ارزیابی تولید محتوا

پیشنهاداتی برای تولید محتوای الکترونیکی

 

 … شاید بخواهید دست به کار تولید محتوای الکترونیکی بشوید. تولید محتوا جذابیت ویژه ی خود را دارد و هر بار که محتوایی را تولید می کنید آن را بهترین می پندارید. این پنداشت، طبیعی است و با شرکت در جشنواره ها، زمانی که امتیازی دریافت نمی کنید، باعث رنجش شما خواهد شد.

سه دلیل بزرگ عامل اصلی این رنجش است:

– آثار و تولیدات دیگران را مطالعه و بررسی نکرده اید.

– اثر خود را برای نقد و بررسی به دست دیگران نسپرده اید

–  تولید را با سیستم های گوناگون نیازموده اید.

اگر می خواهید وارد بحث تولید محتوا بشوید، نکته هایی را باید در نظر داشته باشید.

برای راهنمایی شما این نکته ها را در “شش گام تولید محتوا” گردآوری و سازمان دهی نموده ام که می توانید برای آغاز کار خود سری به این بخش بزنید:

**********

“گام های تولید محتوا”

 

 

گام اول: رسانه های معلم ساز

اگر به عنوان یک آموزگار احساس کرده اید که لازم است تا خودتان دست به کار شوید و نرم افزارهای چند رسانه ای پیرامون درس خود را تهیه و در جهت بهبود آموزش به فراگیران ارایه نمایید، به شما آفرین می گوییم! درود و سپاس مرا بپذیرید! من در آرمان شهر دانش و فرهنگ (Edutopia) گام به گام همراه شما خواهم بود تا بدون نگرانی به بهترین و کارآمدترین شکل…

.

گام دوم: نقشه ی نرم افزار

در گام اول با مهمترین نکته ها  درباره ی ساخت نرم افزار چندرسانه ای آشنا شدیم. اکنون لازم است تا به پرسش های زیر پاسخ دهید. پس کاغذ و قلم را بردارید یا یک پرونده ی Word را باز کنید و با ژرف اندیشی و نگاه موشکافانه به پرسش ها پاسخ دهید. توجه! پاسخ دادن به این پرسش ها نکات زیادی را برای شما روشن خواهد نمود پس لازم است تا به درستی به آن پاسخ…

ادامه مطلب

.

گام سوم: داده ها

داده ها، پرونده های ویرایش نشده ای هستند که باید دست به پیرایش و پردازش آنها بزنید تا تبدیل به اطلاعات شده و ارزشمند شوند. به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید! و بیایید ببینیم داده چیست؟ اینجا با مواد خامی روبرو هستید که به خودی خود ارزشمند نیستند اما با هنر و خلاقیت شما سودمند خواهند شد. شما اینجا همانند یک نانوا از آرد و خمیر مایه…

ادامه مطلب

.

گام چهارم: پردازش

داده ها، خام هستند و این خام بودن همانند اثر گوشت خام یا آرد خمیر نشده و برشته نشده، آثار نامناسبی دارند. یک تصویر ممکن است در کنار اجزای مرتبط با درس شما، جزییات نامربوطی نیز داشته باشد که به اندازه ی کافی زیاد هست تا توجه فراگیر شما را به چیزهای دیگر پرت کند پس، مهمترین نکته پس از جمع آوری داده ها پردازش و ویرایش و پیرایش آن…

ادامه مطلب

                                                  .

گام پنجم : ساخت و تولید

چه نوع خروجی با چه معیارهایی برای نشر تولید محتوا انتخاب نماییم؟

ادامه مطلب

.

گام ششم: همایش اطلاعات

گردآوری و مهندسی اطلاعات و تبدیل نمودن مواد غذایی به یک خوراک خوشمزه، ساختن و پرداختن یک قورمه سبزی از لوبیا و سبزی و آب و نمک و روغن، معماری یک خانه از آجر و آهن و سیمان و سنگ، یعنی در واقع گردهم آیی اطلاعاتِ جدا جدا و پراکنده در قالب یک مجموعه ی سازگار، مکمل ، هدفمند و…

.

