گام ششم: همایش اطلاعات

به آرمان شهر دانش و فرهنگ خوش آمدید!

…..

.

**********

 

گردآوری و مهندسی اطلاعات و تبدیل نمودن مواد غذایی به یک خوراک خوشمزه،

ساختن و پرداختن یک قورمه سبزی از لوبیا و سبزی و آب و نمک و روغن،

معماری یک خانه از آجر و آهن و سیمان و سنگ،

یعنی در واقع گردهم آیی اطلاعاتِ جدا جدا و پراکنده در قالب یک مجموعه ی سازگار، مکمل ، هدفمند و کارآمد!


چه بسا اطلاعات شما بسیار ارزشمند و زیبا، اما به خوبی و زیبایی به هم کلاف نشده باشند!

 

–          سیم کشی شلوغ و درهم برهم یک سیستم الکترونیکی، خرابی های بسیار و آشفتگی و سردرگمی برای کاربر آن خواهد داشت.

–          دکمه های فراوان برروی یک تلویزیون، در عمل آن را ناکارآمد خواهد نمود!

–          سنگینی و سرعت کند در عین داشتن قدرت زیاد یک ماشین، رانندگان را به آن بی علاقه خواهد نمود!

 

هر وسیله ی ساده، سرراست، سریع، پربار، کارآمد، زیبا، سبک، شیک، آرام بخش، آسان، ارزان، اینتراکتیو، برای هر انسانی جذاب است و بدون شک به آن رو خواهد آورد و از آن استفاده خواهد نمود.

 

به یاد بیاورید که چند دقیقه منتظر مانده اید تا صفحه ی آغازین یک صفحه ی وب باز شود! زمان و اعصاب شما به هدر رفته است! سایتی همانند گوگل، در عین سادگی، کارآمد و زیبا و به روز است، این راز موفقیت گوگل است.

 

به یاد بیاورید، زمانی که منتظر مانده اید که یک سی دی چندرسانه ای باز شود… !

 

اکنون شما می خواهید یک نرم افزار چندرسانه ی تولید نمایید:

 

مشکلاتی که در کار با رسانه ها داشته اید را به خاطر بیاورید، آن ها را از کار خود حذف نمایید.

نرم افزارهایی همانند فتوشاپ، آودیشن، پرمیر، … امکانات ویژه ای برای شما دارند تا با حجم بسیار کم، کیفیت مناسب، برای نوع کار خود خروجی تهیه نمایید.

هرچه حجم صدا، فیلم، عکس کمتر باشد سرعت بالا آمدن آن در اینترنت و سی دی رام بیشتر است.

 

پس با پیش شرط اجرا شدن اطلاعات بدون نیاز به کُدک خاص، با همان کُدک هایی که در هر سیستم رایانه ی عادی موجود است، اطلاعات خود را به پایین ترین حجم و بهترین کیفیت ممکن درآورید!


**********


حالا زمان همایش اطلاعات شماست!

باید به این پرسش پاسخ دهید:

 

کدام نرم افزار چندرسانه ای را انتخاب می نمایید؟

پاورپوینت، اتوپلی مدیا استودیو، مولتی مدیا بیلدر، نئوبوک، ادوبی فلش، ادوبی آکروبات، پابلیشر…

بیایید یک نگاه کلی به هرکدام از نرم  افزارهای موجود بیاندازیم:

 

پاورپوینت Power Point

–          بهره گیری از تمام رسانه ها (صدا، فیلم، متن، عکس)

–          پشتیبانی توسط مایکروسافت

–          جلوه های ویژه

–          زبان و قلم مورد استفاده ی شما باید در سیستم کاربر موجود باشد.

–          برای اجرا از همان نگارش پاور پوینت یا نگارش بالاتر استفاده شود.

–          سیستم عامل ویندوز باید نصب باشد.

–          فایل های ضمیمه باید در کنار فایل اصلی PPT کپی شود.

 

پابلیشر Publisher (نسخه های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷): نرم افزار ساخت و تولید صفحات وب، جلد کتاب، کارت دعوت و … (این برنامه به همراه سایر برنامه های آفیس نصب می شود.)

–          یادگیری آسان، هر کسی که با Word آشنا باشد به راحتی با این نرم افزار کار خواهد نمود.

–          طراحی صفحات وب بدون دانش کد نویسی

–          استفاده از خروجی هم در سی دی و هم در صفحات وب

–          توانایی دریافت کدهای HTML

–          در هر مرورگر اینترنتی اجرا خواهد شد.

