سیستم آموزشی چیست؟

تعریف سیستم:

“سیستم، مجموعه ای از اجزاست که برای نیل به هدف یا هدفهای خاصی توسط انسان طراحی و توسعه داده می شود.”

نمونه های کاربردی فراوانی از سیستم را در آفرینش مشاهده می نماییم. از اتم تا منظومه های بزرگ هر یک به عنوان سیستم تعریف می شوند.

 

سیستم های انسان ساز از دوچرخه تا سفینه های فضایی در تعریف سیستم گنجانده می شوند.

 

همه ی این سیستم ها دارای واحدهای

>>> ورودی،    پردازش ،    خروجی    <<<

هستند

و همگی  دارای اجزای گوناگون و همانند یا غیر همانند هستند

که با یکدیگر ارتباط دوجانبه داشته،

همدیگر را تکمیل نموده

و همه ی اجزا به دنبال هدفی خاص به پیش می روند.

 

با این تعریف می توانیم بگوییم:

کامپیوتر یک سیستم است،

ترافیک یک سیستم است.

خانواده یک سیستم است.

اینترنت و نرم افزار فتوشاپ و گوشی همراه شما نیز یک سیستم است.

کارخانه و کارگاه تولیدی یک سیستم است.

 

سایت Edutopia.ir که در حال مطالعه ی آن هستید نیز می تواند همانند یک کتاب معتبر علمی، یک سیستم باشد.

 

پرسش اینجاست که آیا کلاس درس شما نیز یک سیستم است؟

آیا با توجه به تعریف های انجام شده می توانید کلاس درس خود را یک سیستم بنامید؟

 

مثال ۱:

امروز درس جدیدی داریم.

“ادبیات فارسی”

دانش آموزان منتظر هستند.

به کلاس وارد می شویم.

واحدهای ورودی

فراگیر – آموزگار – کتاب – گچ – تخته سیاه – میز – نیمکت – …

درس جدید را می خوانیم.

کلمه های جدید را توضیح می دهیم.

دانش آموزان گوش می دهند.

یکی از دانش آموزان توانمند درس را دوباره می خواند.

اشتباهات خواندن او را برطرف می نماییم.

دانش آموز دیگر می خواند.

کلمه ها ی تازه را می پرسیم.

همه ی فراگیران به خوبی درس را پاسخ می دهند.

همه  نمره ی خوب می گیرند.

درس پایان می یابد.

 

***

پرسش:

چه نوع پردازشی در کلاس وجود داشت؟

چه تفاوتی میان دانش آموزان وارد شده به کلاس و خارج شده از کلاس مشاهده می نمایید؟

چه اندازه از توانایی های دانش آموزان با فرآیند تدریس درگیر بوده است؟

از کدام هوش ها در کلاس استفاده شده است؟

تفاوت شاگردان شما با حافظه ی جانبی کامپیوتر در چیست؟

و پرسش مهم:

آیا می توانید فرآیند تدریس خود را یک سیستم بنامید؟

 

 

مثال ۲:

امروز درس جدیدی داریم.

“ادبیات فارسی”

به کلاس وارد می شویم.

واحدهای ورودی

–          فراگیر – آموزگار – کتاب – گچ – تخته سیاه – میز – نیمکت – …

درس جدید را می خوانیم.

یکی از دانش آموزان کلمه های تازه را پای تخته سیاه می نویسد.

در مورد هر کلمه با دانش آموزان بحث و گفتگو می نماییم.

هر فراگیر وارد گروه خود می شود.

هر گروه با استفاده از کلمه های تازه یک خروجی تولید می کند.

این خروجی می تواند: شعر، بیان احساس، نمایش نامه، کاردستی، فیلم، انیمیشن، … (با توجه به زمان، انتخاب و توانایی های فراگیران هر گروه) یا خروجی باز (خود گروه یک خروجی دل بخواه، سازگار با استانداردهای آموزشی تولید نماید.)

گروه حق استفاده از محتوا و قالب درسی را ندارد. کار آنها ساخت یک محصول جدید با بهره گیری از قطعات درس (کلمه های تازه) می باشد.

 

در همان جلسه و یا جلسات بعد، با توجه به طرح درس، گروه کار خود را به کلاس ارایه می نماید:

–          دانش آموزان گروه در شیوه ی ارایه آزاد اما ملزم به رعایت قراردادهای آموزشی هستند. این قرارداد در آغاز سال تحصیلی میان شما و دانش آموزان بسته شده است. این شیوه می تواند از خواندن مطالب تا نمایش و … باشد.