**********

گذر از این شش گام می تواند به سازمان دهی اندیشه های شما برای تولید محتوا یاری نماید. اما نکته هایی هم هست که در روند اجرایی نمودن اندیشه ی خود باید آنان را مورد توجه قرار دهید و هر چند این گفتار اندکی طولانی تر خواهد شد اما سفارش می کنم که پیش از دست به کار شدن، آن را مطالعه نمایید:

 پیش درآمد

… با نگاهی به سرعتِ خیزش جهان به سوی شاهراه اطلاعات و دیجیتالی شدن بسیاری از کارکردهای زندگی بشر و پررنگ تر شدن نقش اتوماسیون در امور روزانه ی زندگی و کاری، پر بی راه نیست اگر باور داشته باشیم سهم بزرگی از سواد آموزی و آموختن دانش و فن آوری، وارد این جهان پرتکاپو شده و اگرچه هیچ گونه آموزشی، هرگز نخواهد توانست جای تدریس آموزگار را پر نماید، اما “تولید محتوا” می تواند نقش بزرگی را در بازآموزی و تکمیل فرایند آموزش بازی کند.

در این میان “رسانه ی معلم ساز” جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد چرا که با طراحی منظم آموزشی همگون بوده، با توانایی های آموزگار، دانش آموز او و مسایل آموزشی نیز سازگار است.

چنین ویژگی برجسته ای در هیچ رسانه ی ساخته ی دست دیگران، غیر از آموزگار،   پیدا نخواهد شد پس جا دارد دست اندرکاران آموزش و پرورش به تولید محتوا به دست آموزگاران، توجه ویژه ای داشته باشند.

به جاست که آورده شود که حضور و شرکت دانش آموزان و هنرجویان در فرایند تولید محتوا، نه تنها به خود آنان در امر آموزش یاری خواهد رساند که این گونه دانش آموزان می توانند دستیاران خوبی برای آموزگاران خود باشند.

از دیگر سو لازم است تا آموزگاران و دانش آموزانِ رسانه ساز نیز نکته هایی را در مدنظر قرار داده و برخی ایرادهای فنی را که منجر به آسیب دیدگی محتوای رسانه اشان می شود را، از کار خود زدوده و برخی پیشنهادها را که به کار آن ها بهبود می بخشد، به کار ببندند.

موارد کلی ارزیابی آثار
۱-   پیش از آغاز به کار  بخشنامه ها و دستورالعمل های جشنواره را به خوبی مطالعه نمایید.

۲-  دو نسخه از اثر خود را تهیه و پیش از فرستادن آن ها، کنترل (Verify) نمایید که لوح های فشرده ی ارسالی سالم بوده و دارای مشکل رایتی نباشند. استفاده از نرم افزار Nero برای رایت سی دی سفارش می شود.

۳-  محتوای ارسالی توسط شرکت یا شخص دیگری غیر از “معلم” یا “گروه معلمان” نام برده در اثر، گرد آوری، تهیه و تولید نشده باشد.

۴-   محتوای ارسالی، توسط فرد یا تیم ارسال کننده ی اثر، (با ذکر نام همه ی دست اندرکاران) تولید شده باشد.

۵-   در صورتیکه فایل اجرایی کلمه عبور دارد، همراه کار ارسال شود.

۶-  روی CD مشخصات کامل طراح یا طراحان، ناحیه، منطقه، شهر، آموزشگاه، مخاطب اثر و شماره تلفن جهت هماهنگی های بعدی، آورده شود.

۷-  بازخورد، تعامل (Interactive) در محتوای تولید شده، میان نرم افزار و کاربر باید وجود داشته باشد:

(استفاده کاربر از کلیک و تایپ در هر مرحله از آموزش برای رفتن به گام های پیشین و پسین، راهنمای در دسترس، بازگشت به آموزش در صورت ندادن پاسخ صحیح به آزمون، پرسش های متنوع، جابجایی و تغییر نمودن پرسش ها و جا به جا شدن پاسخ ها در ورود دوباره ی کاربر به آزمون، اضافه نمودن پرسش توسط کاربر، … از این جمله اند.)

۸-  در بسیاری از جشنواره ها، فایل پاورپوینت فقط ویژه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی می باشد. گرفتن فیلم از پاورپوینت (حتی با وجود صداگذاری و تبدیل نمودن پاورپوینت به فلشSWF   نیز پاورپوینت به حساب خواهد آمد).