 

 

مولتی مدیا بیلدر (MMB): یک برنامه ی حرفه ای و ارزشمند برای تولید محتوا

–          بدون آشنایی با زبان برنامه نویسی می توانید از بسیاری از مزایای این نرم افزار نمایید.

–          اتوران سازی یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار امکان است. شما می توانید نرم افزاری تولید نمایید که به صورت خودکار بر روی کامپیوتر اجرا شود.

–          ساخت دکمه ها و کلیدهای میان بر و مرور ساده  میان صفحات

–          بهره گیری از تمام رسانه ها:  گرافیک ، صوت و تصویر ، فایل های mp3 ، فایل های exe و . ..

–           پشتیبانی از فرمت ها مختلف نرم افزارهای صوتی ، تصویری ، گرافیکی

–          استفاده از قابلیت های پیشرفته ی برنامه نویسی

–          ناسازگاری با زبان فارسی (نیاز به پلاگ این و ابزارک های جانبی)

–          …

 

ادوبی آکروبات (PDF):

–          استفاده از رسانه های متن و عکس

–          قابل اجرا در هر سیستم با هر سیستم عامل

–          کنترل حجم و کیفیت برای گرفتن خروجی

–          به هم نریختن قالب و فرم صفحات و فونت  و سایر تنظیمات و جلوه ها در سایر کامپیوتر ها و یا در هنگام گرفتن پرینت

 

 

ادوبی فلش Adobe Flash: از همه جهت عالی و حرفه ای، بسیار کارآمد و سبک و زیبا (فرض کنید در کامپیوتر تنها نرم افزار قابل اجرا فلش بود، شما همه چیز داشتید!)

–          یک مجموعه ی تمام عیار برای تولید محتوا

–          قابلیت ساخت و تولید: صفحات وب، پازل، جدول، بازی، آلبوم، آزمون، کلیپ های صوتی و تصویری، تبدیل اشیا و نوشته به هم، برنامه نویسی …

–          بهره گیری از تمامی رسانه ها

–          خروجی های فراوان: انواع تصویر، فیلم، فلش، …

–          ناسازگاری با زبان فارسی (نیاز به پلاگ این و ابزارک های جانبی)

 

 

نئوبوک Neobook:

–          سازگاری با زبان فارسی

–          استفاده سریع و آسان با قابلیت کشیدن و رها کردن Drag & Drop

–          توانایی وارد کردن تصاویر تهیه شده توسط نرم افزارهای گرافیکی

–          توانایی وارد کردن اسناد متنی

–          اضافه کردن اجزای کنترلی همانند:

push buttons, check boxes, radio buttons, text entry fields (with validation), list boxes, combo boxes, media players, track bars and timers

–           نمایش فایل های GIF و FLASH

–          نمایش سایت های اینترنتی به صورت زنده

–           نوشتن و ارسال ایمیل

–           امکان اضافه کردن جلوه انتقال هنگام حرکت بین صفحات مختلف

–           تبدیل خروجی نرم افزار به یک  برنامه قابل نصب بر روی نرم افزار

 

هر کدام از نرم افزارهای یاد شده توانایی ها و ضعف های خاص خود را دارند. با انتخاب درست یک نرم افزار تولید محتوا گام بزرگی را برای ساخت و تولید برنامه های خود برداشته اید.

پس، با مطالعه ی کافی بر روی توانایی های هر نرم افزار یک نرم افزار مناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.

….

.

مهرداد

Edutopia.ir

“در بهره برداری از نگاره های آرمان شهر دانش و فرهنگ © نام و پیوند به این پایگاه را از یاد نبرید!”

دیدگاه های خود را درج نمایید!

نام خود را بنویسید، نیازی به پست الکترونیک و سایت شما نیست!

سربلند و پیروز باشید!

468 ad

۵ دیدگاه‌ها

  1. هنرآموز says:

    سلام

    آیا نرم افزار نئوبوک Neobook شبیه autoplay است؟

    با تشکر از مطالب ارزشمندتون

    • مهرداد says:

      سلام و درود!
      نئوبوک یک نرم افزار استاندارد برای طراحی و تولید نرم افزارهای چندرسانه ای می باشد
      http://www.neosoftware.com/
      با کمک این نرم افزار برنامه های تولید محتوا به صورت نصبی، به شکل اسلاید، اینتراکتیو، با یا بدون بهره گیری از دانش برنامه نویسی طراحی و تولید می شود و از آنجا که با زبان شیرین فارسی سازگار بوده و دغدغه های نرم افزارهای از این دست همانند اتوپلی را ندارد، نرم افزار ارزشمندی است.
      به خصوص آن را برای آموزگارانی که می خواهند تولید محتوای دیجیتالی داشته باشند، توصیه می کنم. پیروز باشید.