 

گروه های دیگر کار ارایه شده را مشاهده می نمایند. آنها نکات قوت و ضعف کار را یادداشت می نمایند.

 

پس از پایان کار گروه به دست گروه های دیگر ارزشیابی می شود.

 

–          تا چه اندازه کار ارایه شده با “کلمه های تازه” تناسب داشت؟

–          شیوه ی ارایه چگونه بود؟

–          آیا کار “گروهی” ارایه شد؟

–         

گروه بایستی پاسخ های لازم را به کلاس بدهد.

گروه های دیگر به کار ارایه شده نمره می دهند.

این نمره در کنار نمره ی آموزگار برای فراگیران حاضر در گروه ثبت می شود.

 

***
پرسش:

چه نوع پردازشی در کلاس وجود داشت؟

چه تفاوتی میان دانش آموزان وارد شده به کلاس و خارج شده از کلاس مشاهده می نمایید؟

چه اندازه از توانایی های دانش آموزان با فرآیند تدریس درگیر بوده است؟

از کدام هوش ها در کلاس استفاده شده است؟

تفاوت شاگردان شما با حافظه ی جانبی کامپیوتر در چیست؟

 

و پرسش مهم:

آیا می توانید فرآیند تدریس خود را یک سیستم بنامید؟

****

 

در این فرآیند، خروجی کار با ورودی تفاوت معنا داری یافته است. کلمه ها ذخیره نشده اند، بلکه به دست دانش آموزان تغییر کاربری یافته اند و ساختار جدیدی در قالب های جدید پیدا کرده اند.

 

دانش آموزان به شکل های گوناگون آن را عرضه نموده اند و با به نقد کشیدن محصول کار یکدیگر، واژه ها را درونی نموده اند.

 

آنها در این چرخه، یک مفهوم و برداشت ذهنی را به شکل قابل لمس و مشاهده با حواس درآورده، از راه هوش حرکتی جنبشی، دیداری، موسیقی، کلامی، … و با درگیر شدن از راه هوش عاطفی آن را درونی نموده و به شکل یک مفهوم ذهنی برای همیشه آن را دریافت، درک و ذخیره نمودند.

 

با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی، می توان هر کلاس درسی را در این قالب جای داد و خروجی های بسیار قدرتمند، پویا و ارزشمندی را بیرون داد.

محدود کردن دانش آموزان به حفظ و کپی، پیست ذهنی، بهره گیری از مغز مانند منبع آب، زندگی انسانی را در باتلاق داده های خام از بین خواهد برد.

 

بیاندیشیم!

بسیار هم!

…..

….

..

.

مهرداد

Edutopia.ir

 

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

 

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

 

 

468 ad

۲ دیدگاه‌ها

  1. نازنین says:

    سلام استاد من دانشجوی شما در کلاس های کاربرد آموزگار! یا همون
    ( تکنولوژی آموزش) بودم.شما فوق العاده هستید.با انرژی،با سواد،شاد،با یک عالمه حس مثبت…بچه ها واقعا اینو می فهمن،فرق شمارو با بقیه اساتید….
    من اصلا سر کلاس شما خسته نشدم کاش باز هم کلاسی بود که شما استادش بودید و من شاگردش.شما یک قطعه برجسته و بزرگ و مهم هستید در پازل زندگی(طبق بحث پازل زندگی که از خودتون یاد گرفتم). حتی اگه هیچ وقت هم معلم نشم گفته های شمارو یادم نمیره.(شعار نیست ها ! میدونم از شعار بدتون میاد ولی نیست)دوست دارم از طریق سایتتون با شما در ارتباط باشم،تا هر جا تو تدریسم به اشکال برخوردم شما راهنماییم کنید.امیدوارم همیشه شاد و پیروز باشید. خدانگهدارتون………………………………….
    .
    ..

    مهرداد
    با سلام و درود به شما همکار گرامی!
    با سپاس!
    در باسواد بودن که اطمینان ندارم اما اگر حس مثبتی را ایجاد کرده ام، خوشحالم و امیدوارم این احساس را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم انتقال دهید و نسلی شاد و پر انرژی را برای سرزمینی آباد و سرافراز پرورش دهید و استعدادهای نهفته ی نسل های آینده را شکوفا کنید.
    هر کالایی برای خود گارانتی دارد و گارانتی تدریس من، همین وب سایت است تا در اندازه ی توان خود همراه شما بوده و مشاور اندیشه های ناب شما باشم.
    پیروز باشید و سربلند!

  2. ali says:

    ممنون از سایت خوبتون واقعا عالیه

نوشتن دیدگاه