۹-   فایل شامل بخش “ارتباط با ما” یا “درباره ی ما”، “About Us” باشد.

۱۰-  بایستی فایل  Autorun.exe  اتوران کم حجم بوده تا بارگذاری اولیه صفحه آغازین سریع تر باشد. ملاک در بارگذاری لوح فشرده خواهد بود نه اجرا شدن در داخل دیسک سخت. (سرعت بارگذاری در سی دی بسیار پایین تر از هارددیسک می باشد.)

۱۱-  درصورتی که  مطالب از اینترنت کپی شده باشند، کار مورد تائید قرار نخواهد گرفت. این مقدار شامل کپی بدون ویرایش متن، تصاویر اینترنتی، فایل های فیلم و فلش SWF حتی در زمینه ی بازی و سرگرمی خواهد بود.

۱۲-  قبل از ارسال کار، بررسی کنید که فونت های فارسی در تمام سیستم عامل ها بدون مشکل و به هم ریختگی نمایش داده می شوند. (ممکن است در سیستم کاربر، فونت های مورد استفاده ی شما موجود نباشد بنابراین یا از متن خود تصویر تهیه نمایید و یا در صفحه ی آغازین امکان نصب فونت های استفاده شده را قرار دهید.

۱۳-   کار تهیه شده باید اتوران بوده و به آسانی  و بدون نیاز به تخصص ویژه، اجرا شود.

۱۴-   از برهم افتادگی متن و تصویر به گونه ای که به اثر یکدیگر آسیب برسانند خودداری شود.

۱۵-  از فونت های فارسی در نوشتار فارسی استفاده شود. (فونت پیش فرض Times New Roman را به قلم هایی همانند خانواده قلم های B (B Nazanin- B zar- B Titr و …) تغییر دهید.

۱۶-  از تصاویر، فیلم ها و صداها و متن همسان و سازگار با محتوای آموزشی به اندازه ی کافی استفاده شده باشد تا پیام درس به خوبی برای کاربر جا بیافتد ضمن توجه به این که داده های غیرمرتبط حواس کاربر را پرت خواهد نمود.

۱۷-  مشکلات نگارشی و تایپی در کار وجود نداشته باشد. (فاصله های کم و زیاد، فونت های ریز و درشت نامناسب و سایه ها و جلوه های هنری متنی به نوشتار آسیب خواهد زد. بهره گیری از فونت تیتر برای عنوان و زر و لوتوس برای متن و درسنین پایین تر فونت هایی همانند کودک پیشنهاد می شود.)

۱۸-  خلاقیت و نوآوری در کار وجود داشته باشد. ( از ایده ها و تجربه های شخصی خودتان در اثر بهره ی لازم را ببرید.)

۱۹-   محتوای آموزشی در حد و  اندازه ی دانش و توانایی های  کاربر، تولید شده باشد.

۲۰-  کار آموزشی ناقص نباشد و همه ی موضوع درسی را پوشش بدهد. بهتر است تنها یک موضوع آموزشی یا یک درس را انتخاب نمایید.

۲۱-  برای تولید اثر از نرم افزارهایی استفاده شود که بتوان فایل خروجی و خود اجرا (Projector) از کار تولید کرد.

۲۲-  صداهای استفاده شده در کار باید توسط خود تولید کننده و یا یکی از عوامل تولید، با ذکر نام، ضبط شده باشد.

                     .

تولید و طراحی آزمون

 

۲۳-  لازم است تا از نرم افزارهای آزمون ساز با سفارش بر سازگاری با زبان فارسی استفاده  شود. (آزمون ساخته شده ی  خود را در چندین سیستم مختلف اجرا نمایید تا از درستی پخش به زبان فارسی مطمئن شوید.)

۲۴-   سئوالات آزمون ها بصورت تعاملی  Interactive باشد.

۲۵-  تنوع پرسش ها، مانند چندگزینه ای، صحیح و غلط، جورکردنی، جاخالی، پازل و … در آزمون درنظر گرفته شده باشد.

۲۶-  امکان نمایش پاسخ درست پرسش ها، بعد از هر سوال و یا در پایان آزمون باید وجود داشته باشد و در صورت نیاز، کاربر به بخش مورد نظر برای باز آموزی پیوند داده شود.