  2. مهرداد says:

    عطش انتظار says:

    سلام،خداقوت
    پیشاپیش رسیدن ماه میهمانی خدا مبارک
    یه چرخی تو وبتون زدم؛ خیلی جالب بود!!
    راستش من ترم آخر مهندسی نرم افزارم!!!!، ولی هیچی نرم افزار بلد نیسم:)
    فقط آشنایی با ++c# ,c و دلفی دارم،کمی هم sql server
    کمی هم با نرم افزارهای ویرایش صوت و تصویر مثل
    Ulead Media Studio 7.0 ,wave lab
    , cool edit
    … آشنایی دارم
    واسه پروژه باید ۳۰صفحه از ریاضی اول راهنمایی رو به صورت بازی و ریاضی طراحی کنم
    با سی شارپ که نمیشه، مگر اینکه با مقداری فلش مخلوط بشه:)
    تازگی با نرم افزارهایgame makerو games factoryآشنا شدم که خیلی قدیمی اند. یکی از دوستان neobook رو پیشنهاد کرد که در جستجو به وب شما رسیدم
    خوشحال میشم راهنماییم کنین!
    راستی میخوام طراحی بازیم بر اساس اصول روانشناسی و آموزشی باشه؛تو معرفی کتاب کمکم میکنین؟
    ننوشته بودین کجا ساکنین؟
    من ماله شهر منارجنبونم!!! که شیخ بهایی مرموزانه ساخته:))))
    نتظر جوابتون هستم،اگه بشه شماره تلفنی ازتون داشته باشم خیلی عالی میشه!!!
    .

    ….
    مهرداد
    سلام و درود
    خیلی خیلی خوشحالم و سرافراز و امیدوارم که روزی منارجنبان نرم افزاری ساخت شما را ببینیم و به آن افتخار کنیم.
    در قدم اول به گام های تولید محتوا یک نگاهی بیاندازید
    از درس ریاضی برای خود یک نقشه تهیه کنید
    ببینید هر درس ازچه پاره هایی پدید آمده
    و در هر پاره چه کلیدواژه هایی وجود دارد.
    برای هر کلیدواژه به دنبال داده بگردید.
    این داده ممکن است بازی یه قُل دو قُل باشد یا منچ و مار و پله، قصه ها، شعرها و آوازهای کودکانه، کارتون و انیمیشن، تصاویر وکتور اشیا و حیوانات، فیلم برداری از تدریس یک معلم که با کلیک بر گزینه ی راهنمای هر کلیدواژه ظاهر شده و تدریس می نماید، …
    همه ی این ها را جمع آوری کنید و در پوشه های مربوط به کلیدواژه ها بریزید.
    اگر بتوانید داده های درس خود را از بازی های محلی استخراج کنید که خودش هنر است، درست پا گذاشته اید جاپای شیخ بهایی
    وگرنه ببینید به جای اعداد چه چیزی می تواند جایگزین شود؟ مرغ، خروس، ماهی، قایق، این یعنی این که بتوانید هر بحث را از قالب تئوری درآورده و کاربردی نمایید.
    شاید بتوانید قصه ای را به زبان کودکانه به صورت صدا ضبط کنید و دانش آموزان با کلیک کردن روی هر دکمه مرحله به مرحله قصه را به پیش ببرند و مطالب را یاد بگیرندو اگر یاد نگرفته بود مثل ماروپله به عقب برگردند!
    حالا باید این داده ها را نرم افزاری کنید. حالاست که برنامه نویسی به دردتان می خورد.
    گوشه ی چشمی به دات نت داشته باشید، همه چیز برایتان مهیاست!
    سری به ویژوال بیسیک بزنید که برخی نرم افزارهای تولید محتوا بر پایه ی آن و سی شارپ ساخته اند شده اند، از دلفی هم غافل نشوید!
    دوست عزیز اصل جنس دست شماست!
    نئوبوک و مانند آن بیشتر یک پلت فرم است که خود شما می توانید همانند آن را بسازید.
    با برنامه نویسی در هر زبانی که تسلط بیشتری دارید اجازه بدهید دانش آموزان به صورت تعاملی داده های خود را وارد نمایند و تمرین ها را حل کنند و پاسخ درست یا اشتباه را از زبان نرم افزار ببینند و جایزه بگیرند.
    نئوبوک یا MMB یا Autoplay Media Studio و از همه بهتر Adobe Captivate پلت فرم های خوبی هستند به خصوص که شما توانایی اسکریپت نویسی و استفاده از اکشن ها را نیز دارید و می توانید انعطاف بیشتری به برنامه ی آموزشی خود بدهید.
    پس ذهن خود را باز کنید!
    به دنبال داده ها بگردید: صدا، فیلم، متن، عکس، بازی های محلی، کارتون ها و تئاتر و انیمیشن
    داده ها را نرم افزاری کنید
    برایشان برنامه بنویسید و آن ها را Interactive نمایید تا فراگیران بتوانند بازی های واقعی را در قالب مجازی انجام دهند.
    یک قالب زیبا برای کار خود ایجاد کنید و آن را در قبال یک نمره ی عالی تحویل استاد محترم بدهید.
    مواظب باشید، فارسی نویسی بزرگترین مشکل شماست که یا باید با برنامه های فارسی نویس و یا با گذاشتن عکس به جای متن و یا با یونیکد و قالب هایی همانند HTML که زبان فارسی را پشتیبانی نمایند مشکل خود را حل نمایید.
    پیروز باشید!

