … در آن ساخته و پرداخته شدند و  هنر هفتم را به جایگاه شایسته ای رساندند.


جُرج ملی یس همان کودکی است که در کتاب های ژول ورن رشد کرد و در دنیای فیلم شکوفا شد. کودکانی پای فیلم های او نشستند و این که چکونه سفر به ماه را آغاز کنند را، همراه دو استاد بزرگ در دنیای کتاب و سینما، تجربه کردند.

***************

برخی مآخذ:

ویکی پدیا

جلوه‌های‌ ویژه، تاریخ و تکنیک      ریچارد ریکیت

سرگذشت سینما                     فرانک یوجین بیور

دستور زبان فیلم                             دانیل آریخن

همچنین در آرمان شهر بخوانید:

 سفر در رویا

 “هیوگو” و روزگاری که سینما کودک بود!

 

 

 

**********

…..
..

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ © نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

468 ad

نوشتن دیدگاه