۲۷-   امکان نمایش نتیجه آزمون بعد از پایان آزمون باید وجود داشته باشد.

۲۸-   امکان بازگشت از آزمون در زمان اجرای آزمون وجود داشته باشد.

۲۹-  همانند متن درس لازم است تا در آزمون، چیدمان و ترازبندی سئوالات، پاسخ ها، رنگ بندی و …. مناسب باشد.

۳۰-   فونت های استفاده شده،  با توجه به نوع درس، فارسی یا انگلیسی و عربی باشد.

۳۱-   امکان ثبت مشخصات و سوابق آزمون (بانک اطلاعاتی) برای آزمون دهنده وجود داشته باشد.

۳۲-   امکان وارد کردن سئوال جدید به بانک سئوالات وجود داشته باشد.

                       .

تولید محتوا پاورپوینت (در صورت تایید در دستورالعمل)

۳۳-  حجم فایل پاورپوینت کم باشد تا سرعت اجرای آن پائین نیاید. از نرم افزارهای ویژه برای کم نمودن حجم عکس ها و صداها استفاده کنید. (نرم افزار JetAudio برای ضبط صدا با حجم پایین و کیفیت مناسب و نرم افزار Photoshop و Microsoft office picture manager برای پایین آوردن حجم تصاویر پیشنهاد می شود.)

۳۴-   استفاده از فونت های مناسب و خوانا که در تمام سیستم عامل ها مشکل به هم ریختگی وجود نداشته باشد.

۳۵-   استفاده از رنگ بندی واندازه فونت مناسب برای تیترها و نوشته های متن تا خوانایی کافی وجود داشته باشد.

۳۶-  استفاده از جلوه های مناسب که سرعت اجرا را پائین نیاورد. (از جلوه های FX اگر در ارتباط با موضوع باشد، در اندازه های بسیار کوچک استفاده شود.)

۳۷-  ترازبندی نوشته ها (چپ چین، راست چین، وسط چین) در یک اسلاید رعایت شود تا ظاهر کار مشکلی نداشته باشد.

۳۸-  استفاده از قالب و theme مناسب که ظاهری ساده، مناسب و چشم نواز داشته باشد و با اصل آموزش آسیب نرساند.

۳۹-  استفاده از تصاویر مرتبط با موضوعی که تولید شده است تا مفهوم مطلب را بیشتر برساند و تصاویر نیز ویرایش شوند تا تمامی سوژه های غیرمرتبط از موضوع درسی حذف شوند .

۴۰-  داشتن فهرست بندی مناسب و دکمه هایی که بین صفحات پیوند داشته باشد. کاربر به راحتی میان مباحث آموزشی پیمایش داشته باشد.

۴۱-  حجم زیاد داده در یک اسلاید وجود نداشته باشد. از آنجا این نرم افزار بر روی دیتا پروژکتور نیز نمایش داده خواهد شد از فونت های درشت، خوانا، تا سه یا چهار خط در هر اسلاید پیشنهاد می شود.

۴۲-  جلوه های قرار داده شده روی یک اسلاید چشم را اذیت نکند و جلوه های انتقال Transition بین صفحه ها آزار دهنده و سنگین نباشد.

۴۳-   دکمه های استفاده شده بدون پس زمینه و سایه باشد تا زیبایی کار بیشتر شود.

۴۴-  از پس زمینه های مناسب استفاده شود تا خوانایی نوشته ها و دکمه ها زیاد باشد. در زیر متن های نوشته شده از تصویر استفاده نکنید و از ترکیب رنگ های (زرد و آبی) ،(سیاه و سفید)، (سبز و نارنجی) و … برای متن و زمینه بهره بگیرید تا نوشته ها به خوبی خوانده شوند. گذاشتن سایه بر روی متن و یا جلوه های هنری متن، هیچ کمکی به بهبود خواندن  نخواهد نمود.

۴۵-   از تصاویر با کیفیت بالا و حجم پایین استفاده شود.

۴۶-   نوشته ها خارج از چهارچوب اسلاید قرار نگیرند.

۴۷-   بسته به نیاز، در کادر فارسی، نوشته ها راست چین و در کار انگلیسی نوشته ها، چپ چین باشد.

۴۸-  بیش از اندازه از جلوه های صوتی بر روی کلیدها و انتقال از برگه ها استفاده نشود. (صدای کلیک کردن با جلوه های ویژه و بلند صوتی، پس از مدتی آزار دهنده خواهد شد.)