  3. مهرداد says:

    عطش انتظار says:

    سلام و عرض ادب
    اصلا فک نمیکردم جواب بدین!! چون همین سولهارو تو وبلاگ چندتادانشجوی ارشد تکنولوژی آموزش پرسیدم ولی خبری نشد
    به هر حال خیلی خوشحالم که خدا شما رو تو مسیر من قرار داد!
    از وبتون خیلی استفاده کردم،یه جورایی اصول کار دستم اومد
    یه سوال؟
    وقتی یه کودک نقاشی میکشه شما میتونین از روی نقاشیش به شخصیت درونی و نقاط قوت و ضغف روحی و روانیش پی ببرین
    یکی از چیزایی که کار منو یه مقدار مشکل کرده اینه که مخاطبم نوجوونه!!!
    برای کودک راهها و مطالب زیادی پیدا کردم ولی برای نوجوانان خیلی محدوده
    میشه بازی طوری طراحی بشه که نوجوان در حین بازی مورد تست روانشناسی قرار گرفته و پس از بازی و یادگیری مطلب نقاط ضعف یا قوتش بهش گفته بشه؟
    اموری مثل دورنگرایی یا برونگرایی،سرعت عمل، میزان تمرکز و..
    تستهایی برای سنجش این جور چیزا هس؟
    یه سری به تستهای بصری زدم مثل تست رکسلر و..
    ولی به دنبال چیزی تو مایه های روانشناسی بازی میگردم، که طبق اون اصول بازی رو طراحی کنم
    این ایده ی اصلی پروژه ی منه!!
    که البته اگه به جوابی نرسیدم باید به همون خروس و گلابی و بازی های محلی بسنده کنم!
    راستی نگفتین ماله کدوم شهر هستین؟
    شهر امیرکبیر،حافظ،نیما یوشیج،…؟شایدم از دیار امام رضایین؟
    چیزی هم درباره شماره تلفن ننوشته بودین، فکر کنم باید بیخیالش بشم
    لطفا اگر ساعات خاصی رو تو نت هستین بهم اطلاع بدین که بدونم چه موقع برای دیدن جوابام مراجعه کنم!
    با تشکر از راهنماییهاتون،انشاءالله خدا به وقتتون برکت بده:)
    یا علی
    .

    ….
    مهرداد
    سلام و درود
    از خروس و گلابی و بازی های محلی غافل نشوید!
    کودکان افسانه ها می آورند – درج در افسانه شان بس سر و پند!

