رشد دوباره ی مغز

“امکان رشد دوباره مغز بعد از سنین بلوغ”

گروهی از دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ در طی تحقیقی به این نتیجه رسیده اند که اگر مغز بزرگ سال ها نیز مانند خردسال ها در برخورد با موارد جدید برای یادگیری قرار بگیرد، به سرعت رشد می کند. ‏

برگرفته از وب سایت ارزشمند و به روز  نارنجی

پیوند به این مطلب در نارنجی

حامد حاتمی
**********

…..این گروه  ۱۹ فرد بزرگ سال را انتخاب کرده و به آنها کارت هایی رنگی (با طیف سبز-آبی) نشان دادند و اسامی ناشناخته را به عنوان اسم این رنگ ها به آنها یاد دادند، سپس از آنها خواستند که این نام ها را مانند نام واقعی این رنگ ها یاد بگیرند و در صورتی که خواستند به آن نوع رنگ اشاره کنند از اسم اختراع شده توسط محققین استفاده کنند. ‏

این یادگیری و تمرین طی ۵ جلسه در سه روز و با صرف زمان حداکثر ۲ ساعت برای هر نفر انجام گرفت. سپس از مغز داوطلبین تصویر برداری ام-آر-آی به عمل آمد، در نهایت شگفتی، تصاویر MRI نشان دهنده رشد سریع قشر خاکستری مغز در نیمکره چپ بود. (البته دقیقا معلوم نیست که این افزایش قشر خاکستری ناشی از تکثیر سلولهای عصبی بوده یا رشد زواید سلولهای موجود چنین تغییری را بوجود آورده است)‏ ‏

تحقیقات پیشین نیز نشان داده بود که مغز می تواند تحت شرایط خاصی مقداری رشد داشته باشد، اما هیچگاه رشد قشر خاکستری مغز آن هم با این سرعت ثابت نشده بود. به نظر می رسد که عامل محرک اصلی در رشد ماده خاکستری مغز این افراد تغییرات در نام گذاری است، یعنی چیزی که اتفاق افتاده بیش از به خاطر سپردن یک نام عجیب بوده و داوطلب ها در ادراک خود نسبت به رنگ ها تغییر ایجاد کرده اند. ‏

رشد ماده خاکستری در نواحی مربوط به تشخیص رنگ، تحلیل بینایی و از همه مهمتر “ادراک” اتفاق افتاده بود که توجیه کننده همین نظریه است.‏

 

می توان گفت این تحقیق راهی جدید در نظریات علمی باز کرده که شاید روزی بتواند به کشف روشهای تازه برای درمان بیماران ذهنی و مبتلایان به معلولیت های مغزی منجر شود. ‏

در عین حال به نظر می رسد مهارت های زبانی و ادراکی یکی از عوامل اصلی تحریک و تقویت مغز و جلوگیری از زوال آن است، در مقاله دیگری که اخیرا منتشر شده بود نیزثابت شده بود که افرادی که به چند زبان سخن می گویند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.‏ شما به چند زبان مسلط هستید؟ آیا برنامه ای برای یادگیری زبان های جدید دارید؟

http://narenji.ir/2675

**********

 

نکته هایی که باید برای یادگیری در کلاس درس به آن توجه نماییم:

– موارد جدید، شرایط خاص، کارت های رنگی قابل لمس و قابل مشاهده، دارای طیف رنگی، ترکیب یک کارت رنگی با یک کلمه، هم نشینی اسامی جدید در کنار یک طیف رنگی در مغز، تصویر سازی ذهنی، بکار بردن این اسامی در جایگاه جدید،

– مدت زمان جلسه ها، فاصله ی میان جلسه ها، تدریس برای هر نفر، …

در دل همین چند خط بسیاری از مفاهیم یادگیری، هوش های چندگانه، تکنولوژی آموزشی، خلاقیت، کاربرد، تفکر واگرا،… نهفته است، به همین دلیل است که یادگیری حتی در سن بالا نیز شکل می گیرد!

 

اگر با شیوه های سنتی و مرده و ناکارآمد تدریس صورت می پذیرفت چه بسا نتیجه برعکس می شد که خواهد شد!

 

فرض کنید در همین آزمایش مطالب کهنه به شکل سخنرانی، بدون بهره گیری از سایر هوش ها، با کلمه ها و واژگان تکراری، بدون هیجان و واکنش، بدون کاربری افراد، … انجام می شد! نتیجه چه بود؟ نتیجه همان است که در شیوه های کهنه در کلاس درس صورت می گیرد. یادگیری طوطی وار و بی انگیزه و کند شدن و تحلیل رفتن ماده ی خاکستری مغز و از بین رفتن ادراک! و در نهایت آلزایمر، …

 

اگر آموزگار هستید و نکته های بالا را خوانده اید، آن را با شیوه ی آموزش خود در کلاس درس رودررو نمایید.

.

.

پیروز باشید!

 

نارنجی به پاس این مطلب خوب، سپاس!

….

..

.

مهرداد

Edutopia.ir

468 ad

نوشتن دیدگاه