                                          .

اتوران سازی

۴۹-  کار اتوران باید بگونه ای باشد که با قرار دادن سی دی در دستگاه، نرم افزار به صورت خودکار اجرا شود. دقت کنید که پیش از رایت، فایل اتوران و نیز Autorun.inf در ریشه ی لوح فشرده، مسیر اصلی، قرار داشته باشد.

۵۰-   دکمه های قرار داده شده در صفحات به درستی کار کنند.

۵۱-  صفحه به اندازه ای باشد که بتوان همه ی محتوا را در آن دید و دریافت و نیز برهم افتادگی تصاویر و متن ها در آن وجود نداشته باشد. سفارش می شود محتوا را به اندازه ی صفحه ی اسلاید خُرد نموده و در صورت نیاز به جای پرمحتوا نمودن یک اسلاید، از اسلایدهای بیشتری استفاده نمایید.

۵۲-   کار تا حد امکان ساده و قابلیت  اجرایی آسانی داشته باشد.

۵۳-   از فایل های مجموعه Office در تولید محتوا استفاده نشود.

۵۴-   از فایل Pdf استفاده نشود.

۵۵-  برای اجرای موزیک، فیلم، فایل آموزشی و …. از نرم افزار خارج نشده و نیازی به برنامه های سیستم کاربر نداشته باشد. تمامی رسانه ها (صدا، فیلم، متن، عکس) باید در داخل خود نرم افزار جای گرفته باشند.

۵۶-   دکمه ها و متن های استفاده شده بدون سایه و جلوه های هنری باشد تا خوانایی متن ها  بیشتر شود.

۵۷-   از پس زمینه های مناسب استفاده شود تا خوانایی نوشته ها و دکمه ها از دست نرود.

۵۸-   از تصاویر با کیفیت بالا با حجم پایین استفاده شود.

۵۹-   از منابع خارجی استفاده نشود اما منابع و مآخذ دقیق برای آشنایی بیشتر و آموزش مکمل ارایه شود.

۶۰-   در طراحی دکمه ها دقت کنید تا  نوشته های روی آن  از چهارچوب دکمه خارج نشود.

۶۱-  از چیدمان مناسب صفحه، تراز بندی و استفاده از یک فرمت مشخص بهره بگیرید و در یک قالب مشخص پیش بروید.

۶۲-  مطالب در یک صفحه فشرده نشده نباشد و میان اسلایدها توزیع شود. سفارش می شود تا هر اسلاید را به یک “کلمه ی کلیدی” درس اختصاص دهید.

۶۳-  اگر از فیلم در ابتدای بارگذاری نرم افزار استفاده می کنید، زمان آن به قدری زیاد نباشد که سرعت اجرا پائین بیاید، همچنین امکان Skip، پرش از فیلم و ورود به نرم افزار وجود داشته باشد.

۶۴-   امکان قطع صدا در هر بخشی از نرم افزار وجود داشته باشد.

۶۵-   با پخش فیلم یا صدای گوینده، صدای موسیقی زمینه به صورت خودکار قطع شود.

۶۶-   دکمه خروج و بازگشت در هر بخش وجود داشته باشد.

۶۷-   فایل راهنما برای استفاده از کار باید در دسترس باشد.

۶۸-   تعامل میان کاربر و نرم افزار باید وجود داشته باشد.

۶۹-   گزینه ای تحت عنوان مخاطب اثر، برای مشخص کردن مخاطب این برنامه باید وجود داشته باشد.

                                      .

تولید فیلم

 

۷۰-  کیفیت صدا مناسب و قابل قبول باشد. سفارش می شود که از میکروفن هایی استفاده کنید که در کنار گونه قرار می گیرند،  نه در روبروی دهان.

۷۱-   کیفیت تصاویر مناسب باشد. استفاده از فرمت Mp4 و WMV برای گرفتن خروجی پیشنهاد می شود.

۷۲-  برای این که کاربر متوجه نوشته های روی فیلم شود از  امکان بزرگ نماییِ (Zoom)آن بخش، هنگام فیلمبرداری استفاده شود.