    از روانشناسی رنگ ها هم یادتان نرود!
    و یادتان باشد در زمان کار نوجوانان با نرم افزار، شما حضور ندارید، روانشناسی هم نیست، کامپیوتر هم که صاحب درک و هوش نیست که بتواند داده ها را تجزیه و تحلیل نماید و به نوجوان پاسخ بدهد.
    می ماند دو راه کار
    ۱- پیش گویی: شما باید حرکت های فراگیر را حدس بزنید و برایش پاسخ مناسب را از پیش آماده نمایید. چنین کاری در بیشتر بازی های کامپیوتری صورت می گیرد.
    ۲- ارتباطات: با ایجاد یک بانک اطلاعاتی و ذخیره ی کارکردهای فراگیر و یا ارسال داده ها به پست الکترونیک، داده ها به دست استاد، روان شناس یا متخصص مربوط برسد و او آن داده ها را تجزیه و تحلیل نماید.
    اموری مثل درون گرایی و برون گرایی را نمی شود با نرم افزار شناسایی نمود. پاسخ هرچه باشد صد در صد اشتباه است. گول تست های روان شناسی کامپیوتری را هم نخورید که جز آشفته نمودن خاطر کاربران سودی ندارد! لااقل تا زمانی که هوش مصنوعی، مصنوعی است! مگر آن که در پس زمینه ی کار، متخصص حضور داشته باشدو قادر به تجزیه و تحلیل داده ها باشد!
    کار نرم افزارهای امروزی ارایه و آموزش تئوری های محض در قالب کاربردی، بازی و سرگرمی است. بهتر است به ایده های آرمانی خود به عنوان یک پروژه ی بلند مدت نگاه کنید و تلاش کنید تا با دو راه کار ارایه شده در بالا ، یک محیط ساده، جذاب، اینتراکتیو و شاد را برای فراگیر بوجود آورید تا مطالب محض کتاب را یاد بگیرد و با دادن آزمون، توانایی هایش در درک مطلب و دریافت اطلاعات کتاب مربوط سنجیده شود.

    در جهان مجازی شهر و سرزمین و آب و آبادی مهم نیست، مهم این است که دو هم زبان هستیم و حرف هم دیگر را می فهمیم. زمانی که من همانند شما مشغول تحصیل بودم، کمتر کسی حاضر بود در رسیدن به آرمان هایم کمک کند. من و شما باید این فرهنگ را جا بیاندازیم و موجبات رشد و شکوفایی یکدیگر را فراهم نماییم. این برای من یک افتخار است!

    هر زمان پرسشی داشتید در همین وب سایت، در حد کارآیی و توان خود در خدمت شما هستم!
    پیروز و سربلند و توانا باشید!
    مهرداد از مشهد مقدس

  4. ناشناس says:

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    متشکرم از جنابعالی که جواب سوال من را فرمودید.
    میبخشید که من اوقات شریف شما را میگیرم
    سه سوال دارم اگر امکان دارد جواب بفرمائید
    ۱- آیا امکان دارد نرم افزاری که طراحی می شود بعد از طراحی نرم افزار آن را با تمام قابلیت هایش بعنوان قالب سایت اینترنتی استفاده کرد؟لطفا توضیح بفرمادید(چگونه می شود).
    .
    ..

    مهرداد: با سلام و درود به شما، بله امکانش هست. نرم افزار ادوبی فلش می تواند فیلم های ساخته شده ی خود (همانند منوها و یا صفحه ی آغازین وب) را در قالب وب منتشر (Publish) نماید. کافی است در صدور از گزینه ی وب استفاده نمایید. به صورت حرفه ای تر قالب های HTML5 به زودی جای فلش را خواهد گرفت و برای این کار از آن استفاده خواهد شد. نر م افزارهای کامتازیا استودیو، ادوبی کپتیویت، تما (تولید محتوای الکترونیکی) پابلیشر در مجموعه ی آفیس و … هم این کار را به خوبی انجام می دهند.
    Camtasia Studio- Adobe Captivate – Publisher – Tema
    .
    ..

    ۲- قیمت طراحی(ساخت)یک نرم افزار با توجه به چه شاخص هایی تعیین می شود؟بازه ی قیمتی ساخت یک نرم افزار چگونه می باشد؟
    .
    ..

    مهرداد: بستگی به حجم کار و کیفیت آن و نرم افزارهای به کار رفته و اعتبار شرکتی که آن را می سازد دارد اما در مجموع توافق میان دوطرف است.
    .
    ..

    ۳- چگونه می توانیم یک نرم افزار را که ساخته ایم بر روی گوشی موبایل نصب و از گوشی موبایل آن را ببینیم؟
    .
    ..

    مهرداد: امروزه بسیاری از گوشی ها توانایی خواندن فرمت های گوناگون را دارند. این بسته به گوشی ای است که از آن استفاده می نمایید. اما برای تولید نرم افزار به سیستم عامل آن نرم افزار باید نگاه کنید و نرم افزارهای تولید محتوای آن سیستم را که در استور (مغازه های) اینترنتی آن سیستم عامل در اینتر نت موجود است، به رایگان یا مبلغ کمی تهیه نمایید.
    .
    ..

    باتشکر از استاد
    .
    ..

    مهرداد: سرزنده و پیروز باشید

نوشتن دیدگاه