خطای دید دل نشین

همه چیز از یک خطا شروع شد.

“پسماند ذهنی “

نکته ای که به نظر یک ایراد محسوب می شود.

در اوایل قرن هجدهم میلادی یک دانشمند انگلیسی به نام مارک روجت فرضیه ای به نام :

قانون تداوم دید در مورد اشیای متحرک

ارائه نمود. در این رساله آمده بود که چشم (یا قسمت پردازش بینایی در مغز؟) هر چیزی را که از برابرش عبور نماید، تا چند لحظه در خود نگاهداری می نماید. بنابر این نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت، توهم تصویر متحرک را در بیننده ایجاد مینماید.

 

در واقع ذهن در کمتر از یک دهم ثانیه قادر به پردازش تصویر نیست. پس با گذر بیش از ده تصویر در ثانیه ما دیگر مشغول تماشای فیلم هستیم نه تصاویر ثابت پی در پی!

کلاس تدوین من با یک بازی شروع می شود. یک بازی که شاید شما هم در کودکی و یا بزرگسالی آن را انجام داده و از آن لذت برده باشید. اگر نه حتما آن را انجام داده و به کودکان خود بیاموزید و یا معلمان، از آن برای بالا بردن هوش بصری “از هوش های چندگانه” استفاده نمایند.

انبوه واژگان و کلمات انگلیسی که در کتاب امسال “میکس رایانه ای” گنجانده شده و معلوم نیست که هنرآموز باید، تدوین یاد بدهد یا واژه، ما را ناچار می کند تا از راه های تازه ای آنها را به دانش آموزان “بفهمانیم!”

تدوین دیجیتالی فیلم، گرد آمده از پنج تخصص گونه گون است:”فیلم نامه نویسی، کارگردانی، تدوین، شناخت ساختار الکترونیکی تلویزیون و نرم افزارهای رایانه” و این، یعنی انبوه کلمات و واژگان زبان فرنگی.

واژگان پیچیده ای همچون Interlace و Progressive و field و … از ساختار تلویزیون، کلماتی همچون Frame، Wide screen، Aspect Ratio و … از تدوین، اصطلاحاتی همانند: RGB، Codec، DV از رایانه، اصطلاحاتی مانند: Long Shot، Close-Up، Shot و … از کارگردانی و ….

همه ی این کلمات برای یک ترم و برای دانش آموزی که در کاردانش می خواهد کار ساده ی تدوین را انجام دهد.

و من برای اینکه ساده تر با این مفاهیم برخورد کنم، در همان کلاس آغاز دوره از شاگردانم می خواهم اولین فیلم خود را بسازند و نمره بگیرند.

شیوه ی اجرا:

گام اول: بازیکن در ذهن خود یک حرکت ساده”مانند افتادن توپ در تور یا پرواز کبوتر و…” را تصویر می نماید.

گام دوم: بازیکن در گوشه ی کتاب یا دفتر قابی را در قسمت سفید آن انتخاب و سعی می نماید تا فیلم خود را صحنه به صحنه نقاشی نماید.

گام سوم: بازیکن با ورق زدن سریع کتاب نتیجه ی کار خود را مشاهده می نماید. (تماشای اشتیاق بازیکنان در هنگام مشاهد ی اولین فیلم شان دیدنی است.)

حالا کافی است که برایشان بگویم که چه کرده اند:

هر برگ:Frame

نسبت ارتفاع به پهنای هر نقاشی: Aspect Ratio

تعداد ورق زدن در ثانیه: Frame per Second

نتایج بازی:

۱- بالا بردن قدرت تخیل

۲- تقویت هوش بصری

۳- بالا رفتن توانایی طراحی

۴- آشنایی با قاب “Frame”

۵- آشنایی با نسبت ابعاد “Aspect Ratio”

۶- آشنایی با تعداد فریم در ثانیه “Frame per second”

۷- تقویت هوش حرکتی برای اجرای فیلم و هوش هیجانی با مشاهده ی آن

و …

 

مهرداد

Edutopia.ir

 

468 ad

نوشتن دیدگاه