گام دوم: نقشه ی نرم افزار

در گام اول با مهمترین نکته ها  درباره ی ساخت نرم افزار چندرسانه ای آشنا شدیم. اکنون لازم است تا به پرسش های زیر پاسخ دهید.

پس کاغذ و قلم را بردارید یا یک پرونده ی Word را باز کنید و با ژرف اندیشی و نگاه موشکافانه به پرسش ها پاسخ دهید. توجه! پاسخ دادن به این پرسش ها نکات زیادی را برای شما روشن خواهد نمود پس لازم است تا به درستی به آن پاسخ دهید.

پس از دادن پاسخ بلی به هر گزینه به سراغ گزینه ی بعدی بروید.

–  چرا می خواهید این نرم افزار چند رسانه ای را تولید نمایید؟ (اهداف کلی، جزیی)

–          مخاطب شما چه کسی است و چه توانایی ها و تخصص هایی را داراست؟ ( از کلیک کردن تا پر کردن فُرم ها و یا پاسخ دادن به پرسش های تعاملی)

–          چه شیوه ای برای ایجاد ارتباط با این مخاطب مناسب تر است؟ (بازی، هنرهای نمایشی، رنگ زدن، ورق زدن، نوشتن، گرافیک، متحرک سازی، دنبال کردن، پرکردن، کلیک کردن، …)

–          آیا سرفصل ها و کلمات کلیدی درس مورد نظر را جمع آوری نموده اید؟ (این گزینه ها شاه کلید شما برای جمع آوری داده ها می باشد، هرچه دقیق تر انتخاب شوند، خروجی کار شما به اهداف کلی درس نزدیک تر است. می توانید برای هرکدام از این کلمات یک پوشه Folder ساخته و داده های مربوط را درون آن بریزید.)

–          آیا برای نرم افزار خود فیلم نامه تهیه کرده اید؟ این فیلم نامه در واقع همان روند “طراحی منظم آموزشی” است که به شکل رسانه در آمده است. شما نقشه ی جاده ای را می کشید و تمام مسیر را به همراه تابلوهای راهنما، شکل ها، کلمات و … در جای مشخص خود را مشخص می نمایید.

–      آیا داده های لازم را جمع آوری نموده اید؟ شما باید جای هر نقطه ای از نقشه ی خود را با یک رسانه پر نمایید. این رسانه می تواند صدا، فیلم، متن و عکس باشد. این فایل ها بدست شما یا فراگیران و همکاران تهیه و یا جمع آوری شده است. آنها را دسته بندی و در پوشه های کلمات کلیدی کپی نمایید.

–          آیا داده های خود را ویرایش نموده اید؟ بدون تردید داده های  ورودی دارای اجزای بی مورد و اضافی و در برخی از موارد بی ارزش و مضر می باشند. این داده ها باید با نرم افزارهای مربوط ویرایش شده و تبدیل به اطلاعات شوند. اطلاعات، داده های ویرایش شده، دستکاری شده و کاملن سازگار با سرفصل های آموزشی و اهداف جزیی می باشند. این قسمت قلب تولید محتوای چند رسانه ای می باشد.

–          چه نرم افزاری را برای تولید محتوا انتخاب نموده اید؟ پاور پوینت، اتو پلی مدیا استودیو، ام ام بی، پابلیشر، ادوبی فلش، ادوبی پرمیر، مووی میکر، ادوبی آکروبات، نئو بوک، ادوبی آودیشن، … چرا؟ آیا نرم افزار مورد نظر تمام نیازهای خروجی مورد نظر شما را برطرف می نماید؟ آیا قابل اجرا بر روی سیستم های الکترونیکی فراگیران می باشد؟

–         آیا کاربران شما به راحتی با نرم افزار شما ارتباط برقرار خواهند نمود؟ آیا گروهی از فراگیران را به عنوان نمونه برای کار با نرم افزار آزمایشی خود انتخاب نموده اید؟ آنها با چه مشکلاتی روبرو شده اند؟ چه چاره ای برای حل این مشکلات اندیشیده اید؟

با اینکه گذر از این مراحل به نظر آسان نیست، طی نمودن آن بدون شک باعث خواهد شد تا اثر کارآمد و ارزشمندی را تهیه نمایید و این لحظه شیرین ترین زمان برای شماست چرا که دانش آموزان شما با محصول تلاش های شما راه های جدیدی را برای آموزش پیدا می نمایند و گام به گام به آرمان شهر دانش و فرهنگ نزدیک می شوند. این همان چیزی است که یک آموزگار خردمند همواره به دنبال آن است.

درود بر همه ی آموزگاران اندیشمند و فرزانه ی جهان! آنان که اندیشه هایشان پلی است میان دست یافته های دیروز و امروز و ایده های فردا. پیروز باشید!

…..

….

..

.

مهرداد

Edutopia.ir

468 ad

۵ دیدگاه‌ها

  1. مهر افروز says:

    این هم عالی بود
    به پر سش ها پاسخ دادم
    کمی سخت بود
    اما توجهم را به برخی مسائل جلب کرد

    گام به گام پیش می روم

  2. هادی says:

    سلام استاد.میخوام در مسابقات تولیدمحتوا ومعلم رسانه سازشرکت کنم ورتبه عالی بیارم که البته میارم جون توی کلاس های شما واستادنوری بودم ازکدوم نرم افزاراستفاده کنم ؟ممنون

    • مهرداد says:

      سلام به شما
      پیشنهاد من تولید یک فیلم است.
      اما اگر توانایی تولید یک نرم افزار را دارید، می توانید آن فیلم را به چند بخش تقسیم نموده و در داخل یک نرم افزار تعاملی (مانند Captivate)قرار دهید و در هر دو بخش فیلم و نرم افزار شرکت نمایید.
      پاینده باشید.

  3. هادی م says:

    سلاماستاد کلاس آموزش Captivate قبل از نوروز امسال ندارید؟

نوشتن دیدگاه