۷۳-  صداگذاری روی فایل پاورپوینت همراه با فیلم برداری برای همکاران و دانش آموزان دبیرستانی قابل قبول نیست.

۷۴-   صدا و موسیقی تداخل نداشته باشد. صدای موسیقی نباید صدای گوینده را پوشش دهد.

۷۵-  فیلم خود را بر اساس سرفصل آموزشی تکه تکه Split نموده و و در نرم افزار، برای هر بخش دکمه ای بگذارید تا کاربر به راحتی به بخش های مختلف درس دسترسی داشته باشد. در آزمون ها نیز برای هر پرسش می توانید پیوند همان فیلم را برای بازآموزی را قرار دهید.

                                                                  .

برنامه نویسی

۷۶-   برنامه با ورودی های مختلف تست شود.

۷۷-   باگ یا مشکل در برنامه وجود نداشته باشد. سازگاری با  نگارش های مختلف ویندوز الزامی است.

۷۸-   برنامه باید توسط فرد ارسال کننده نوشته شده باشد.

۷۹-  در صورتیکه نرم افزار فارسی تولید می کنید، تمام گزینه های آن شامل منوها، نوشته ها، پیغام ها، راهنما ها و …. باید فارسی باشد.

۸۰-   ترجمه نرم افزارهای خارجی مورد تائید نیست.

۸۱-  نرم افزار تولید شده باید تولید کننده محتوای آموزشی یا مکمل آموزشی یک مبحث درسی باشد. نرم افزارهایی مانند کتابخانه و حسابداری  و ….. نمی توانند در بخش تولید محتوای الکترونیکی شرکت داده شوند و مربوط به بخش برنامه نویسی جشنواره می باشند.

۸۲-   پروژه های دانشجویی مورد تائید نمی باشند.

 

 

در پایان پیشنهاد می شود اثر خود را در چندین سیستم مختلف و از روی CD پخش نمایید و نیز آن را در اختیار برخی از فراگیران خود قرار دهید و دیدگاه های آن ها را در استفاده و ویرایش اثر در نظر بگیرید.

سربلند و پیروز باشید.

 

با سپاس از  خانم مهندس هاشمی و آقای مهندس افشار که در جمع بندی و گردآوری این نکات همکاری نمودند.

 

 

 

 

**********

 

 

…..
..
.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ © نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

برای چاپ و نشر، اجازه ی کتبی لازم است.

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

 

468 ad

۷ دیدگاه‌ها

  1. راستین says:

    سلام توضیحاتی که داده اید بسیار عالی است.ممنون

  2. فیروزی says:

    باسلام و عرض خسته نباشید
    چگونه میتوان اتوران برای گوشیهای باسیستم اندروید ساخت ؟چون فایل exe روی گوشی کار نمیکنه

    • مهرداد says:

      سلام به شما
      از نرم افزار Captivate و یا نرم افزارهایی سازگار با خروجی فلش استفاده کنید و خروجی SWF (فلش) بگیرید.
      اندازه های لازم را با گوشی هماهنگ کنید.

  3. یکی says:

    بهترین نرم افزار برای ساخت آزمون که با فارسی مشکل نداشته باشه چیه؟
    با سپاس و آرزوی سعادت برای شما همکار گرامی

    • مهرداد says:

      با سلام
      Adobe Captivate 7 به شرط کرک کامل یا خرید نرم افزار از Adobe
      و اگر نسخه‌ی CC از Adobe ارایه شود.
      نسخه هایی از Quiz maker

  4. مسلم افکاری says:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده سعی بر ساخت نرم افزار آموزشی برای جشنواره تولید محتوا دارم و به طبع چند سوال…
    آیا این نرم افزار باید در همون پایه ای باشه که تدریس میکنم(ششم ابتدایی)؟
    آیا باید تمام کتب اون پایه در این نرم افزار تدریس بشه؟
    آیا میشود تنها یک فصل از هر کتاب اون پایه در این نرم افزار تدریس کرد؟
    ** ممنون میشم اگر ایمیلی از خودتون بهم بزنید تا بتونم باهاتون در ارتباط باشم **

    • مهرداد says:

      سلام و درود
      اگر برای جشنواره رشد می خواهید به دستورالعمل آن ها در وب سایت رشد رجوع کنید.
      Payyzan@gmail.com
      پاینده باشید.

نوشتن دیدگاه